Advertenties


Bij contact "tikt" de auto alleen

Gestart door Marcel, 15 oktober 2004, 18:13:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marcel

Inmiddels:
* Nieuwe accu
* Nieuwe startmotor
* Weer een nieuwe accu

En ik krijg alleen de auto aan met startkabels. De accu is in orde, de startmotor ook, alles lijkt goed te zijn. Ik rijdt net weg bij de Euromaster (waar ze de accu hebben vervangen), kom op mijn werk aan, stop de motor om nog een keer te proberen.. "tik"!! NIKS.  :(

Kan iemand me vertellen wat het probleem kan zijn? De auto geeft alleen een "tik" bij het contact-maken, en start alleen als de accu met startkabels verbonden is aan een 2e accu. De startonderbreker is ook het probleem niet  :-\

Al 134 Euro uitgegeven en geen enkele verbetering  >:(

ppveenstra

#1
heb dit ook eens gehad toen was het contactpunt van de startmotor, dus het stekkertje wat naar de startmotor gaat, deze kan vochtig geworden zijn en hierdoor niet goed contact maken, omdat je auto wel start met accuklemmen lijkt het me vreemd dat dit er wat mee te maken heeft, meet ook eens je spanning van de accu als hij niet wil starten..de kans is groot dat deze niet oplaad, misschien iets aan je bekabeling naar de accu toe??

Ferdi

Misschien dat de auto zich niet oplaad?
Bobine's na laten kijken??
ik weet het niet zeker hoor maar ik zou het anders niet kunnen weten wat het wel is.... iig succes! ?:D

rombartus

kijk je anders je massa kabel van de accu naar de auto na of de pluskabel van de accu naar je startmotor

Marcel

De accu's zijn allemaal doorgemeten, ze hebben zelfs een nieuwe bij een concurrent weg gehaald zodat ze zeker wisten dat een van die opdruk-ijzers voor het contactpunt er niet opgeslagen waren (dat drukt de boel binnen in kapot blijkbaar).

Ik ben er zojuist mee naar huis gereden, een aantal andere dingen die gebeurden:

* De welbekende "tik", drie keer.
* Startmotor jegelt een beetje, motor slaat niet aan.
* Geen enkele reactie, dashboard licht niet op, geen knipperend lampje van mijn slot.
* De motor slaat aan maar kapt er direct mee, gas geven helpt niet.
* De motor slaat aan maar kapt er direct mee, gas geven helpt wel - dit zonder startkabels.

En toen dus naar huis gereden.

Ik zit nu te denken aan een electrisch probleem, dat mijn contactslot niet in order is misschien, maarja.. die "tik" komt van de (nieuwe) startmotor... ik snap het niet helemaal meer.

Vooral omdat hij met een nieuwe, volle, geteste accu niks deed.
Met een accu erbij start de motor wel.
Haal je die accu eraf.. dan start ie ook weer gewoon.

Ik ben een leek op dit technisch gebied, maar met enig logisch denken kom ik er niet uit, dit laat ik in ieder geval aan technische mensen over volgende week... dan maar eventjes geen auto  :(

Nog 1 vraagje, koppakking? Kan iemand mij vertellen wat dat is en of dat hiermee te maken zou kunnen hebben? Ik heb op dit forum al wel gevonden dat zoiets erg duur kan worden ;) Maar dan weet ik in ieder geval waar ik rekening mee moet houden.

Thanks guys/girls  8)

Marco

Heb je al eens geprobeerd om met 1 startkabel een extra/nieuwe massaverbinding te maken?
Dus van de min van je accu via de startkabel naar een goed massapunt van de auto brengen. Je zou hiermee een massaprobleem kunnen uitsluiten (of juist niet).

ppveenstra

je zou bijna denkendat het je contactslot is, laat deze eens uitelkaar halen en er naar kijken. Voor zover ik weet heeft een koppaking niks met dit probleem te maken.. Ook kan het aan je sleutel liggen.. Heb je het al eens geprobeerd met je reservesleutel????

tijn1979

#7
Ik zelf denk omdat je met de startkabels een ander cirquit maakt, je toch problemen hebt met je massa.

met de extra startkabels maak je geen gebruik van de massa van je eigen auto maar van de massa van die andere auto.

ik zou de massa punten op je auto na kijken, die bij je accu.

De tik kan komen omdat hij dan wil draaien maar omdat er geen goed massa punt is de startmotor zijn vermogen niet kan opvoeren naar het vermogen die nodig is om je motor te laten draaien. pfff? wat een zin.

Ik hoop je te kunnen helpen.

Succ6. :D

ferry-mo

hallo ik heb dit ook gehad
bij mij lag het aan de accupolen
ik had van die dingen waar je de kabel voor de radio bij kan klemmen
en met een inbus kan vast maken
ik heb de draaden opnieuw gestript en in gevet en nu is het verholpen
groeten Ferry

peyden

Lijkt me je dynamo, kijk eerst eens of alle kabels goed vast zitten en ofze goed contact maken en of de vsnaar niet gebroken is. is dit het niet dan moet je je dynamo maar eens doormeten. (kost bijna niets)

zelf testen met een spanningsmeter:
Zorg dat de motor loopt dus accu helemaal volladen of overstarten.
spanningszoeker op dynamo en dan de toeren de lucht in jagen dan moet de spanningswaarde van het dynamo wijzigen

Marco

Citaat van: peyden op 21 oktober 2004, 11:51:00
Lijkt me je dynamo

Zorg dat de motor loopt dus accu helemaal volladen of overstarten.
spanningszoeker op dynamo en dan de toeren de lucht in jagen dan moet de spanningswaarde van het dynamo wijzigen

Volgens mij was het probleem dat de motor niet wilde starten. Starten doe je op je accu. Zou knap zijn als de dynamo stroom kan leveren bij stilstaande motor.
Of bedoel je dat de dynamo de accu niet bij laadt? Want dat zo natuurlijk wel kunnen. Want als je dynamo kapot is zul je tijdens je rit de accu gewoon leegtrekken. Ik was er eigenlijk een beetje vanuit gegaan dat ze bij de garage de dynamo al wel gecontroleerd hadden.

peyden

Ik lees nergens dat de dynamo gecontroleerd is, terwijl de topicstarter vrij naukeurig aangeeft wat reeds geprobeerd is.
en nog geen dynamo.
En dat een dynamo niet bijlaad zonder dat de motor loopt, weet ik eigelijk al vanaf het moment dat ik met het licht aan in het donker mocht fietsen van mijn ouders  ;)

Marco

Of je dynamo wel of niet werkt is vrij makkelijk te meten natuurlijk. Accuspanning is normaal rond de 11,5 tot 12 volt. Met draaiende motor zal de spanning 13 of iets meer zijn. Is dat niet het geval dan wordt de accu niet geladen.
Mensen met een powercap met voltmeter hebben mazzel, die hoeven alleen maar ff in de kofferbak te kijken :)

Tony

De spanning op en accu zegt niet zoveel. Beter is om je laadstroom te meten.
Vwb de spanning : Loodaccu's: max 13,8 volt, Gelaccu's max 13,2 volt.
Momenteel worden vaak gelaccu's verkocht, maar die gaan niet lang mee als je spanningsregelaar 13,8 volt afgeeft.
Bij omschakeling dus de regelaar aanpassen (meeste merken hebben hiervoor de juiste regelaar) of gewoon en loodaccu installeren.

Dennis Postma

Heb dit probleem de laatste tijd ook wel eens, bij mij geeft ie ook 1 tik en dan is de hele auto zo dood als een pier, bij mij is de oorzaak zo goed als zeker oxidatie bij accu na dat ik een beetje gerommeld heb aan de plus kabel is alles weer in orde, nou zal het bij jou denk ik niet aan de accu liggen gezien die dus net geplaatst is maar misschien zit er nog wat aan de contactdoppen die op je accu-pool aangesloten worden.  ::)

EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev