Advertenties


Te hoge laadstroom 16 volt en statisch

Gestart door Abraxas, 2 maart 2018, 18:06:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abraxas

Hallo allemaal,

Mijn megane 2, 1.6 uit 2006 geeft sinds vanmiddag kort de melding: fout in electrisch systeem. Daarna viel de melding weg. Later gaf hij de melding: controleer spanningstegelaar (of iets dergelijks).

Spanning contact uit is 12,7 volt. Spanning bij draaiende motor is tussen 15,5 en 16 volt.
Ook geeft de auto meer statischenschokjes dan ik gewend ben (stuur en deur).

Ik kan op google niets vinden over het doormeten of controleren van de spanningsregelaar.
Kan je deze doormeten? Zoja, wie weet hoe?

Heeft iemand tips? Wil eigenlijk niet doorrijden met zon hoge acculading!!

Groet Abraxas

mark


Abraxas

#2
Kun je uitleggen waarom de dynamo en niet de spanningsregelaar?

Heb een jaar geleden een ruildynamo erin gezet. Probleem was toen dat hij een te LAGE spanning gaf. Nu is hij te hoog. Moet een spanningsregelaar de spanning niet afvlakken? Of hoort een dynamo gewoon alleen maar 14,. Volt te geven en niet anders?

Via deze link https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm
Lees ik dat de spanningsregelaar geleidelijk de spanning afbouwt. Zonder spanningsregelaar kan de dynamo tot 30volt opbouwen.

mark

#3
Het is in de garage (dealer) te duur om ff een dynamo uit elkaar te halen om de spanningsregelaar te vervangen.

De dynamo hoort max 14,5v bij te laden.

A110

Spanningsregelaar zit in de dynamo ingebouwd en is inderdaad te duur voor een garage om dit uit elkaar te halen en los te vervangen. Daarom word er een ruildynamo gemonteerd. Er zijn specialistische bedrijven die de dynamo uit elkaar halen en de spanningsregelaar vervangen.

Maar als het nog binnen het jaar valt of net erna zou ik toch eens terug gaan en vragen voor garantie of coulance.

Maar het is wel duidelijk dat bij jou je dynamo (spanningsregelaar) kapot is en vervangen moet worden. Zou er niet te lang mee blijven rijden je kan al je elektronica kapot maken. Alle computers en elektronica werkt op de boordnetspanning die max 15V is daarboven is de kans heel groot dat alles doorbrand. Ook je lampen en accu vinden dit niet prettig.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Abraxas

Duidelijke antwoorden, allemaal super bedankt.
Is het zelf te doen een spanningsregelaar in de dynamo plaatsen, of gewoon op de sloop een vervanger?

Ga ook ff bellen met de leverancier van de vorige.

Jacques

Zelf een spanningsregelaar is meestal goed te doen. In vind het een betere oplossing dan een sloopdynamo installeren.
Ik maak dynamo's en startmotoren altijd eerst open voor ik een ander koop.
De regelaar is waarschijnlijk te bereiken zonder de dynamo open te maken.

Abraxas

Zojuist een 2e dynamo met 80k opgehaald. Heb eerst de accu deels ontlaad naar 12,3 volt. Bij draaiende motor is de laadspanning nu 14,75 tot 15,0 volt.

Is dit de normale waarde?

Voor de zekerheid ga ik de dynamo toch verwisselen.

Weet iemand de juiste laadwaardes met en zonder vebruikers aan?

Mvg Abraxas

Joske

#8
Standaard hoort de laadspanning in het algemeen inderdaad max rond de 14.4 / 14.5 volt te zijn is mijn ervaring bij meerdere auto.s / motoren in ieder geval.
Weet niet of je een goede meter gebruikt, 15 volt ljkt ietwat hoog maar zou ook kunnen zijn dat hij niet geijkt is.
Ik meet altijd met ca 2000 toeren.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev