Advertenties


[Mégane Coupé 2002] LPG onderhoud + lampjes dashboard

Gestart door musje83, 11 februari 2014, 11:41:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

musje83

Beste mensen,

Ik heb nog een aantal vraagjes:

- Waar zit in een Ph.II + Eurogas G3 systeem het LPG filter? Ik wil deze vervangen, stationair is niet 100% netjes en op gas gaat het motormanagement lampje branden (waarschijnlijk mengsel te arm, op benzine verdwijnt dit weer)

- Het airbag lampje op mijn dahsboard blijft branden. Vorige eigenaar heeft bij het inbouwen van speakers etc. de kabels kapot getrokken. Ik heb alles netjes gesoldeerd maar het lampje blijft branden. Moet deze melding worden verwijderd via de ECU?

- Het SERV lampje brandt, heeft dit met het airbag-lampje te maken?

Uitlezen kan pas volgende week weer.... :-*

BadEend

#1
Het is overzichtelijker als je niet elke keer een nieuw topic opent aangezien het soortgelijke problemen betreft als in eerdere topics. Dan is de historie ook bekend.
Als je een Eurogas systeem met injectoren hebt zit het filter tussen de verdamper en de injectoren, als je een Eurogas (EAS) zonder injectoren hebt heb je geen filter.

Het rijden met een te arm mengsel kan leiden tot het verbranden van de kleppen. (zeker op LPG)
Service lampje heeft te maken met de airbag storing.

musje83

In hetzelfde topic dan maar!  :q

Omdat de Meg door de APK moet, moest e.e.a. gebeuren. Mistlampje, koplampen afstellen, knipperlicht te 'wit', stuurashoes vervangen... en de uitlaat van voor naar achter vervangen. Dat was wat de keurmeester mij vertelde in elk geval.

Dus hop, auto op de brug en eens gekeken: de uitlaat is niet zo mooi meer, maar nog zeker niet 'rot'. Er zaten wat kleine gaatjes her en der, dus na een uurtje 'gun gum' smeren waren de gaatjes dicht. Die avond op de terugweg inderdaad minder uitlaat geluid, maar sinds gisteren heb ik er een probleem bij:

- De uitlaat maakt méér lawaai dan voor het 'repareren'
- Tot nu toe twee keer met heel veel moeite kunnen starten. Enorm gestotter, benzinelucht en slecht reageren op het gaspedaal. Na een paar keer herstarten kon ik wel wegrijden, met moeite. Na het overschakelen naar LPG rijdt de auto weer als vanouds.

Kan het zijn dat er een lek zit ergens voor de lambdasonde, waardoor die de inspuiting/ontsteking compleet verkeerd inregelt? LPG gebruikt volgens mij een lambdasone naboots signaal, maar dat is slechts mijn theorie.

Enig idee?

L0we

Wanneer heb je voor het laatst een hele op benzine leeggereden? Ik heb dat pas gedaan, met een flesje injectorreiniger. De motor heeft nog nooit zo lekker gelopen.

Wellicht helpt het ook om het brandstoffilter te vervangen.

Wat mij ook heeft geholpen om het stationair beter te krijgen is het schoonmaken van de actuator. Zie hier: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=12713.0

musje83

Maandje terug heb ik een halve tank met injectorreiniger gereden. Hielp wel, maar deze problemen ontstonden pas gister avond, gepaard met de plotseling luidruchtige uitlaat. Half uur geleden lukte het starten wel in één keer, vind het maar raar.

Wat betreft die actuator, dat is zeker een goede tip. Ik heb een 1.6 16v met Eurogas installatie, ik zie zo snel niet iets wat op de actuator lijkt in de afbeelding waar je naar linkt. Waar zat 'ie bij jou?

L0we

Tussen de verdamper en de motor. Vrij dicht tegen de verdamper aan.

BadEend

#6
Als er meerdere gaatjes in de uitlaat zitten zou ik hem of lassen, indien mogelijk, of vervangen.
Een lek in het gedeelte voor de 1ste lambdasonde heeft invloed op het mengsel.
Wat bij deze motor ook nogal eens voorkomt is dat het uitlaatspruitstuk scheurt.

Als je een LPG installatie hebt met injectoren heb je geen lambda simulator, anders wel.
Start hij ook slecht met de zekering van de LPG installatie eruit?

musje83

Ik wil de uitlaat op termijn ook vervangen, maar ik moet even mijn centjes spreiden de komende maanden  o-)

De auto start sinds gisteren weer probleemloos.. Het motormanagement lampje (vervuiling, in de toerenteller) brandt nu opeens ook niet meer en het stationair toerental is bij koude motor iets langer dan normaal 950rpm en zakt pas als de motor goed warm is.  8)7

Ik laat vandaag/morgen een gebruikte kat monteren, de huidige is leeggehaald en dichtgelast schijnbaar. Geen wonder dat 'ie niet door de 4-gas test kwam (lambda waarde 1,4 en CO waarde schommelt enorm).

Gelijk even m'n xenon er uit slopen en de onderste motorsteun vervangen (rubber is gescheurd). Tenminste, die 'arm' met een draai er in en een blok rubber aan de binnenkant, neem aan dat dat de onderste motorsteun is  Y

musje83

Aaaagh - Mijn Mégane is nu helemaal tiptop in orde voor APK... op 1 punt na.

De Lambda waarde is niet goed genoeg bij de 4-gas test op LPG (stationair), deze zit nu op 1,20 á 1,21 (mag 0,97-1,03 zijn). De rest is helemaal goed, ook op benzine is alles tip-top.

Hoe kan ik de lambda waarde weer netjes krijgen? Al is het maar tijdelijk.

Gedaan:
- Katalysator vervangen
- Einddemper vervangen

Niet gedaan/eind vd middag proberen:
- Actuator reinigen (nog niet gevonden)
- Tijdje hoge toeren draaien, dan stationair meten

Ik twijfel alleen of het reinigen van de actuator zal helpen. Iemand ideeën/ervaring?

L0we

het zal niet zoveel helpen of je de actuator schoonmaakt of niet.

Ik zou even lekker warm rijden, en dan wat stevig rondrijden. Dat kan een hele hoop schelen.

musje83

Ik heb hem warm gereden en een stukje flink doorgetrokken, maar de waardes blijven.

Stationair:
CO: 0,01%
CO2: 13,49%
HC: 10 ppm
O2: 0,75%
Lambda: 1,037

2500 toeren:
Lambda: 1,21-1,25

Je merkt dat hij stationair ook niet helemaal lekker loopt (schudt soms, valt stationair soms net onder 750 toeren).

Het probleem zit 'm voor de meting dus in de lambda waarde op toeren. Ik zie op het 'bonnetje' uit het apparaat wel dat bij 'brandstof=' benzine staat, geen lpg, maakt dat uit?

Ik begin een beetje desperate te worden, ik heb m'n auto hard nodig voor mijn werk en kan er zo de weg niet mee op. En om nou links en rechts auto's te blijven lenen bij familie en vrienden houdt ook een keer op...

BadEend

Ook al geprobeerd met meerdere elektrische verbruikers aan?

musje83

Ja, zelfde verhaal (grootlicht/mistlicht/stuur naar rechts). Wordt er maar heel iets beter op, amper zichtbaar in ieder geval.

BadEend

Brand het MM lampje nog steeds bij het rijden op LPG?
Heb je een Eurogas EAS of een Eurogas OMEGA (met injectoren) lpg installatie?

musje83

Ik begin er een beetje simpel van te worden. Nou zijn de waardes in de 4-gas meting OK (op het randje, maar op 3500 toeren is de lambda waarde nu binnen de marge) en loopt de keurmeester te piepen dat hij LPG ruikt na de auto een paar minuten zonder belasting en na een koude start op 3500 toeren heeft gejaagd.
Sinds wanneer kun je daar een auto op afkeuren? Hij hing z'n meetslang zo ongeveer tegen m'n blok aan, aan de kant van de verdamper, en zei dat hij daar wat kon meten. Dat m'n auto niet meer nieuw is weet ik ook, maar dit gaat me toch wat ver.

@Badeend: MM lampje brandt nu helemaal niet meer. Ik weet niet precies welke installatie ik heb, wel dat er een 'ouderwetse' verdamper in zit zoals die ook op mijn vorige Mégane zat. Zo eentje ongeveer:


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev