Advertenties


plasmateller platen

Gestart door wouter-coupe, 19 januari 2008, 00:19:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timpie

Citaat van: Thijsie op 19 mei 2008, 19:52:55
Timpie: heb jij een link waar je ze besteld hebt? Sorry dat ik het vraag, ben niet te lui om te zoeken, maar ben bang dat ik de verkeerde bestel ... En ik heb ze liever natuurlijk in 1x de goede te pakken ;)

nee ik heb ze bij de gewone auto speciaalzaak gehaald, het zijn de volgende led's
EU T5B 6,95   
LED Blue T-5 LED Instrument Light 2pcs/cardle
LED Instrumentenverlichting T-5 Steekfitting 2 stuks, Blauw 
Universeel/Universeel 

er zitten er 2 in de verpakking maar led op dit is niet voor je display maar de raamschakelaars en je overige knopjes deze zijn nu oranje door een oranje plastic kapje wat erin zit, in dat plasticje heb ik deze lampjes gemaakt met een gat voor de lichtbundel.

de oranje dagteler en boordcomputer/ klok daar zit een filter in achter het scherm, er is hier nog een topic van iemand die dat vervangen heeft ik heb daar zelf nog niet aan zitten prutsen!



Thijsie

Ik heb m`n tellerplaten erin zitten  :P Dat ziet er wel  8) uit  :)
Als er behoefte is aan een kleine tutorial dan kan ik dat wel neerzetten (heb een PH2, Sagem tellerunit)  Y

Thijsie

#122
Ok hier de tutorial voor de PH2, Sagem tellerunit, vanaf het begin:
benodigdheden
-Torx schroevendraaier
- Prittstift
- Markeerpen met dunne punt
- Lineaal
- Telefoongids, Wehkamp, Ottogids o.i.d.
- Gezond, logisch verstand

  • Haal het bovenste gedeelte van het dashboard los:
    - Haal de 2 speaker kapjes weg
    - Draai de torx schroeven (1 per zijde) weg.
    - haal het dashboard eraf door een bij het stuur een stevige (maar niet rammen!) klap naar boven te geven zodat het dashboard los gaat

  • Haal de tellerunit eraf:
    - Draai de 3 torx schroeven eraf en haal de teller naar voren
    - Maak de 2 stekkers los aan de acherzijde van de unit (hefboomconstructie)

  • Openmaken van de tellerunit:
    - Klik de plastic doorzichtige kap los, dus waar je doorheen kijkt ;) (dit gaat middels een klik systeem)
    - Draai de torx schroeven aan de achterzijde eraf (volgens mij waren dit ongeveer 5 a 6 schroeven)
    - De zwarte bovenkant is nu los, deze kan je erafhalen en even opzij leggen.

  • Aftekenen van de wijzers: (het moeilijkst)
    - Teken de wijzers af (Afbeelding 1 en 2), doe dit zorgvuldig! Verkeerd erop terug zetten betekent dus een teller afwijking!! De gezette streepjes zie je op het einde van de rit niet meer (zwarte behuizing zal eroverheen vallen).

    Het aftekenen heb ik als volgt gedaan, als je een beters weet, zet maar neer als commentaar:
    - Leg de lineaal in het verlengde van de wijzers, zodat je aan de onderkant van de tellerunit een streep met de lineaal kan neerzetten hoe deze gezeten heeft. Vergeet niet per wijzer, of de lineaal nou aan de 'onderkant', 'bovenkant', 'links' of 'rechts' van de wijzer hebt neergelegd, anders kan je ze niet meer op de goede plaats terug zetten.


    - Haal de wijzers eraf. Gebruik hiervoor een vork (en niet een schroevendraaier zoals in de handleiding!!) Gebruik de middelste stelen van de vork. Zorg dat je de stelen net iets voorbij de 'pin' steekt waar de wijzers op geklikt zit. Wip nu de wijzers uit de 'pin'. Hou met 1 hand de wijzers tegen, want anders vliegen deze echt weg! Geloof me, deze dingen zitten zeer strak op de 'pin' geklikt waardoor de wijzers bewegen. Leg deze neer op de juiste plaats bij de zwarte behuizing die je eraf hebt gehaald, zodat je nog weet welke wijzer waar hoort (Afbeelding 3)
    - Op dit moment kan het onderste gedeelte van de tellerunit ook los (bovenaan Afbeelding 2)

  • Vastmaken van de tellerplaat:
    - Plak wat prittstift aan de achterkant op de tellerplaat op de zwarte gedeeltes. Zorg dat je rond de 'gaten' waar de wijzers op komen te zitten goed wat prittstift plakt. De zijranden zijn niet zo heel belangrijk, deze zullen klemmen onder de zwarte behuizing
    - Leg de tellerplaat neer BOVENOP de tellerplaat die er standaard in zit. Deze kan je er niet afhalen, deze zit vastgeplakt aan de unit en zal je waarschijnlijk er niet af kunnen krijgen. Hij zal ongeveer goed uitkomen met de 4 kleine gaatjes (links boven en onderin, rechts boven en onderin), maar niet precies. Zorg dat grote gaten van de teller goed ligt en leg hierna voor 5 minuutjes de telefoongids o.i.d. op de plaat om hem goed te laten plakken.

    Ik heb zelf hierna ook aluminium tellerringen (in de zwarte behuizing) gelegd, ik dacht; als ik hem toch open maak, dan doe ik dit er gelijk bij.

    Daarna is het de omgekeerde volgorde:
    - wijzers terug zetten,
    - onderste gedeelte weer terug zetten,
    - zwarte behuizing opnieuw terug zetten,
    - torx vastschroeven,
    - in het dashboard terug zetten en de tellerplaten van stroom voorzien (dit mag je zelf uitzoeken waar je dat het beste kan doen)
    - unit vastschroeven
    - dash terug zetten

  • Fotos:

    Afbeelding 1:



    Afbeelding 2:



    Afbeelding 3:


    Resultaat:




    Eventuele fouten onder voorbehoud. Ik lees dit nog even door op onduidelijkheden. Tot zover vandaag ;)
    ©® Tutorial made by Thijsie  !-!



Thijsie

De kilometer teller is bij mij een aparte unit die je dus niet van kleur kan veranderen, tenzij je er volgens mij iets voor legt :?
Achterkant van de kilometer teller unit:



Iemand hier nog een geniaal idee voor? :?

Marcelo

Hoelang ben je er ongeveer mee bezig geweest Thijsie ??
we horen het wel  !-!

Thijsie

Uurtje of 2. Heb het rustig aan gedaan. Geen haast gemaakt ofzo en heb er zelfs een biertje bij gedronken ;)
Ik zou er gewoon de tijd voor nemen, het gaat erom dat het goed gebeurd.

Succes! Ik hoop dat je iets hebt aan de uitleg, als er vragen zijn dan hoor ik dat wel :)

Christian de Vriend

Weet mischien iemand een bedrijf die je tellerbal kan calibreren?het is niet helemaal goed gegaan vrees ik :neen:
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Thijsie

Kan je zelf de wijzers er niet weer afhalen en er 'beter' terug zetten? Ik neem aan dat je weet of hij teveel of te weinig aangeeft, en dan op deze manier een beetje beter te krijgen?

Ik had het goed gedaan: m`n tellerafwijking was altijd 5 km/h op GPS. Nu is dat dus 2 km/h op alle snelheden :D

Christian de Vriend

mn toerenteller,km teller en temp staan niet meer goed,km wijkt 4 a 5 km af.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Thijsie

4 a 5 km/u was bij mij al standaard ten opzichte van GPS, dus dat is dan toch geen probleem? Toerenteller hoort rond 3500 te staan met 120 km/u en je tempsensor hoort in het midden bij een normale bedrijfstemperatuur.
Lijkt me dat je dit toch wel beter terug kan zetten dan dat het nu het geval is? Je kijkt nu wat de afwijking is tenopzichte wat hij nu aangeeft en zet hem beter terug als dat hij nu staat?

Christian de Vriend

3500 bij 120 km/h ? geldend voor een 1,6e?
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Thijsie


Christian de Vriend

idd,mooi manier om hem zelf te ijken,zal wel ut klusje worden denk ik :(
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Thijsie

Waarom zou je dat willen? Als je weet wat de afwijking is dan kan je daar toch op rijden? Gewoon 1 maal GPS ernaast houden wat de afwijking is bij 50, 80 , 100 en 120 en dat in gedachte houden tijdens het rijden, en er is niets aan de hand.

Maargoed, nu weer ontopic: we zijn immers bezig met plasmatellerplaten, niet met afwijkingen e.d.

Thijsie

#134
Wouter:

Als je niet rookt: stekker van sigarettenaansteker gebruiken. Ik heb daar een beetje lelijke oplossing voor gemaakt; pinnetjes die in dat stekkertje vast zitten. Ik zoek eigenlijk een contra stekker, zodat ik hem er in kan klikken, maar volgens mij bestaat dat niet.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev