Advertenties


verbruik 1.4 tce

Gestart door jordielansink, 18 december 2016, 19:48:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jordielansink

Goedenavond..

Een vraag wat jullie bevindingen hierover zijn......

Ik ben in het bezit van een megane estate 1.4 tce 130 van bouwjaar 2011. Nou valt mij het brandstofverbruik van deze auto heel erg tegen. Heb meerdere tankbeurten gemeten en kom eigenlijk niet zuiniger uit dan 1 op 9,5 tot 1 op 10.
Dit is stadsverkeer gecombineerd met snelweg. Proberen ons altijd aan de schakelindicator te houden.

Tijdens vakantie naar Frankrijk was het gemiddelde verbruik over 2800km 1 op 10,5. Rijden niet harder dan 130.

Hoor wel wat jullie bevindingen zijn !

A110

Dit is vrij hoog.
Ik rijd met mijn Meg III 1.4 TCe grand tour gemiddeld 1:13.
Ik tank wel altijd BP Ultimate en houd mijn NIET aan de schakelindicator. Heb ook niet altijd de airco aan en ik rij voornamelijk polderweg en 25 km per dag.
Ik kom niet onder de 2000 t/min dit omdat het beste koppel tussen de 2000 en 2500 t/min ligt en dus de motor op zijn sterkst is.
Moet wel eerlijk zeggen dat als mijn vriendin er mee rijd het verbruik nog lager ligt die presteert het om zelfs 1:14 te halen. Maarja dat is een vrouw en rijd heel rustig. Ik ben een wat doorrijder.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Daan

Ik rij 1:11,7 gemiddeld. Hou sinds aanschaf van de auto het verbruik bij via Autoweek. http://www.autoweek.nl/verbruik/16706/renault-megane-estate-tce-130-bose-2012

Ik rij met name korte afstanden (lees: 15km met veel stoplichten en rotondes). Daarbij is dit verbruik wel te verwachten. Daarnaast rij ik ook op 18" velgen met brede banden wat natuurlijk ook geen positieve invloed heeft. Langere afstanden en snelwegen is het verbruik beduidend lager.

Ik kan er mee leven, auto's kosten geld en ik hou van doorrijden  :P
Renault Megane Estate 130 Tce Bose

jordielansink

Oke die van mij verbruikt dus teveel....kan dit een technische oorzaak hebben ? Volgens mij kan het aan onze rijstijl niet liggen. Hoe ik mijn best ook doe kom niet zuiniger uit.

A110

Citaat van: jordielansink op 18 december 2016, 22:05:25
Oke die van mij verbruikt dus teveel....kan dit een technische oorzaak hebben ? Volgens mij kan het aan onze rijstijl niet liggen. Hoe ik mijn best ook doe kom niet zuiniger uit.

Nogmaals stap eens af van die schakelindicator en schakel weer eens op je gevoel. Kan technische zijn maar dat is natuurlijk lastig zeggen via een forum. Het verbruik (inspuiten van brandstof) is van een heleboel parameters afhankelijk en je zult een goede garage moeten hebben die aan de hand van al die parameters kan zien of er iets afwijkt wat tot een hoger verbruik kan veroorzaken. Komt je motortemperatuur wel snel op temperatuur of blijft deze lang koud?
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

jordielansink

#5
Komt gewoon snel op temperatuur. Garage zegt dat er niets aan de auto mankeert dus ik denk dat ik er mee moet leren leven.Als ik dit wist was ik niet voor een turbo motor gegaan. Dacht juist dat die zuiniger zijn dan atmosferisch.

Daan

Die 1:14 van je vriendin doet ie bij mij ook in zuinige tijden. Veel meer haal ik er ook niet uit.
Renault Megane Estate 130 Tce Bose

A110

Citaat van: Daan op 19 december 2016, 11:21:51
Die 1:14 van je vriendin doet ie bij mij ook in zuinige tijden. Veel meer haal ik er ook niet uit.

Ikzelf haal het niet maar dat ligt aan mijn rijstijl. Maar beter dan 1:14 halen wij ook niet.
Maar dat vind ik prima voor zo'n auto en motor combinatie, fabrieksopgave haal je toch bijna nooit.

Maar zoals de topicstarter aangeeft rond de 1:10 vind echt een te hoog verbruik.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Wouter

Pas je wel het 'nieuwe' rijden toe? Dan zou een lager verbruik zeker te realiseren moeten zijn. Rij je flink door, dan verbruiken ook de relatief kleine turbomotoren bijna allemaal rond de 1:10. Zelfs de nieuwe 1.2 Tce 130.

Je verwacht dus een beter verbruik maar in de praktijk maakt het niet zoveel uit, zelfs met een Tce 180 haal je dit soort cijfers en op de lange afstanden zelfs beter. 1:13 is dan reeël haalbaar. Nu korte stukjes in de winter is dan ook niet best met 1:9. Maarja, je houdt van autorijden of niet.
Renault 19 1.8s --> Renault Megane Coupe 2.0 16v --> Renault Megane II Grand Tour 2.0 16v Tech line --> Renault Megane III Estate Tce 180 Privilege

mark

Het nieuwe rijden is slecht voor de motor. Dus niet aan beginnen.

Waar tank je altijd? Als je bij de prijsvechters tankt, dan krijg je dus ook slechtere benzine.

Stefan

Beter dan 1 op 10 word het bij mij momenteel ook niet meer in deze koude tijden :neen:
1 op 9 ook al een keer gescoord.
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik er niet erg veel op let of ik zuinig aan het rijden ben of niet.
Misschien als je heel behoudend gaat rijden dat ik 1 op 11 haal momenteel.

Maar in de afgelopen vakantie met lange stukken ook al ruim 1 op 13 weten te halen.
Gaat wel om een TCe 180 dus
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

A110

Citaat van: mark op 21 december 2016, 12:58:48
Het nieuwe rijden is slecht voor de motor. Dus niet aan beginnen.

Waar tank je altijd? Als je bij de prijsvechters tankt, dan krijg je dus ook slechtere benzine.

Hier ben ik het volkomen mee eens.
Met het nieuwe rijden ga je juist meer verbruiken omdat je in een heel laag toerental rijd wat de motor absoluut niet fijn vind en dus ook meer gaat verbruiken.
Je kan echt beter wat meer toeren maken en het nieuwe rijden links laten liggen.

Momenteel staat mijn boordcomputer op 7.2L/100km
In de warme maanden is dat 6.8L/100km
Maar nogmaals ik tank altijd bij de BP en dan de BP ultimate.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

jordielansink

Citaat van: mark op 21 december 2016, 12:58:48
Het nieuwe rijden is slecht voor de motor. Dus niet aan beginnen.

Waar tank je altijd? Als je bij de prijsvechters tankt, dan krijg je dus ook slechtere benzine.

Tank altijd bij avia. Gewoon euro95

jordielansink

Citaat van: A110 op 21 december 2016, 17:33:22
Hier ben ik het volkomen mee eens.
Met het nieuwe rijden ga je juist meer verbruiken omdat je in een heel laag toerental rijd wat de motor absoluut niet fijn vind en dus ook meer gaat verbruiken.
Je kan echt beter wat meer toeren maken en het nieuwe rijden links laten liggen.

Momenteel staat mijn boordcomputer op 7.2L/100km
In de warme maanden is dat 6.8L/100km
Maar nogmaals ik tank altijd bij de BP en dan de BP ultimate.

Ik blijf het een hoog verbruik vinden, als ik t wist was ik niet voor een Renault gegaan. Vind stoelen ook tegenvallen. Zit positie is ook stukken minder als bij de Seat Leon die ik hier voor had. 1 op 10 is voor een 6 cillinder normaal vind ik niet voor zo'n kleine motor. Prestaties vallen ook me ook tegen was 140pk 320nm gewend..

A110

Nou weet ik niet wat je nu bedoeld of je nu mijn verbruik hoog vind ik zit gemiddeld op 1:13 wat een keurig verbruik is voor zo'n klasse auto.

Of bedoel je dat je je eigen verbruik te hoog vind. Ik heb al gezegd dat is aan de hoge kant 1:10 moet gewoon veel beter kunnen.
Daarom hebben we adviezen gegeven maar dan zal je dat wel moeten gaan proberen. Dus niet het nieuwe rijden aanhouden, ga eens bij een gerenomeerd tankstation tanken en niet bij een "witte" pomp (kwaliteit is gewoon minder). En laat je niet zomaar afschepen bij je dealer/garage.

Als er bij uitlezen geen storingen aanwezig zijn wil dat niet zeggen dat er ook niks aan de hand is. Er kan een parameter afwijken maar nog wel binnen de marge van de computersoftware vallen waardoor er dus geen storing optreed maar het kan wel resulteren in een hoger verbruik.

En wat voor bandenmaat en merk heb je onder de auto zitten? Dit is ook een grote boosdoener voor een hoger verbruik. Met mijn winterbanden (kleinere maat) rijd ik ook nog eens een stukje zuiniger.

En ja stoelen is een kwestie van smaak, ik vind ze heerlijk zitten en met mijn 1.93 kan ik wel uren in mijn stoelen zitten en rijden zonder moe te worden.

Maar ik denk dat je de auto beter kan gaan inruilen voor een VAG auto want je zal dus nooit aan een Renault kunnen gaan wennen. En appels en peren kun je niet met elkaar vergelijken. Het zijn totaal verschillende auto's.

Fijne kerstdagen gewenst.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev