Advertenties


Recirculatieklep

Gestart door Exhar, 6 januari 2008, 19:26:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Exhar

Hallo,

Ook ik heb last van het (blijkbaar) bekende getik van de recirculatieklep. Na een zoektocht op Google en dit forum, weet ik hoe het op te lossen, echter... Het kachelhuis krijg ik er met geen mogelijkheid uit.

Als ik het goed heb begrepen zijn er 3 bouten waarmee deze vastzit, ik kan er echter maar 2 vinden. Er blijkt in een werkplaatsboek beschreven te staan hoe het kachelhuis gedemonteerd moet worden, kan iemand mij aan deze instructies helpen?

Exhar

Ah, sorry :)

Megane coupe uit '96, geen airco (maakt het al wat makkelijker)

Exhar

Parafant heb ik er inderdaad af gehad. Op het kachelhuis zelf zitten 3 stekkers.

Van voor de auto staande gezien (stuur aan de rechterkant), zitten er 2 stekkers aan de linkerkant, één aan de rechterkant. De stekker rechts, en de bovenste stekker links heb ik los gehad, maar dit loste het probleem niet op.

De stekker links-onder krijg ik niet los, dus ik weet niet of het juist die stekker is die ervoor zorgt dat de klep permanent in een positie blijft staan.

Het kachelhuis zit met 3 bouten vast (volgens topics hier), maar ik kan er 2 vinden. Rechtsvoor en op een ontzettende baggerplaats aan de linkerkant van het kachelhuis. Er moet er blijkbaar nog ergens een zitten, maar die is verdwenen :(

Overigens staat er een donor-megane in de buurt, dus het liefste vervang ik de klep zodat het opgelost is en nog werkt. Een oplossing a la stekker eruit halen om zo de klep uit te schakelen is natuurlijk simpeler, maar als iets kan blijven werken...  Y

Flock

Ik had dat geratel dus ook, heb de stekker er gewoon uit getrokken :D
Heb nu alleen geen binnencirculatie meer, maja ook niet nodig!
Renault wat anders??
Auto's tot nu toe..Clio 16v - Clio Williams - Megane coupe Ph1 1.6 16v - R19 16V Cabrio - Megane coupe Ph2 2.0 16v IDE

Exhar

Citaat van: Remko de W. op  7 januari 2008, 11:06:47
je moet ook de plaat er voor uithalen,
zodat je hem naar voren eruit kan schuiven.
als je alle bouten los hebt tenminste...

Ok, en weet je toevallig ook met hoeveel bouten het vastzit? 2 of 3?

Citaat van: Flock op  7 januari 2008, 11:32:37
Ik had dat geratel dus ook, heb de stekker er gewoon uit getrokken :D
Heb nu alleen geen binnencirculatie meer, maja ook niet nodig!
Welke stekker heb je eruit getrokken? :) (oftewel, waar zit 'ie?)

Flock

Als ik me  niet vergis, is het het kleinste stekkertje wat eraan zit, Trek hem er gewoon eens uit!
Als het goed is, doet je ventilator het gewoon nog, alleen de circulatieklep werkt niet meer..

Stekkertje natuurlijk even Afplakken/Tapen als je besluit het zo te laten!
Renault wat anders??
Auto's tot nu toe..Clio 16v - Clio Williams - Megane coupe Ph1 1.6 16v - R19 16V Cabrio - Megane coupe Ph2 2.0 16v IDE

Exhar

Zoals gezegd heb ik al 2 stekkers los gehad, en één kreeg ik niet los. Ik zal zaterdag nogmaals een poging ondernemen ;)

Flock

Zal proberen een foto te schieten welke ik los heb getrokken.. !-!
Renault wat anders??
Auto's tot nu toe..Clio 16v - Clio Williams - Megane coupe Ph1 1.6 16v - R19 16V Cabrio - Megane coupe Ph2 2.0 16v IDE

Exhar

Als je dat zou willen doen, zéér graag!

Tikje begint toch wel vervelend te worden ;)

matthew

De stekker heeft geloof ik een blauw kleur rubber randje .
En zit boven op kun je zo bij.

Exhar

Het is ondertussen gelukt, inderdaad een blauwe rubber, alleen is die pas zichtbaar als de stekker los is ;)

Kleine beschrijving voor de mensen die ook hiermee zitten;

Haal het parafant eraf (daarvoor moeten de ruitenwissers er ook af). Aann de linkerkant van de auto zie je de accu, aan de rechterkant het kachelhuis. Op het kachelhuis zit nog een afdichtkap vast met 3 torx schroeven. Haal deze schroeven ook los, samen met de kap. Meteen achter het kachelhuis (aan de kant van het dashboard) zit een zwart/grijs kastje, daar zit ook de stekker van de recirculatieklep. Haal de stekker los, en je bent er vanaf.

Foto's volgen laten :)

Flock

Citaat van: Remko de W. op 14 januari 2008, 09:24:36

volgens mij zit de accu rechts en het kachelhuis zit links... ;)

of jij moet je stuur ook rechts hebben natuurlijk,
dan heb ik niets gezegd... :neen:

Ligt er maar net aan, aan welke kant je staat :D
Renault wat anders??
Auto's tot nu toe..Clio 16v - Clio Williams - Megane coupe Ph1 1.6 16v - R19 16V Cabrio - Megane coupe Ph2 2.0 16v IDE

Exhar

Citaat van: Remko de W. op 14 januari 2008, 09:24:36
Citaat van: Exhar op 13 januari 2008, 22:37:54
Haal het parafant eraf (daarvoor moeten de ruitenwissers er ook af). Aann de linkerkant van de auto zie je de accu, aan de rechterkant het kachelhuis.

volgens mij zit de accu rechts en het kachelhuis zit links... ;)

of jij moet je stuur ook rechts hebben natuurlijk,
dan heb ik niets gezegd... :neen:
Ehh, you're right. Geschreven met in gedachte hebbende dat je vóór de auto staat, en niet achter het stuur zit...  8)7

brittje

Citaat van: Exhar op 13 januari 2008, 22:37:54
Het is ondertussen gelukt, inderdaad een blauwe rubber, alleen is die pas zichtbaar als de stekker los is ;)

Kleine beschrijving voor de mensen die ook hiermee zitten;

Haal het parafant eraf (daarvoor moeten de ruitenwissers er ook af). Aann de linkerkant van de auto zie je de accu, aan de rechterkant het kachelhuis. Op het kachelhuis zit nog een afdichtkap vast met 3 torx schroeven. Haal deze schroeven ook los, samen met de kap. Meteen achter het kachelhuis (aan de kant van het dashboard) zit een zwart/grijs kastje, daar zit ook de stekker van de recirculatieklep. Haal de stekker los, en je bent er vanaf.

Foto's volgen laten :)

hgulikers

#14
Ook mijn Megane Break uit 99 (met airco) had last van tikken bij starten. Ook als ik een van mijn portieren dichtgooi, hoor je het "naklepperen" van de recirculatieklep.

Zoeken op dit forum naar "recirculatieklep" leverde heel vaak het commentaar
"zoek in dit forum naar recirculatieklep". Bij de reacties zaten echter vrijwel geen foto's bij. Ook werd niet precies duidelijk waar de stekker van deze klep zit, mocht je deze willen lostrekken.

Eerst nog 2 opmerkingen:
- mijn ruitenwisserarm zat muurvast. een poging om deze los te krijgen resulteerde in een gebroken voorruit ! wees daarom voorzichtig met de voorruit als je bv. met een schroevendraaier de ruitenwisserarm probeert los te wrikken. uiteindelijk bleek het niet echt nodig te zijn om deze los te maken. het is wel iets makkelijker...
- mocht je de stekker van de recirculatieklep willen losmaken, zorg dan wel dat het contact van de motor aanstaat. anders trek je de stekker los terwijl hij in de gesloten positie staat. dit heb ik zelf ervaren.
EDIT: in mijn geval was de verbinding tussen klepmotor en klep helemaal stuk. Dus in mijn geval maakte dit niks uit. Deze tip heeft alleen zin als jouw klep nog een klein beetje door de klepmotor open wordt getrokken ...

Hier nu mijn foto's:

Foto terwijl ik nog niks heb losgehaald:



Nu heb ik het deksel weggehaald dat bovenop het aircofilter zit:



Met een torx schroevendraaier deze schroef losmaken:



Trek de rubber een beetje los en til de kap als volgt een beetje omhoog:



Hier zie je de stekker van de recirculatieklep:



Nu kun je met een schroevendraaier het stekkertje makkelijk loswippen.
Nogmaals: ik heb het stekkertje los kunnen maken zonder de ruitenwisserarm te demonteren.
Het was iets makkelijker geweest zonder ruitenwisserarm...

Veel succes !!!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev