Advertenties


Tweeters...

Gestart door Koen, 13 november 2004, 21:16:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen

Hallo kenners!

Even voor mijn duidelijkheid.. Ik heb een setje tweeters gekocht (kenwood, 120 W max) maar krijg verschillende info voor aansluiten. Ik dacht dat ik ze zeg maar aan de deurspeakers kon koppelen, drradje trekken naar dashboard en klaar. De vraag is nu dus, als dit kan, waar ik de draden het beste kan koppelen ( bij de aansluiting van de head unit op de speaker.. dus 2 kabels in 1 stekker) Of zoals ik ook veel lees moet ik nog filters kopen? bednakt alvast, ik hoop dat iemand me dit duidelijk kan maken!

Groeten Koen

Marco

Zijn dit geen dingen waar je beter over na kan denken v??r je iets koopt?

Elk gerenomeerd audiomerk verkoopt "carfit" setjes voor bijna elk type auto. Dat soort speakers sluit je zo aan op de bestaande bekabeling zonder dat je er bij na hoeft te denken. Eventuele benodigde filter zitten al in de speaker. Ideaal voor de meesten met weinig tot geen kennis van zaken.

Ga je voor een compleet gescheiden 2-weg systeem (woofer + tweeter), dan zit er al een filter bij. Je moet dan vaak wel de bekabeling in je auto aanpassen.

En koop je de speakers 'los' zoals in jouw geval, dan moet je kennis van audio hebben.
Je stelt nu een vraag waar niemand antwoord op kan geven, want je vertelt er niet bij wat voor soort speakers het zijn. Het antwoord op je vraag weet je immers zelf, want je hebt die speakers zelf gekocht. Als er al een ingebouwd filter in zit, dan heb je geen filter nodig. Zit er geen filter in, dan moet je zorgen dat de tweeters het juiste signaal krijgen. Dus kijk de specificaties even na.

Erix

Hallow Koen,

Trek je niet teveel aan van wat Marco zegt...

Wat voor tweetertjes je precies hebt gekocht kan ik zo niet zien. Waar je altijd sowieso wel rekening mee moet houden is de impendantie van het geheel wat op een eindtrap (radio of amp maakt niet uit) komt te staan. Deze kun je met een beetje handigheid zelf berekenen op basis van de gelijkstroom weerstanden over de spoelen (Re) van alle losse componenten.

Serie geschakeld -> Rv = R1 + R2 + ... + Rn
Parallel geshcakeld -> 1/Rv = 1/R1 + 1/R2 + ... + 1/Rn

De vervangingsweerstand mag daarbij niet lager uitvallen dan opgegeven voor de eindtrap daar deze anders te hard moet werken waardoor deze te warm wordt en eventueel doorfikt als er geen thermische beveiliging opzit die werkt.


Als het een tweetertje met een Pi?zo element is kun je hem gewoon aansluiten zonder filter, sterker nog, je mag hem niet eens passief filteren. Door de eigenschappen van een pi?zo element stijgt de impendantie (weerstand) naar gelang de frequentie daalt.


Als het een dynamisch tweetertje (magneet+spoel aandrijving) is moet ie wel gefilterd worden. Op sommige losse tweetertjes zit er een 1e orde filtertje (bi-polaire condensator) gesoldeerd. Deze condensator is vaak een 2,2 uF en zit door zijn kleine afmetingen dicht tegen de magneet. Dus ff goed kijken. Eerlijk gezegd is dit ruk omdat de condensator zo wordt be?nvloed door het magnetische veld, maar het filtertje zit er dan iig ;) oftewel kunt hem zo aansluiten (ff rekening houden met vervangingsweerstand). Zit er geen condensatortje opgesoldeerd dan zul je ff simpel zelf een filtertje in elkaar moeten solderen. Dit is niet zo moeilijk qua handwerk. Om een vlakke frequentie response te krijgen is wat meer tijd, rekenwerk en meten nodig, maar 9 tegen 10 dat jij en vele hier met jou dat niet zullen horen. Om een theoretisch filtertje te berekenen kun je wel ff met google zoeken. Tussen de 4000Hz en 5000Hz is wel een veilige kantel frequentie. Filter je de tweeter te laag dan gaat deze snel over zijn XMax heen waardoor hij vervormd en zo schel gaat klinken. En ook niet onbelangrijk, een luidsprekerunit over zijn XMax is nooit goed voor het beestje ;). Filter je de tweeter te hoog af dan geeft ie niet weer wat ie weer zou kunnen geven en gaat er wat geluid verloren. Hierdoor kan de tweeter overkomen alsof deze geen geluid maakt.

Suc6 ermee  :D
ZX-Audio · the finest audio products around

Marco

Hahahaha.

Inderdaad, vergeet maar wat ik gezegd hebt. Zo moet het wel lukken denk ik  :)

Erix

Was trouwens geen offence naar jou hoor Marco, voordat scheve gezichten krijg ;)

Soms komen er dingen nogal bot uit... :-[

Als je vragen hebt over iets in richting van luidsprekers of berekenen van iets laat maar weten.
ZX-Audio · the finest audio products around

Koen

Marco/Erix,

in ieder geval bedankt voor jullie reacties, eerlijk gezegd gaan die berekeningen een beetje te ver voor mijn kennis van draadje trekken, stekkertje eraan etc etc.. Daarom dacht ik ook: och een paar tweeters erbij is ook leuk en zo voor mekaar!" Maar goed, ik heb aanvullende info: T zijn Kenwood KFC-ST30 tweeters met
*20mm PI balanced dome tweeter
*Supplied with In-line crossover network
Is dit info waaraan jullie kunnen afleiden of ik een filter er tussen moet maken/kopen?
Zo niet moet ik even t doosje uit de auto halen en de missing info opzoeken..

Bedankt alvast!
Groeten Koen

Erik van der Velde

Citaat van: Koen op 16 november 2004, 20:32:27
*Supplied with In-line crossover network

filter zit er al in

Marco

Zie nou wel. Je wist het eigenlijk zelf al zonder te weten.  ;)

Erix

Kijk das duidelijkere info  ;D

Neem dus stukje verhaal waar er een condensatortje (hier idd een 2,2 uF kreng) in serie zit gesoldeerd met de spoel van het tweetertje....

Oftewel... just plug 'n play (wel ff impendantie in de gaten houden, sluit maar gewoon aan hoe je denkt dat het goed zit en dan ff multimeter pakken en weerstand (ohm) meten op de aansluiting die in je radio/amp gaat. De multimeter moet ongeveer 4 ohm aangeven). Waar je de draden wilt splitsen moet je zelf weten... makkelijkste is denk ik achter je dashboard waar de draad naar je deur onder de tweeter doorgaat. Dan heb je het minste draad nodig. Wil je het netjes doen, splits hem dan bij je head-unit.
ZX-Audio · the finest audio products around

Marco

Met een ohm-meter meet je ohmse weerstand. Dat is in mijn ogen niet hetzelfde als de impedantie.
Impedantie (Z) is de vectori?le optelling van de ohme weerstand R en inductantie/capacitantie (X).

Theoretisch is de impedantie van een luidspreker dus afhankelijk van de frequentie van het signaal. En als je met een ohm-meter gaat meten, dan is de impedantie inderdaad gelijk aan de ohmse weerstand, want je een ohm-meter meet met een gelijkspanning. De inductantie zal 0 ohm zijn bij gelijkspanning.

Als ik het goed heb wordt de impedantie van een luidspreker vastgesteld bij een frequentie van 1.000Hz.
Maar goed, ik kan het ook mishebben. Ik ben geen elektronica-freak.

Erix

 ;D

Klopt helemaal dat je met een ohm-meter niet de werkelijke impendantie meet. Het klopt ook dat de impendantie een vectori?le optelling (wanne woord zeg  :o :P).

Elke luidspreker heeft een eigen impendantie verloop. Echter hangt dit verloop sterk af van een aantal factoren. De opgegeven impendantie is een nominale impendantie binnen de F3 grenzen. Echter duikt de luidspreker hier onder in zijn werkgebied. De behuizing en de afstelling daarvan be?nvloeden de impendantie ook enorm tijdens het weergeven van geluidssignalen. Zo kan met een beetje foute kast de impendantie van de luidspreker bij bepaalde frequenties diep onder de opgegeven impendantie duiken. De opgegeven impendantie curve wordt namelijk gemeten in 'free air'. Als je wat gaat testen met luidsprekers in verschillende behuizingen waarbij je steeds een impendantie-plot meet met een frequentie-sweep zul je zien dat de minimale impendantie erg varieert. Sterker nog, deze komt vaak in de buurt van de 'Re'.

Als je een systeempje (eindtrap + luidspreker) zwaar belast kun je beter de 'Re' als vervangingsweerstand nemen, zeker als je het systeem langere tijd zwaar belast. Doordat de temperaturen binnen de spoel hoog oplopen zakt de impendantie waarde naarmate de temperatuur stijgt, ook zal de eindtrap opwarmen waardoor de minimale benodigde weerstand stijgt. Zeker met goedkopeklasse en middenklasse spul kan je amp ineens onverwacht in de protectie springen, zeker alst zonnetje schijnt in de zomer.
ZX-Audio · the finest audio products around

Koen

Hey!

Gelukkig voor mij toch plug and play! Bedankt voor de info.. nu kan ik ze mooi aansluiten zonder bang te zijn dat er direct weer iets rijp wordt voor t ronde archief ?;)

Groeten Koen

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev