Advertenties


Diverse audio-vragen / Sub,Amp,Sp

Gestart door ZaphodBeeblebrox, 11 februari 2006, 20:41:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ZaphodBeeblebrox

Ik heb uit mijn vorige auto de volgende audio-onderdelen:
----
2x | 6"x9" (15.2cm x 22.9cm?) 2-weg speakers
1x | Caliber Rally CA-2400 Versterker
1x | Caliber Rally CWR-12 Sub-woofer
1x | JVC KD-G401 MP3/CD-speler met Tel-mute / Stuurbed.

Dit wil ik in mijn Megane Coupe plaatsen (eind 2000)  :D
Daarin zit nu nog:
----
1x | Standaard renault tunerlist cassete/radio speler
2x | Deur speakers
2x | Teeters
2x | Hoedenplank-achterspeakers

Nu zit ik met een paar vragen  ???:
----
1. Kan ik die speakers achterin plaatsen (met name betreffende de afmetingen). Het was nu nog te donker om het goed te zien!
2. De speakers achterin hadden een wittestekker waarin twee draadjes samenkwamen die in de speaker gingen. Mijn huidige speakers hebben
gewoon een + en - aansluiting los. Is dit iets wat de standaard speakers hebben, en moet ik nog iets omzetten / ompluggen voordat het pasklaar is?
3. Hoe kan ik het beste die dikke 12V kabel naar mijn versterker achterin aanleggen? Is er ergens een goede doorgang vanaf de accu naar binnen? Bij
de vorige keer aanleggen was dit echt een flink gekloot!
4. Mochten de 6"x9" boxen achterin niet passen dan kan ik misschien altijd nog huidige boxen apart laten zitten en de 6"x9" boxen ergens mooi in de
achterbak monteren. Echter heb ik een probleem dat mijn versterker maar uitgangen voor 2 boxen heeft en mijn sub er al 1 in beslag neemt.
Is er een oplossing zonder dat ik mijn versterker moet vervangen door eentje met zeg 4 uitgangen voor speakers?

N.B. Belangrijke aspecten zijn dat ik met mijn JVC radio telefoon mute en MP3 mogelijkheid heb. Daarom was een oplossing door een simpele CD-wisselaar
op de huidige installatie te zetten out of the question. Uiteraard is ook het WATT-vermogen van de standaard installatie niet toereikend voor de rest.

bas1984

1. die 6x9 speakers gaan niet passen... opzoek gaan na een 13 cm doorsnee setje

2. als het goed is zijn daar verloopstekkertjes voor te krijgen weet ik nie zeker... anders kan je gewoon stekkertje eraf knippen en dan heb je ook 2 losse draadjes

3. rechtsachter in je schutbord ( weet nie of daar ook je accu zit) is een doorvoer... moet je ff kijken zit iig een rubber... ff een gaatje in prikken, dan aan de binnekant de kappen om je dorpel wegpakken daar zit al precies een gootje om je kabel in te leggen... en dan eventueel onder je achterbank na je kofferbak

4. of het zin heeft om je 6.9 boxen in je achterbak te zetten betwijfel ik... zou het igg niet doen.... dus kan je gewoon je versterker behouden voor  je subwoofer.

raad je wel aan om je signaal kabels niet bij de kabel van je voeding te leggen om storingen te voorkomen  :D

Reinier Goorden

#2
Die 6x9 inch gaan wel passen, bij mij zitten ze er ook in. Heb de gaten in de stalen hoedenplank wat groter gemaakt en de speaker met busjes wat verhoogd.
En de doorvoer van kabel staat keurig in de FAQ beschreven, zo ben ik bij deze club terechtgekomen ;) http://www.meganecoupe.nl/tundes2/caraudio.htm
En zoals Bas zegt, er zijn verloopstekkertjes voor te krijgen. Maar als je de achterspeakers op de versterker aan wil sluiten
zou ik gewoon een dikkere kabel trekken en de renaultspeakerkabels laten voor wat ze zijn.

bas1984

zonder aanpassingen bedoelde ik dan ook he  :D


Erix

Citaat van: ZaphodBeeblebrox op 11 februari 2006, 20:41:03
Echter heb ik een probleem dat mijn versterker maar uitgangen voor 2 boxen heeft en mijn sub er al 1 in beslag neemt.
Is er een oplossing zonder dat ik mijn versterker moet vervangen door eentje met zeg 4 uitgangen voor speakers?

Ja hoor ... hier heb je tri-mode filters voor. Stond er eentje te koop eind vorige week op marktplaats van Caliber voor 20?. Aangezien de meesten bang zijn van dit soort filters zal ie nog wel te koop staan ook al is het erg weinig geld voor dat ding gezien wat er aan onderdelen opzit. Mocht ie weg zijn dan kunnen we wel wat regelen zodat je er eventueel zelf eentje in elkaar kunt knutselen...
ZX-Audio · the finest audio products around

geomjoo

Gewoon zelf zo'n filtertje knutselen mits je wat handig bent met een soldeerbout  ;D Ik denk dat erix je er wel mee helpt. Hij heeft mij ook erg veel uitgelegd over amps en subjes  :angel:. Succes!

ZaphodBeeblebrox

Okay mooi, ga ik daarna kijken, maarruh hoezo zijn de meeste bang voor die tri-mode filters dan?

Had je nog wat info over hoe dit eventueel zelf te maken, ken wel iemand die erg handig is met dit soort
dingen en me vast wil helpen solderen  ;D

Erix

Waarom diegene bang voor tri-mode filters zijn? Dat weet ik niet, meestal gezeur over dat passief filteren pokke is en helemaal als je via een filter een brug-schakeling maakt denk ik... Beetje zelfde gedachte van bekrompenheid met behuizingen. Altijd gesloten omdat de rest klote is zeggen ze dan... mja rest is dan eigenlijk niet klote maar ze zijn zelf gewoon niet bekwaam genoeg. Druk je diegene dan op het feit dat het aan hem/haar ligt worden ze meestal boos en een enkeling houdt de ogen open en wordt voor een deel verlicht. Heeft denk ik een beetje te maken met angst, ijdelheid en arrogantie wat mens eigen is....
ZX-Audio · the finest audio products around

ZaphodBeeblebrox

Als ik dan die achterspeakers laat zitten en die twee 6"x9" ergens bij wil zetten, is hier dan een
uitverkoren plek voor?

Erix

Beste ZaphodBeeblebrox,

Vandaag heb ik je hele verhaaltje nog een keer van begin af doorgelezen maar moet je eerlijk zeggen dat het allemaal niet echt hoopvol klinkt. Het is niet rottig bedoeld maar meer kan ik er niet van maken.

Meer luidsprekers is niet gelijk aan meer geluid maar eerder aan meer complexiteit. Elke luidspreker heeft zijn eigen werkgebied en de frequenties waar twee verschillende werkgebieden samenkomen geven bijna altijd de problemen. Het mooiste geluid krijg je wanneer je een goede 2-weg (of 3-weg) componenten set voorin hebt en een full-range coaxiaal met 1 spoel (dus geen losse tweeter) achterin voor wat extra ruimte in het geluid. Daarnaast nog een subwoofer om alles wat warmte en diepgang te geven. De componenten set is heel belangrijk voor het detail in het geluid (ook voor de details in de bassen!). Probeer deze dan ook altijd zo laag mogelijk door te laten spelen.

Ga dus niet zoveel mogelijk boxen in je hoedenplank proberen te proppen en sowieso geen 6x9 units. Deze hebben een slechte mechanische balans wat niet echt positief is aangezien dat zowat de belangrijkste factor is wanneer een speakerunit redelijk aan het werk gezet wordt. Wat je beter kunt doen is die 6x9 krengen verkopen en een fatsoenlijk componenten setje ervoor terug kopen die je samen met de subwoofer op de versterker aansluit. Denk er eens goed over na, hier zul je waarschijnlijk meer plezier van hebben dan alles maar volproppen met meer speakerunits... ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

ZaphodBeeblebrox

Ha Erix,

Ik zat er gek genoeg ook aan te denken om geen extra achterboxen aan te sluiten maar even goed te bekijken wat er nu inhangt
en daar gewoon eventueel die subwoofer op een versterker bij aansluiten.

Mijn versterker is echter 2-kanaals dus dan zou ik in die opzet gewoon alleen de woofer erop aan moeten sluiten en de rest
onveranderd laten of een beter setje van dezelfde componenten in plaats van de  huidige componenten.

In dit geval hoef ik alleen:
- De radio te vervangen (en daarop mijn bluetooth nokia set aansluiten)
- Een plusdraad naar achteren te leggen en mijn versterker daarop aansluiten
- Mindraad op de juiste plek bevestigen
- Subwoofer op versterker aan te sluiten
- En evt. gelijk of op een later tijdstip de huidige componenten te vervangen met een kwalitatief beter setje. (dat dan beter
op elkaar is afgestemd)

Klopt dit met jouw verhaal?

Erix

Klopt als een tiet  :D

Gaat helemaal goedkomen zo te horen ... suc6 ermee  ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

ZaphodBeeblebrox

#12
Mooi, thanks a lot. Ik zal zo af en toe eens een update plaatsen....

16-02-06 15:00
Die voedingskabel door het rubber heen halen is echt een pokkenwerk.
Een priem en een breinaald gaan er nu wel door, maar als ik daaraan de 10mm
kabel bevestig dan blijft die ergens steken. Ik ben wel een beetje voorzichtig
omdat na het steken een stukje van de huidige kabels af hij op het einde
toch weer angstig dichtbij komt (of isset goed beveiligd met tape en omhulsel?)
Tot overmaat van ramp begint het nu ook heel hard te regenen en dat werkt
niet lekker en lijkt me niet al te best met je motorkap open  >:(

ZaphodBeeblebrox

#13
16-02-06 17:28
Eindelijk is de voedingskabel erdoorheen gekomen.
(nee ik ben niet sinds 15:00u on-onderbroken bezig geweest ;D)

Nu ik de handige handleiding op deze site volg: http://www.meganecoupe.nl/tundes2/caraudio.htm
is de volgende stap om de rubbers op de dorpel los te trekken en de kunstof panelen voorzichting
los te wrikken. Wat is eigenlijk een dorpel? Betekent dit o.a. dat volgens deze beschrijving de kabel
langs de deur wordt gelegd en later t.h.v. de achterbank naar de achterbak wordt gelegd?

18-02-06
De voedingskabel ligt nu totaan de achterbak. Ik kreeg het rubber langs de dorpel wel los, maar de plastickap leek wel voor eeuwig vastgelijmd te zitten.
Een beetje ertussenduwen was voldoende om de kabel weg te werken en de rubbers weer netjes terug te kunnen leggen.
Tijd voor het demonteren van de achterbank en het verwisselen van de radio!

ZaphodBeeblebrox

18-02-2006 18:06
Alles zit erin en werkt!
Van de kabels is niets meer te zien! Alleen nog een mooi kapje bij de dealer halen en alles is klaar!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev