Advertenties


plaatsen compo

Gestart door ellert, 6 november 2004, 18:32:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ellert

hey,

er is al veel gescreven over compo setjes gelezen maar
nog niks gevonden over mijn probleem..

hoe krijg ik een draad van binnen naar mijn deur? ???
heb al gekeken maar de verbinding die er normaal zit
is het stekkers en daar kreeg ik geen draad bij door

ik heb ze nu zonder filter aangesloten op de draden die
er al lagen maar tis toch beter met filter anders heeft de
compo ook geen zin natuurlijk
tis een phase 2

alvast bedankt! :D


berry_p

zie dit bericht: http://www.meganecoupe.nl/rmcforum/index.php?topic=138.0

enne, je tweeters aansluiten op de orginele bedrading is niet zo'n goed idee.

ThE-BaKeR

Citaat van: berry_p op  6 november 2004, 20:46:06
enne, je tweeters aansluiten op de orginele bedrading is niet zo'n goed idee.
Waarom niet eigenlijk?

basE

Ik zit met dezelfde vraag, ook uit het oude forum komt nie echt naar voren hoe je het het beste kan aansluiten.
De tweeter is duidelijk maar vooral de bedrading in de deur en hoe aan te sluiten op je filter is mij ook onduidelijk

Marco

Citaat van: ellert op  6 november 2004, 18:32:05
ik heb ze nu zonder filter aangesloten op de draden die
er al lagen maar tis toch beter met filter anders heeft de
compo ook geen zin natuurlijk

Afgezien van het feit dat het zo weinig zin heeft zal je tweeter er ook niet zo blij mee zijn. De woofer/midrange in een composet is gemaakt voor de lage en middentonen. De tweeter voor de hoge tonen. In jouw geval krijgen beide speakers nu het volledige frequentiebereik voor de kiezen. De woofer/midrange zal er wel tegen kunnen, maar of je tweeter het leuk vind....

Kabel schijnt naar je deur te kunnen via die connector. Daar zou (heel voorzichtig) een gaatje in te maken/boren zijn zodat je er een kabeltje doorheen kan voeren.

berry_p

Citaat van: ThE-BaKeR op  6 november 2004, 23:58:40
Citaat van: berry_p op  6 november 2004, 20:46:06
enne, je tweeters aansluiten op de orginele bedrading is niet zo'n goed idee.
Waarom niet eigenlijk?

een losse tweeter krijgt van jouw eigen filter een bepaalde frequentie door, die filter is presies goed afgestemt op de tweeter die daar bij hoord.
als je de tweeter aansluit op het filter van renault heb je kans dat ie bv een te lage frequentie door krijgt.
dit zou slecht voor de tweeter zijn.

ellert

hey bedankt,

zal dan toch maar een gaatje proberen te maken
en echt voorzichtig want anders werkt me raam ook
niet meer straks..
misschien iemand die het al eens heeft gedaan??
de tweeter op de orginele gaat inderdaad wel gewoon
maar koppel hem wel even los voordat ik hem opblaas:)

goede zondag nog!!

ThE-BaKeR

Ik heb de tweeters op de originele bedrading aangesloten, maar ze beginnen al snel te kraken. Ik denk dat het verstandig is dat ik de tweeters ook maar op de speakers aansluit. Moet ik even kabels trekken... Maar als je ze van onder naar boven wilt brengen, kom je dan gelijk uit in het "tweeter-gedeelte"?

ellert

jeps

je kan ze gewoon laten zakken door het tweeter gat
en als het goed is met een beetje draaien en kijken vanaf de onderkant
heb je ze er zo door..   :D


ThE-BaKeR

#9
Nou, het gaat dus minder gemakkelijk dan jullie zeggen.? :-\

Ik ben net even bezig geweest. Vanaf de tweeter tot onder m'n dashboard gaat gemakkelijk. Maar dan moet ik door de rubberen slang heen die bij de deur zit. Hoe krijg ik hem daar het beste doorheen? Heb het ook al geprobeerd om vanaf de deur te beginnen, maar daar krijg ik de kabel haast niet de slang in! Zo nauw...  >:(

ThE-BaKeR

Nou, heb het voor mekaar!  8)

Door die slang tussen de deur krijg je natuurlijk met geen mogelijkheid een kabel. Dit omdat je dan door de connector heen zou moeten. Ik heb nu de tweeters weer op de originele bedrading aangesloten, maar nu met de bedrading die bij de speakers zaten. Gevolg: geen gekraak meer in de tweeters bij een hoog volume. Zo kan het dus ook...  ;D

Vincent

Ik heb laatst ook 2,5mm2 speakersnoer doorgetrokken in de deuren. het is een priegelig? klusje maar is wel te doen.

zo heb ik het gedaan (phase 2 trouwens)

1. haal het vergrendelstuk van de stekker van de deur in de auto af. dus auto - contrastekker - vergrendelstuk - stekker - rubberslang - deur
2. draai het torx schroefje waarmee de contrastekker aan de auto zit los.
3. nu kun je de contrastekker naar binnen trekken de auto in.
4. pak nu de stekker die aan de rubberen slang (en aan de deur) zit en haal met een kleine platte schroevendraaier het gele afdekkapje dat in de stekker zit eruit.
5. nu zie je dat van de ronde kant van de stekker het bovenste kanaal en een kanaal ernaast niet gebruikt worden in de stekker. Haal het rubber van de slang los van de stekker.
6. boor nu met een boortje 4mm de gaten in het afdekkapje en de stekker zodat hier het draad doorheen kan (2,5mm2 is wel het maximum wat zonder al teveel problemen door de stekker gaat).
7. doe dit nu ook hetzelfde aan de kant van de auto (wel in spiegelbeeld zodat de gaten als de steker in elkaar zit tegenover elkaar zitten), let hierbij wel op dat je niet met de schroevendraaier de pinnetjes kortsluit (zet voor de zekerheid het contact uit)
8.splits nu 50-75 cm speakerdraad van elkaar (alleen de 2 draden, niet het koper) en voer de 2 draden van binnen naar buiten in de contrastekker (1 in elk opgeboord kanaal) vanuit de auto, let er wel op dat er niet veel speling zit op het geheel dus ik zou op straat gaat zitten om het te doen.
9. nu kun je de contrastekker weer terugmonteren met de torxschroef.
10. Voer nu de draden (wel tegenover de goede gaten) door in de stekker en laat deze aan de achterkant van de stekker er weer uitkomen (niet het rubber in)
11. haal nu de rubberslang met de flens los uit de deur (zit +/-5 cm speling op de draden in de deur).
12. neem nu een priem of een breinaald en steek deze in de rubberslang (aan de bovenkant want daar zitten ok je nieuwe speakerdraden in de stekker)
13. de punt van de breinaaldkun je nu net achter de rubberflens die de deur afsluit naar boven steken, het is vij stug materiaal dus ik heb een klein sneetje gemaakt in het rubber zodat de breinaald er doorheen kon.
14. trek nu de breinaald terug en herhaal dit maar nu met aan de breinaald de 2 draden getaped, zord dat er geen opstaande randen zijn.
15. voer nu de breinaald door het gat (of sneetje) en maak de draden los en trek ze er doorheen (en trek de breinaald terug)
16. nu kun je de draad zo ver mogelijk door het rubber trekken zodat je genoeg draad hebt om naar de speakers in de deur te gaan.
17. tape nu de draden op het rubber goed af zodat de flens weer waterdicht is. (isolatietape o.i.d. volstaat) en doe de stekker ook weer aan het rubber.
18. plaats nu het rubber weer in de deur en trek in het gat waar de speakers zittende draad naar beneden (zorg dat het lang genoeg is en doe het om de raamgeleider heen. (dit voorkomt problemen met het in de deur schuiven van je raam tegen de draden) laat genoeg lengte over zodat je de draden nog kan voorzien van connectors en de speaker er nog een stuk uit kunt halen voordat de draden straktrekken.
19. nu heb je nog een stuk losse draad zitten tussen beide stekkerhelften, dit is het rottige gedeelte.
20. trek van binnenuit de auto de draad strak door de contrastekker heen.(dus de draad weer de auto in trekken)? hierdoor komt de stekker steeds dichterbij de contrastekker.
21. voordat de stekkers op elkaar zitten zet je het vergrendelstuk van de stekker weer terug en laat je door te trekken aan het snoer in de auto en het terug duwen van het vergrendelstuk de 2 stekkerhelften weer op elkaar. (probeer het desnoods eerst zonder het vergrendelstuk zodat je weet dat alles weer netjes tegenover elkaar zit) dit is het rottigste van de hele opratie en kan wat tijd en scheldwoorden kosten zeker omdat de 2,5mm2 draad nogal stuk is en maar net door de geboord gaten kan)
22. dan is het klaar! (nu de andere deur nog)

valt best mee een beetje pielen maar zeer goed te doen.

als het toch erg moelijk gaat kun je altijd nog een iets groter gat (maar dan verzwakt het stekkertje misschien teveel) boren, of een kleinere mm2 nemen of met een mesje de mantel wat dunner maken van de draden. (Misschien dat een beetje zeep ook wel helpt.....had ik toen aan moeten denken!)

suc6!


rik23

Idd wel een beetje knooien, maar goed te doen. ;)

Bovenstaand stuk ideaal voor de FAQ? ?;DSuper duidelijke uitleg. ?:D

ThE-BaKeR

Ja, dat zou inderdaad een mooie voor de FAQ zijn! Helemaal als er foto's bij stonden...

Vincent

sorry kep geen foto's gemaakt.

ben in deze tijd allang blij als het droog blijft tijdens het klussen dat ik de tijd om foto's te nemen niet genomen heb.

maar wil wel wat foto's voorzien van pijlen etc..... aleen ik trek ff die stekkers niet meer uit elkaar (het rottigste van de klus), dus als iemand zijn stekker ff lostrekt en de foto van de binnenkant naar mij stuurt (en het liefst ook van de contra) dan maak ik het verhaal compleet.
:D

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev