Advertenties


foutmelding: controleer luchtvervuiling

Gestart door Megane045, 3 november 2016, 20:08:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Megane045

Beste collega bestuurders,

Sinds een half jaar heb ik een megane 1.4 tce op gas. Voorheen een Fiat bravo 1.9 multijet, maar gezien ik geen zin meer had om iedere paar maanden weer bij de garage te staan ben ik maar op zoek gegaan naar iets anders.
Sinds een aantal maanden merk ik een soort stottering tijdens het rijden. Moeilijk te omschrijven maar het lijkt alsof hij soms overslaat. Soort gevoel van 3 cilinders maar dan niet zo erg.
Nu start ik hem net na het tanken en geeft hij de melding: controleer luchtvervuiling. Dat zegt de gemiddelde bestuurder dus zoveel als niks.
Google'en leert dat gasklephuis en bobine vaak worden genoemd. Laten we dan maar met het meest voor de hand liggende beginnen; de bobine mede gezien het licht stotteren.
Na een zoektochtje kom ik op verschillende websites uit waarbij sommige op websites vermelden: 4 stuks nodig.
Hoe zit dan nou? Per cilinder zit toch 1 bobine die je los kunt vervangen. Ik kan het natuurlijk aan de website of dealer vragen maar 'wij van wc eend...'
Wat denken jullie gewoon 1 bestellen en per cilinder testen of is er een reden om ze alle 4 te vervangen door nieuwe?

Alvast bedankt voor het meedenken

A110

Ik zou de auto eerst laten uitlezen voordat je zomaar onderdelen gaat vervangen. Misschien is het iets heel anders.

Even laten uitlezen en je weet waar het probleem zit.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Megane045

Ga ik morgen sowieso even laten doen. Hopelijk komt daar meer uit maar gezien de vrij algemene melding misschien ijdele hoop.

A110

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark29

Ik vind die logica wel grappig, nee geef geen geld uit aan een diagnose van een paar tientjes, want de dealer is zo stom.
Maar liever wel 100 euro voor niks aan verkeerde onderdelen.

Uitlezen is altijd stap 1!

Passion

Dpn Sensor vervangen.   Deze is het aan het begeven.  Daardoor het stotteren en de melding milieuvervuiling.
Heb het ook gehad. 

Suc 6

mark29

Wat is een dpn sensor?
Adviezen geven terwijl het allerlei dingen kan zijn zonder uit te lezen is oer dom in mijn ogen.

Passion

Google het maar eens.  Deze meet/regeld je brandstofinspuiting. Vervangen en je probleem is verholpen. Kost ongeveer €38.-   En is zelf te vervangen. Suc 6

RobScénic

Nou ik heb het gegoogled. En ik kan het niet vinden. En bij de techneuten hier is het ook niet bekend (als een Renault monteur het al niet kent...)
Dus nogmaals de vraag: Wat is een DPN sensor? Geef eens een voorbeeld.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

jutoma

misschien BDP sensor ( bovenste dode punt ) lees "krukassensor"?

Passion

Inderdaad exuuses BDP maar ben dan ook geen monteur.  Maar de renault monteur had dit zeker moeten erkennen als probleem zijnde.  Nogmaals je kunt hem zelf simpel vervangen en kosten paar tientjes.

mark29

Tuurlijk ken ik de bdp sensor wel. Maar je gooide maar een term in de lucht.

En nog is dit een gok.
Dit is het zelfde als naar een doktor gaan en zeggen: ik heb iets.
Maar niet zeggen wat en zelfs geen symptomen, en dan roep jij van ja doe de grote teen maar vervangen want die kriebelt bij mij ook wel eens.

mark29

Uitlezen. Dan verder kijken, gokken kost onnodig geld.

appie

Meten is weten , gokken is dokken zegt de technische dienst bij mij op het werk altijd .

mark

Heb ook nog nooit van een dpn sensor gehoord.  :D

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev