Advertenties


[Megane Coupe Phase 1][2.0 16v Supercharger][Dirk Kuipers]

Gestart door Dirk Kuipers, 25 augustus 2006, 00:16:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Oké, volgende probleem.  Y

De compressor levert zoals hij er nu opzit maar 0,1 bar... Iets wat we eigenlijk helemaal niet verwacht hadden.
Nu kunnen we gaan spelen met een kleinere poelie op de compressor of een grotere krukaspoelie erop zetten (of alle 2).
Morgen even langs de mercedesdealer om te vragen hoe groot de krukaspoelie van een mercedes met zo'n compressor is. Als deze veel groter is dan die van mij dan is dat waarschijnlijk het probleem. Hoe groter de krukaspoelie, des te sneller draait je riem en des te sneller dus ook je compressor. Hoe kleiner de poelie van de compressor, des te sneller draait hij dus ook.
Voor de mini coopers met een compressor zijn er ook kitjes te koop met grotere krukaspoelies.

Daarnaast zijn er problemen met de brandstofpomp. Bij 5000 toeren zit hij al op zijn max, terwijl hij helemaal nog geen drukvulling heeft. Kom je boven de 5000 dan loopt hij te arm. Dus wellicht is de pomp kapot..

Naja, later meer nieuws..  :x

Dirk Kuipers

Vandaag de auto opgehaald bij Freddy Cane om (hopelijk de laatste) aanpassing te maken zodat hij daarna weer terug kan en definitief kan worden afgesteld.

Wel heeft hij al het één en ander gedaan, namelijk:
- er is een andere mappensensor in gekomen. De oude kon niet overweg met druk.
- er is een lineaire lamdasone in gekomen.
- nieuwe kabelboom voor de dta.
- de dta zelf.
- en vééél meer. :)

De dta zit binnen, moet hem later nog wel weg werken natuurlijk:



Hier zijn we bezig mo de krukaspoelie te bekijken... We kunnen er opzich best makkelijk bij:





De motor moet nog afgesteld worden als hij klaar is... Maar we konden hem iig naar huis toe rijden. Hij loopt verder ook nog niet stationair, maar dat wordt staks als hij druk heeft allemaal wel ingesteld...

Hier even 2 filmpjes:

PS: let niet op de haan die precies doet wat ik zeg! "Toe maar" " : "kúúúkelekúú
http://nl.youtube.com/watch?v=ySJFSP0JVtw

http://nl.youtube.com/watch?v=xz-_DMKqyyQ


Dirk Kuipers

Goh, eindelijk eens tijd kunnen maken om mijn zoektocht naar poelies voort te zetten. En met succes.
Ik vond een poelie van een ford (oliepomp) die de goede maat bleek te hebben.
Nu eens kijken om het hart van de oude krukaspoelie over te zetten naar deze (wat ik natuurlijk niet zelf doe, aangezien hij weer gebalanceerd moet worden).



En dan eens testen of ik dan meer druk heb. :)

Inmiddels ook in contact gekomen met iemand die een berekening voor mij heeft gemaakt om de maat van de krukaspoelie uit te rekenen.

Al met al weer een stukje verder... :)

Dirk Kuipers

Na weer heel veel uitzoekwerk verder, vandaag weer iets binnen gekregen..

De nieuwe krukaspoelie heeft inmiddels een alluminium verloop stukje, zodat hij op dezelfde lijn zit als de oude krukaspoelie.
Voordeel is ook nog eens dat hij nu een stuk lichter is.

Het verloopstukje gemaakt uit een blok alluminium:







Deze gaan we aan de nieuwe poelie schroeven d.m.v. de 3 gaatjes.






Hier dan nog eens de oude en de nieuwe:





Ook de dynamopoelie die ik al eens had laten afdraaien heb ik opnieuw laten maken (groter) zodat de dynamo niet te hard draaien gaat.








Daarnaast is inmiddels een elektrische waterpomp besteld met regelunit, omdat de huidige waterpomp in de weg zat ivm de grotere krukaspoelie.. :)

Ook moest ik een nieuwe bout zoeken om de krukaspoelie mee vast te zetten. Deze bout moet nu namelijk langer...
Een bout van die sterke was nog niet zo makkelijk te vinden, maar ook dat is geregeld...

Nu eerst een weekendje weg, en dan de volgende weekenden maar weer eens goed klussen!!

Dirk Kuipers

#125
Vandaag leuk pakketje ontvangen:


Elektrische waterpomp. Hij is best wel groot zeg.. Net zo groot als een kleine turbo. Zo ziet hij er ook uit.. :)



En de regelunit. Wel erg veel draden erbij.. Dus dat word weer veel uitzoek werk.



Dit moest zoals ik eerder aangaf omdat de krukaspoelie anders niet groot genoeg kon.. Omdat de poelie van de waterpomp dan in de weg zou zitten..

Toch brengt het meteen wat extra voordelen met zich mee:
- De waterpomp word niet meer aangedreven door de riem. Dus PK winst / benzine zuiniger (zuiniger als eerst zal mijn auto straks natuurlijk niet zijn... hehe).
- Via de regel unit regel je wanneer de waterpomp moet draaien. Normaal zal de waterpomp niet meer draaien als je je auto uit zet. In mijn geval zal de waterpomp blijven draaien en de motor zo beter koelen (max 2 minuten of tot min temp ingesteld). Daarnaast kan ik hem sneller warm rijden aangezien hij pas (snel) gaat draaien bij bepaalde temperaturen. Hoe hard hij dan gaat draaien kun je allemaal instellen.

Dirk Kuipers

Gister eindelijk weer eens bij de auto geweest. Het was alweer meer dan een maand geleden dat ik mijn bolide voor het laatst zag. Veel uitzoek en onderdelenbestel werk en drukke weekenden waren de reden.

En dan kom je aanrijden, en zie je hem eindelijk weer even staan.
heerlijk! :)





Snel op de brug, want er is weer veel te doen!





De nieuwe krukaspoelie gepast, en voila, hij zit!



Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de nieuwe waterpomp.

De huidige thermostaat eruit gehaald (is niet meer nodig nu):



Hier gaan we nu de temperatuur meten voor de reglunit van de waterpomp:



We zijn wat aan het knippen en zagen gegaan in de huidige slangen, en na wat zaagwerk blijkt dat ik geen andere slangen hoef te halen. Het stuk wat hier weg komt, kan op een andere plaats weer worden gebruikt.. ideaal!  !-!
Hier zijn we het één en ander aanelkaar aan het zetten:



De pomp moet zo laag mogelijk geplaatst worden om zo weinig (geen) mogelijk lucht te pompen.
Ik heb niet echt een mooie foto gemaakt van zijn positie. Het is ok een enorme rommel onder de kap nu. Maar hier de beste foto die ik vinden kon:



Zondag weer verder!

Dirk Kuipers

De thermostaat verbouwd:



En weer terug gezet:



We hadden bedacht om de schoepen van de oude waterpomp af te halen, en vervolgens de waterpomp weer te plaatsen. Alleen kregen we toch een beter idee, namelijk van aluminium een afdekplaat maken. Daarnaast een pakking erbij gemaakt:





ook hebben we gister de nieuwe route voor de multiriem vastgesteld. Deze veranderde iets omdat de waterpomp verviel. Dit is inmiddels ook klaar en de nieuwe riem kan worden gekocht.

Later meer!

Dirk Kuipers

Ik ben inmiddels weer anderhalve week thuis van vakantie. Toen ik thuis kwam heb ik natuurlijk meteen de man op gebeld die mijn auto aan het afstellen is.
Ik kreeg te horen dat hij al helemaal klaar is behalve de toerenteller in het dashboard. Alleen die moest hij nog aansluiten (de vorige keer toen hij de kabelboom maakte kon hij deze niet zo snel vinden)..

Het is dus bijna klaar! Helaas wacht ik hier nu nog steeds op..


Gelukkig heb ik mij niet verveeld dit weekend!  o-)
Er was weer iets nieuws in het klushok.

Namelijk stralen en (poeder) coaten!
Hier een onderdeeltje van een cinquecento:

Voor:


Na het stralen:


Na het coaten:


Dus ik heb al wel weer wat plannen voor in de toekomst! ;)




Dirk Kuipers

Hier nog maar eens een filmpje... :)

http://nl.youtube.com/watch?v=NKlqL-fwssM

Dit weekend ga ik even met wat dingen aan de slag. Wat puntjes die belangrijk zijn voor de apk, etc.
De kabel om de dta aan een pc te hangen is inmiddels ook in bestelling. Zodra die binnen is kunnen we eens gaan prutsen.

Dirk Kuipers

Helaas loopt de auto stationair nog niet goed. Dus daar moeten we nog eens naar kijken. Ook het moment als je ineens heel veel gas geeft, dan is de lucht er eerder dan al het andere, en krijgt hij eerst een heel klein inzinkinkje voordat hij gaat. Dit is wel beter af te stellen dan dat het nu is, maar kost gewoon enorm veel tijd. Dus daar moeten we ook nog maar eens mee bezig als de kabel (die besteld) is binnen is om de dta aan de computer te hangen.. Je kunt dan gewoon alles wijzigen. Meer of minder benzine, etc.

http://nl.youtube.com/watch?v=S7Sg7MtLrlQ

Dirk Kuipers

Hierbij wat gegevens van de vermogens diagnose.
Ik kan hem helaas niet inscannen omdat hij geplastificeerd is en dat gaat glinsteren tijdens het scannen waardoor het onleesbaar is.

Norm-vermogen (P-norm): 146,5 kW (199,2 PS) Volgens DIN 70020
Motorvermogen (P-mot): 136,0 kW (184,9 PS)
Vermogen aan de wielen (P-wiel): 107,0 kW (145,5 PS)
Vermogensverlies (P-verlies): 29,0 kW ( 39,4 PS)

Koppel: 231 Nm

Ik rij nu met een druk van 0,2 bar. Maximaal toerental is 7310 min-1.

Ik heb helaas niet een vermogens diagnose laten maken voordat ik begon. Daar heb ik toch wel spijt van. Ik kan helaas ook nergens een diagnose van een standaard f7r motor vinden.
Ik heb begrepen dat men altijd van de P-norm uitgaat (correct me if i'm wrong).
Men spreekt altijd over 145 a 150 pk bij een 2.0 16v.
Dat zou inhouden dat ik met een druk van 0,2 bar 50 pk winst boek. Dat valt mij niet tegen..

Het stationair lopen is al voor een deel opgelost. Omdat de compressor al draait bij stationair (in tegenstellen tot bv een turbo) kreeg mijn auto bij stationair lopen teveel druk. De dumpvalve ging wel open, maar de veer erin zorgde ervoor dat hij niet alle lucht loosde.
De dumpvalve kun je omhoog schroeven zodat de veer langer is en hierdoor makkelijker open gaat. Dit scheelt al een heel stuk. Als ik gas geef komt er toch druk te staan op het slangetje wat op de dumpvalve zit waardoor hij bij gasgeven wel dicht blijft zitten.

Als ikzelf rij heb ik echt het idee dat hij veel sneller is. Maar als ik ernaast zit is de beleving toch anders en heb ik dat idee minder. Omdat het ook al een jaar geleden is dat ik in mijn auto reed is het allemaal erg moeilijk te zeggen..

Dirk Kuipers

We hebben de auto ook geprobeerd zonder originele computer. Deze zat nog gewoon aangesloten aangezien we niet wisten of hij naast het motormanagement ook nog andere dingen regelde zoals de ramen, etc etc..
Dit viel allemaal reuze mee. Alles doet het nog als ik de originele computer eraf heb. Dus één keer raden? Juist, die gaat helemaal weg!!! 

Om het stationair lopen nog beter te maken heb ik een bypass valve besteld. Hier zit geen veer in maar werkt verder wel aardig gelijk als een dumpvalve. Deze komt in de plaats van de wastegate die ik achteraf helemaal niet nodig bleek te hebben.

Daarnaast is de kabel ook binnen om de DTA aan de laptop/pc te kunnen koppelen.
Daarover binnenkort meer nieuws!

Dirk Kuipers

En weer een dagje klussen verder...

De laptop aangesloten op de dta... Was even aanprutsen, maar het is gelukt!



Eerst een backupje gemaakt van de huidige map, zodat ik altijd weer terug kan naar de huidige instellingen.



Hier wat screenshotjes van mijn laptop:





Als ik straks (ooit) alles weer inelkaar heb.. En alles werkend heb, dan krijg ik dit op mijn scherm in mijn dashboard:



EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev