Advertenties


noodloop en wisselend toerental 1.4

Gestart door rectornbp, 23 september 2014, 21:28:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rectornbp

Puzzeltje! Megane 2 met 1.4 van 2005; onregelmatig toerental tussen 1200/2200rpm. Alles doorgemeten, geen foutcodes. Bij Renault dealer opnieuw ingeleerd. Heeft niets geholpen. Daarna van alle sensoren voor de ECU (incl. van gaspedaal en gasklephuis) Ohm waarden gemeten; allemaal binnen de tolerantie waarden. Daarna alle bedrading tussen ECU, gasklephuis, dynamo, gaspedaal en diverse sensoren doorgepiept, maar geen problemen gevonden. Van verschillende kanten gehoord over dynamo als oorzaak voor onregelmatig toerental. Tijdens bekijken met spiegeltje van het dynamotype is echter kort-sluiting gemaakt tussen + van dynamo en dynamosteun aan motor. Dynamo vervangen met exact zelfde type, (met nieuw gaspedaal wat we nog hadden liggen) maar probleem niet opgelost. Integendeel, nu schiet motor ook nog eens willekeurig in noodloop met 3000+ toeren. Vervolgens ECU vervangen omdat deze mischien de kortsluiting niet zou hebben overleefd. Heeft helemaal niets geholpen en schiet nu bij starten al meteen in noodloop. Met bevriende garagist auto aan een Bosch kast gehangen, uitgelezen, foutcodes uitgehaald, 3 x proefritten gemaakt en 2 uur lang alles nagemeten, inclusief alle sensoren, maar niets is stuk! Gasklep staat stationair tussen 12/13%: reden? Dan soms zomaar (nu continue) op 24% = noodloop. GEEN foutcodes (worden door ECU/OBD meteen gewist waarschijnlijk).
Wat kunnen we nu nog meer doen?

mark29

Heb je er al een andere gasklep aan gehangen? Deze zorgen wel eens voor ellende.
Klemkracht van alle stekkers ook bekeken? niet dat die te los staan, door ouderdom of door prikken met een multiemeter.

rectornbp

Gasklep is doorgemeten,maar geen fouten geconstateerd. Eigenlijk een heel simpel ding met een grote spoel en weerstand. Gasklep heeft duidelijk aansturing nodig om te functioneren. Klep en pedal meten de weerstand parallel i.c.m. de ECU en andere parameters. Wil best gasklep vervangen, maar we verwachten geen verbetering, gezien de simple constructive van dit veel te dure kleppie

mark

En toch kan een gasklepje meer gedonder geven dan je denkt.  ;) suc 6 met de puzzel in elk geval  ;)

mark29

Ja wij hebben ze ook al vaker moeten vervangen in de werkplaats hoor.

Roadkill (Michiel)

Bij mij was het wel de dynamo, is een specifiek kwaaltje van de 1,4 16V, heel raar maar waar. De Dynamo die er op is gekomen is dat een nieuwe of een gebruikte?
Bij mij was er ook een gloednieuw gasklephuis op gekomen, die kon er mooi weer van af want het leek weg maar 2 uur later had ie het weer, nieuwe dynamo er op en rij er alweer 125K probleemloos mee. (Ben er meerdere garages en gasspecialisten mee langs geweest toen, maar dynamo was bij mij echt de oorzaak.)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

rectornbp

Bedankt voor de reacties. Zijn nog niet veel verder met het probleem en gaan morgen verder met doormeten van de bedrading. De dynamo is reeds vervangen, maar zonder resultaat. De volgende stap is het doormeten van alle bedrading van sensoren die de ECU van info voorzien om het toerental te regelen.

Roadkill (Michiel)

Ik had btw enkel het schommelende toerental, stond je bij een stoplicht met wisselend 1000-3000tpm weinig goedkeurende blikken... Noodloop ging er bij nooit op
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

rectornbp

Alle sensoren voor ECU/Injectie nagemeten en geen afwijkingen gevonden. Puzzel blijft en motor gaat nu direct in noodlloop na starten. Echter als koppeling wordt ingetrapt (voor het starten) gaat toerental direct naar 3500,  maar als rem wordt ingetrapt (voor het starten) gaat toerental naar 1200. Motor blijft wel in noodloop en reageert niet op gaspedaal. Waarvandaan dit verschil in toerental bij starten en welke sensor(en) is hiervoor verantwoordelijk? Er zitten 2 sensoren op koppelingspedaal; staan deze ergens in relatie tot het rempedaal, of alleen tot de ECU? Kan de UCH verantwoordelijk zijn voor mixen van signalen waardoor noodloop ontstaat?

Paul

Citaat van: mark29 op 24 september 2014, 07:33:59
Heb je er al een andere gasklep aan gehangen? Deze zorgen wel eens voor ellende.
Klemkracht van alle stekkers ook bekeken? niet dat die te los staan, door ouderdom of door prikken met een multiemeter.

denk dat de puzzel allang opgelost is.
;)
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

mark29

Hoe bedoel je Paul?

Hij geeft aan alles gemeten te hebben, ik vraag me af hoe dat gedaan is, wat is er gemeten?
Met fluke scoop alle signalen na gemeten? Of multiemeter in de stekker geduwd, en gekeken of er spanning kwam?

Iedereen verstaat hier iets anders onder. Ik weet wel dat er veel storingen zijn door een ###lig stekkertje waarvan de klemkracht ver te zoeken is.
Tegenwoordig is het zo gevoelig en is het puls gestuurd, dus beetje klemkracht verlies of groene oxidatiepuntjes en het werkt al niet meer goed.

rectornbp

Gasklep eerst opengemaakt, daarna met contact-spray de banen schoongemaakt om eventueel vuil te verwijderen (op advies electro. tech ir.), hierna Ohm waarden gemeten met klep open naar dicht. Alle waarden in orde. Daarna voltage getest en ook geen probleem. Volgens ir. is er nu weinig meer te doen. Gasklep is eigenlijk een veel te duur apparaatje want het stelt niet veel voor; bijna net zo 'ingewikkeld' als het gaspedaal. Het meest aannemelijke is dat ECU verschillende tegengestelde signalen krijgt en daardoor in noodloop gaat; maar welke signalen? Daarom alle sensoren en bedrading doorgemeten, maar nergens een probleem te vinden. Nogmaals: geen foutcodes aanwezig.

mark29

Net alles opnieuw gelezen, en je laatste reactie ben je dus wel proffesioneel bezig geweest.
Ik durf het ook niet te zeggen.
Ben je er honderd procent zeker van dat je niet gewoon een valse lucht hebt?
Reageert de motor als je hem inspuit met remmenreiniger?
Er zijn ook bedrijven waar je de motor kan laten doorroken, dan hangen ze een rookmachine aan je inlaat, als er ergens een slechte pakking zit zie je dit meteen dan.


rectornbp

Rooktest gedaan (problematisch met eliptisch luchtinlaat kanaal), maar geen rook ergens anders vandaan. Zo te zien ook geen problemen met valse lucht. Voor alle zekerheid ook nieuwe rubberen ring geplaatst tussen gasklep en blok. Een ding kunnen we niet begrijpen; waarom gaat toerental naar 3500 bij ingetrapt koppelingspedaal voor het starten, maar 1200 bij rempedaal ingetrapt houden. Wat is daarvoor de logsiche verklaring?

mark29

Lastig zo iets te verzinnen van achter de computer.
Maar met koppeling en rem is vreemd.
Je zou eens de rembekrachtiger moeten controleren.
Trek eens die leiding eraf en dop die eens af.
Wat doet die dan?
Die koektrommels gaan ook wel eens kapot bij de megane 2.

Ik ben in 2002 begonnen als monteur, vlak erna kwam de megane 2 uit, in die begin tijd heb ik meerdere bekrachtigers moeten vervangen als service medeling.
Wat en waarom heb ik niet meer onthouden, dat is voor mij te lang geleden, en daarbij, was ik toen ook nog een broekie.  :grin:

Controleer het eens, kan nooit geen kwaad.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev