Advertenties


Crossover instellen van Alpine 9855r

Gestart door Meganez, 11 september 2006, 16:08:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meganez

Stel mijn vraag/probeem hier, maar der hangt hier (denk ik) eigenlijk maar 1 iemand rond die mij kan advieseren..

Ik heb een Alpine CDA-9855r als hu, en zit een beetje te twijfelen of ik nu wel of niet met de crossover moet gaan stoeien.

Voor heb ik een composet van JBL (1 mid/low 1 tweeter, met eigen scheidingsfilter) en achter een 2-weg luidspreker van Infinity (met eigen scheidingsfilter) En in de kofferbak nog een subwoofer van Infinity, alles wordt versterkt door mijn 6-kanaals jbl (heeft ook een ingebouwde low-pass filter voor de subwoofer)..

Dit zijn "wat" speaker gegevens

Voor 55 Hz - 21.000 Hz Gevoeligheid: 90 dB
Achter 55 Hz - 21.000 Hz Gevoeligheid: 90 dB
Sub 18 Hz - 250 Hz Gevoeligheid: 94 dB

Ik neem aan dat ik mijn crossover op 2-way moet zetten (daar staat het nu ook op). Verder heb ik niks aan de crossover aangepast of ingesteld.

Kan iemand mij aanraden toch de Crossover in te stellen of kan ik er beter van af blijven als het geluid nu ook goed is..

Als ik de crossover wel in moet stellen moeten de cut-off frequencys zeker als volgt staan...:

Sub: lpf - 18 Hz - 250 Hz
Rear: hpf - 18 Hz - 250 Hz
Front: hpf - 18 Hz - 250 Hz

Hoe bepaal ik de "Slopes"?? (Kunnen: FLAT; 6; 12; 18; of 24 dB/oct zijn)
En hoe bepaal ik de "Levels"?? (Kunnen -12 tot 0 dB zijn)

(zoals je kunt zien is dit voor het eerst dat ik me met crossover bezig houd)

Erix

Beste Nils,

Allereerst ff een opmerking vooraf. Passieve hogere orde filters kunnen maar een paar mensen in Nederland goed berekenen. De complexiteit hiervan is enorm hoog. Ik val jammer genoeg niet binnen dat miniscule groepje net als de meeste die roepen dat ze het wel kunnen. Nu vind ik persoonlijk over het algemeen de passieve filters van componenten setjes niet echt het je-van-het... maar laat deze toch maar zitten alsjeblieft ;) Beter als dit zul je waarschijnlijk niet bereiken als je passief gaat 'rommelen'.

Daarnaast is een passief filter ALTIJD beter dan een actief filter qua output. Simpelweg door het feit dat de componenten van een passief filter reageren op de impendantie reactie van de luidsprekerunits. Een actief filter heeft deze positieve eigenschap niet. Waarom dan actief filteren?! Zoals ik al zei, passief is moeilijk als je hogere orde filters gaat gebruiken en het filter slurpt zelf ook het een en ander aan energie op wat omgezet wordt in warmte. Nu is het zo dat er naar de subwoofer gemiddeld gesproken nogal wat energie wordt gepompt (zeker in met die onefficiënte car-audio subwoofers van tegenwoordig) waardoor passief filteren qua vermogen ook al niet meer rendabel is. De afmetingen van de spoelen en condensatoren om dit vermogen op te vangen wordt hierdoor te groot en dat is kassa bij de aanschaf. Vandaar dat de subwoofer vrijwel altijd actief gefilterd wordt en de midden en hogetonen passief.

Bij een filter functie zijn er een aantal parameters om de kromme te kunnen aanduiden: Kantelfrequentie, Flankstijlheid, Gain.
De kantel frequentie is de frequentie waarbij het signaal door het -3dB punt van de afzwakking komt. Daarnaast hoort bij deze kantelfrequentie een flankstijlheid om te bepalen waar een hoe stijl het signaal afgezwakt wordt (filter orde). Bij een hogere orde filter krijg je een stijler verloop van de flank (afbuiging/verzwakking van het signaal). Deze flankstijlheid wordt in het engels de 'slope' genoemd. Hieronder zie je een screenshot uit LEAP met daar 8 filter types, allen met 1kHz als kantel frequentie.


### » 6dB/octaaf
### » 12dB/octaaf
### » 18dB/octaaf
### » 24dB/octaaf

Het versterkingsniveau (Gain/Level) versterkt/verzwakt het gehele signaal. Dus de gehele horizontale lijn (ligt op deze afbeelding precies op 0dB). Over het algemeen ervaren we onze installatie als het meest prettig met de subbass +3dB ten opzichte van de rest van de installatie. Hier bedoel ik dan ook echt de subbass mee <60Hz en niet die dreunen tussen de 80Hz en 150Hz.




Tot zover het algemene... Nu specifiek voor jouw installatie. Waar let je op en hoe begin je met afstellen?!
Gezien jouw systeem kom je inderdaad op een 2-weg filtering uit. Hier wordt het signaal gescheiden in sub-laag en de rest, simpel gezegd. Hierbij krijg je 2 kantel frequenties. Namelijk de kantelfrequentie voor het LowPass filter van de subwoofer en de kantelfrequentie voor het HighPass filter van de componenten set. Voor het instellen hiervan beginnen we bij het HighPass filter voor de componenten set.

De subwoofer zet je hierbij compleet uit! Liefst eventjes ontkoppelen van de versterker... Zet al je equalizer instellingen als je die hebt op 0 (NULL/Flat). Zet nu de kantelfrequentie op je head-unit van je voor speakers op +200Hz en de fader compleet naar voren zodat je je achter speakers niet hoort. Speel nu je dagelijkse muziek af en draai het volume zover open tot net onder je pijngrens en kijk uit dat je niets vernielt (ook je oren, dus houd je ramen open zodat de druk weg kan). Let nu goed met je oog en oor op de woofer van je componenten set en stel nu de kantel frequentie steeds een stukje lager in met een slope van 12dB/octaaf. Ga zo ver mogelijk door totdat de conus naar je smaak teveel begint te klapperen of je vervorming hoort. Zet de kantelfrequentie dan een stukje hoger... en voila... deze staat. Doe hetzelfde met je achterspeakers. Luister nu met alle 4 de kanalen aan (nogsteeds zonder subwoofer) en bepaal of de balans een beetje klopt tussen voor en achter. Demp eventueel een van de zijdes met de level instelling. Dempen, dus niet versterkern want dat geeft meer kans op vervorming.

Ik hoop dat je nu uit bent gekomen met een frequentie zo rond de 60Hz-80Hz. Haal je dit niet, beslis dan even voor jezelf of je niet wat te enthousiast bent geweest met het volume of je componenten te weinig demping in hun behuizing (deur?!) hebben. Als dit allemaal in orde is dan is komt de subwoofer.

Sluit de subwoofer weer aan en stel op je head-unit als kantelfrequentie zo laag mogelijk in met een flankstijlheid van 6dB/octaaf met een level-waarde van 0. Speel nu je muziek af op normaal volume en verhoog nu stapje voor stapje de kantelfrequentie van de subwoofer totdat je hem net hoort bijkomen in het geluid. Op het moment dat je hem precies begint te horen dat wordt je kantelfrequentie waarbij ik hoop dat deze rond de 40Hz-60Hz zal liggen.

Nu alle kantelfrequenties zijn ingesteld wordt komt de algehele versterking/demping. Mochten je geluidsdrukken die je hebt opgeschreven (gevoeligheid) bij 1watt kloppen dan komt dit mooi uit en is het niet nodig om de levels te veranderen. Vind je het nix dan kun je dit alsnog instellen natuurlijk maar zoals gestelt wordt een systeem met de subbass +3dB versterkt ten opzichte van de rest als het meest warme beschouwd. Een warm systeem is ook het mooiste om naar te luisteren. Misschien niet in eerste instantie omdat je liever gedreun hebt maar geef dit warm klinkende systeem dan alsjeblieft een kans. Laat het een maand zo spelen en oordeel dan opnieuw. Negen-tegen-tien dat je nu voor de warmte kiest... en anders moeten we eens praten :P ;)

Als laatste... schakel verder alle HP/LP of weet ik veel filters op je versterkers allemaal uit! Je head-unit filtert nu alles voor je en deze zijn waarschijnlijk veel nauwkeuriger en onderling meer in balans dan die op je versterkers. Ik hoop je zo een beetje op weg te hebben geholpen, mocht je nog vragen hebben... vraag ze!

Succes ermee  !-!

ps. Mocht je mij bedoelen in je 1e zin ... dan voel ik mij zeer gevleid  o-)
ZX-Audio · the finest audio products around

Meganez

Haha, deze uitleg zegt genoeg  !-! Ik bedoelde jou dus ja!

Hier heb ik zeker wat aan, tis dat ik buren heb anders was ik nu al aan het afstellen geweest.

Zal er overmorgen op mn vrije dag is rustig voor gaan zitten, het verhaal nog een keertje doorlezen en alles stap voor stap uitvoeren. Dan moet het goedkomen denk ik zo, en anders komen de vragen wel weer vanzelf  :P

Hartstikke bedankt in ieder geval  _o_

Meganez

Hij staat nu al een weekje afgesteld..

in eerste instantie kon ik het me niet voorstellen dat de speakers op hpf 200hz ingesteld moesten worden. Ik miste toch wat lage tonen van voren die ik eigenlijk altijd al gewend was. Nou weet ik dat je hele lage tonen niet eens kan plaatsen en dat daarom de locatie van de woofers minder belangrijk is, maar toch miste ik iets. Ook de subwoofer is vele malen minder dominant aanwezig.

Heb de laatste tijd veel jazz geluisterd, nu ik aan de instellingen gewend ben klinkt het eigenlijk wel een stuk beter. Alleen als ik hard house of hardstyle af speel mis ik de dominante bass nog wel..

Erix

Huh? ik denk dat je een stapje hebt gemist :P

Je moet beginnen bij 200Hz voor je voorspeakers slechts omdat dit een voor elke speaker een veilige waarde is... Tijdens het afstellen zet je deze kantelfrequentie steeds stapje voor stapje iets lager. Steeds bij het verlagen luisteren op hard volume totdat je voorspeakers beginnen te vervormen of totdat de midbass dreunend begint te worden. Zet de kantelfrequentie dan 1 stapje hoger... en dat is dan je uiteindelijke kantel frequentie voor je voorspeakers.


Wel fijn om te horen dat je ondertussen een beetje meer gevoel krijgt voor warm geluid ipv stampende mid-bass zoals je die veel in sjonnie bakjes tegenkomt.  ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

Meganez

Zoals ik het begreep moest ik de kantelfrequentie op 200hz zetten en dan de slope veranderen.. maar als ik het nu nog eens lees zie ik dat dat er niet helemaal zo staat. Had de kantelfrequentie sowieso al anders ingesteld.

Zal over een tijdje nogmaals er voor gaan zitten om alles weer opnieuw af te stellen zonder jou advies excact aan te houden om te kijken of mijn voorkeur nou echt veranderd is.. Ben nu al wel aardig tevreden in ieder geval  !-!


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev