Advertenties


Zou dit een lekke krukaskeerring zijn?

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 6 februari 2017, 23:53:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

Beste Mégane Club leden,

Ik heb zelf geen Megane maar een Volvo en daar lig ik wel eens onder (of naast). Mijn zwager rijdt wel een Megane (Scenic uit 2000) en vandaag was ik op bezoek om eens naar zijn wagen te kijken en wat wat testjes te doen om het een en ander uit te sluiten (de accu laadde niet meer op en het vermoeden was een slecht functionerende dynamo). 

Nu zag ik echter dat het ook flink olie gelekt had. De spetters zaten tot op de onderkant van de motorkap   :cry:

Ik zat net even te kijken naar een plaatje van hoe de multiriem loopt om te zien welke de krukas is. En het lijkt erop dat er in die hoek ook de meeste olie ligt, vandaar dat ik aan een lekke krukaskeering dacht.

Zou dit het zijn of zien jullie nog andere opties? Erg benieuwd naar jullie gedachten en ervaringen hiermee!



Groeten,
Thijs

mark29

Dat zou zo maar eens kunnen, ik begrijp dat dit een 16 klepper is?
Haal de distributiedeksel er even af, de bovenste en check de nokkenas keerringen ook even.
Je weet zeker dat de stuurpomp niet naar beneden veel lekt? Al betwijfel ik dit als ik de foto zie, en de hoes van de aandrijfas, niet dat die open ligt en het vet overal ligt? Al betwijfel ik dit ook gezien de lokatie, maar even naar kijken kost niets.....

stuuraandeverkeerdekant

#2
Inderdaad 16 kleppen, 2.0 liter.

Ik zal de nokkenaskeerringen ook even bekijken. Is dit een dohc of heef hij 1 nokkenas?

Stuurpomp heb ik nog niet bekeken, maar zal ik ook doen. Zoals je zeg: kijken kost niets    :q

Gezien er zoveel olie op de multiriem zat was mijn eerste gedachte dat het daar ergens vandaan moest komen. Maar zal ook even naar de ashoes gaan kijken. Bij mijn eigen auto een keer vervangen en kan ook flink rondspetteren. Niet de hoofdverdachte, maar wel goed om te kijken wat de staat van de hoezen is - zeker omdat het nu lijkt dat we een beetje een inventarisatie moeten maken van de staat om te zien of het de kosten waard is. Wagentje is niet meer helemaal in mint conditie, om het zacht uit te drukken   ;)

PS: Is dit trouwens de correcte loop van de multiriem en alle poelies voor dit type? Ter indicatie zou dat handig zijn, maar heb er nog geen gevonden die specifiek voor dit type is....



Bedankt voor het meedenken iig!

mark29


mark29

Gewoon even kijken hoe die nu loopt. poelies tekenen op papier. en dan lijntje trekken. dan heb je een mooie voorbeeld.

stuuraandeverkeerdekant

Dankjewel, mark29  !-!

Ga binnenkort weer langs bij mijn zwager en dan duiken we er verder in!

MeganeScenic1.9dCi

#6
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op  6 februari 2017, 23:53:06

Ik heb zelf geen Megane maar een Volvo

Groeten,
Thijs


Als ik het goed begrijp ben je niet stuuraandeverkeerdekant, maar stuurindeverkeerdeauto   :D !-!
'05 Megane Grand Tour 1.5 dCi Priv. Luxe 291.000 km [EXIT]  ---> NEW '01 Megane Scenic 1.9 dCi Authentique 240.000km and exit
'12 Picanto 1.0i 79.000 km

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: MeganeScenic1.9dCi op 10 februari 2017, 16:05:58

Als ik het goed begrijp ben je niet stuuraandeverkeerdekant, maar stuurindeverkeerdeauto   :D !-!

Haha, dat sowieso!

stuuraandeverkeerdekant

#8
Nog een aanvullend vraagje hier  :)

Ik ben nog niet bij mijn zwager-met-de-lekke-krukaskeerring geweest, maar nu wil het toeval dat ook mijn andere zwager een megane scenic uit 1999 heeft. Geen idee hoe ze dat zo gecoördineerd hebben, maar ze rijden dus allebei in nagenoeg dezelfde bak. Vandaag was ik dus bij mijn zwager-met-de-99-megane en ben zo vrij geweest daar even onder de motorkap te kijken om een beetje beter kennis te maken met alles wat daaronder leeft.

En nu komt de vraag, waar zit de startmotor?? Ik weet dat het al eerder is gevraagd op dit forum en heb de threads gelezen, maar de fotootjes doen het niet meer   :neen:  Ik heb ook nog wat gegoogled maar de plek die veel genoemd wordt (onder de dynamo) lijkt in dit geval niet te kloppen. Als ik het goed zie zit daar de airco pomp.



Iemand die mij kan helpen in de juiste richting? Zit hij toevallig achter de motor verstopt en kun je er alleen van onderen bij? Heb geen krik en assteunen bij me dus zicht aan de onderkant is vandaag een beetje beperkt....



Ben erg benieuwd dus hoor graag jullie reacties! Erg handig voor wanneer ik weer bij mijn zwager-met-de-lekke-krukaskeerring op bezoek ga zodat ik daar minder tijd kwijt ben met mijzelf wegwijs maken onder de motorkap. Bij deze alvast bedankt   _o_

Jacques

Startmotor zit aan de achterkant van het motorblok onder een afdekkapje dat tevens hitteschild is.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Jacques op 12 februari 2017, 19:37:53
Startmotor zit aan de achterkant van het motorblok onder een afdekkapje dat tevens hitteschild is.
Dus toch! Dank je. Alleen via de onderkant te bereiken + eventueel uitlaat even los kan ik me zo voorstellen?

Net eventjes onder de auto proberen te kijken maar die is toch echt te laag om zonder krik en steunen iets te kunnen zien. Moet ik binnenkort nog maar eens goed gaan bekijken!

mark


stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: mark op 12 februari 2017, 22:43:27
uitlaat kan blijven zitten.  ;)
Thanks Mark, dat scheelt! Ik zal er de komende maand eens mee aan de slag gaan. En dan kom ik vast wel weer terug op dit forum met wat follow-up vragen   :q

--

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev