Advertenties


Volgend probleem : Kachel geeft geen warmte af

Gestart door Wesley, 10 november 2005, 00:24:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wouter arnouts


Wesley

Hmm nou koelvloeistof is bijgevuld maar geen warmte uit de kachel :(
Wat kan het nu nog zijn ?

wouter arnouts

heb je hem ontlucht? of niet anders zit er mss te veel lucht bij


Kj

Ehm, even teruglezend kwam mijn info wel uit een hele oude stoffige doos....  :-[. Ik zal mijn voertuig is wat beter bekijken voor ik 'valse voorlichting' geef... Excuus  :angel:

Ik hoop dat je met de andere tips in elk geval een stuk verder komt!

Greetz,
Kj

Wesley

Okeej mannen, nou ik dacht laat ik vandaag even mn auto wassen en ik zie voor het eerst een plas liggen.
Wat voor plas, nou duidelijk koelvloeistof !
Dus de radiator is lek ? Of kan het iets anders zijn ?
Anyway heeft iemand dit probleem weleens gehad en kan mij vertellen wat er nu precies lekt ?
Kan het een rubbere slang zijn? En natuurlijk gaat het veel kosten ?

Marc H.

Oops, klinkt niet best. In combinatie met de eerder genoemde bruine aanslag kon het wel eens zo zijn dat je radiator zit dichtgeslibt. Is een probleempje dat nog wel eens voorkomt bij de wat oudere renaults. Om er zeker van te zijn, even naar de garage om je koelsysteem onder druk te laten zetten, zodat je kunt zien waar het lek eventueel zit. Wanneer de radiator voor de motor verstopt zit, kan de waterpomp het water niet verpompen door het systeem, waardoor de hete koelvloeistof ook niet naar de radiator van je verwarming kan stromen en je dus geen verwarming hebt. Ik hoop voor je dat deze ook niet verstopt zit. Ben benieuwd naar de oorzaak van je probleem. Succes ermee.

willemhs

Je zou het koelvloeistofniveau op pijl kunnen brengen, de auto warm rijden (zodat er druk op het koelsysteem staat), en kijken of je de lekage kunt ontdekken. Check ook de aansluitingen van de slangen (op de radiator ed). Ik heb dit ook gehad bij mn 1.6e. Ook met warme draaiende motor geen lekage te ontdekken, toen ik verder ging kijken en voorzichtig aan de slangen bewoon spoot er ineens koelvloeistof uit de radiatorslang. De metalen slangklem was door de rubberen slang gesleten. Toen ik wat beter wou kijken, en de slang wat verder opzij drukte scheurde hij helemaal. Goed uitkijken dus, koelvloeistof kan heet zijn!

Birt

Bekende problemen. Heb hetzeklfde gehad met mijn 19 uit 1991. Hier was de radiator dus ook verstopt van de verwarming van het interrieur. is best koud in de winter. Zomers had ik de apk dus werd hij dan wel warm omdat hij dan meelift op de motor warmte in het motor ruim.

Maar die bruine aanslag kan dodelijk zijn voor je koelsysteem. als je het probleem echt wil verhelpen kun je 2 dingen doen. de radiator vervangen of uit het circuit halen. dat laatste raad ik je niet aan, want als ik goed ben voorgelicht kom je zonder verwarming niet meer door de apk. Verder kan die bruine vloeistof (roest of andere troep) je waterpomp vernielen. dit heb ik bij mijn 19 gehad. had het gelukkig op tijd door dat er niet meer gekoeld werd.
Verder raad ik je aan je hele koelsysteem na het verhelpen van de problemen goed door te spoelen met water. dus vullen, ontluchten. rijden +/- 100 km en dan weer vervangen. liefst met schoon warm (niet heet) water. en dan weer ff rijden. heb het bij mij 4x moeten doen voordat het een beetje helder werd. mijn verwarmingsradiator heb ik doorgeblazen met perslucht nadat hij was opgedroogd. en toen mee gespoeld. nu had ik wel weer warmte in het interrieur, maar na 1000 km ging mijn waterpomp dus stuk.

succes.

ps. bij de megane zitten de slangen allemaal net ff anders dan in de 19, aangezien het blok het uitlaatspruitsuk in de megane aan de andere kant zit.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

ThE-BaKeR

Volgens mij kom je dan niet door de APK, want je kan dan toch niet je ruiten laten ontwasemen?


Gerdjan

Citaat van: Wesley op 10 november 2005, 00:24:43
Alsof het nog niet genoeg is heb ik er weer een probleem bij :(
Mijn kachel werkt gewoon niet meer !
Er is wel wat verschil tussen als ik hem warm of koud zet met de draaiknop maar om nou over warmte te spreken, nee dus.
Nu vraag ik mij dus af hoe dat nou kan komen ? Hij blaas namelijk wel gewoon lucht, tevens heb ik een probleem met dat knopje voor je luchtventilatie weet even niet hoe dat heet maar dat knopje waarbij hij de lucht van buiten haalt ofzo ?
Anyway, ik druk dat knopje in en het lampje gaat branden, het lijkt dan wel alsof je iets open hoort draaien wat volgens mij normaal is, dan volgt er een moment dat hij PLOF zegt en het weer even stil is, vervolgens door nog een PLOF, iemand enig idee ?

WIE HELPT MIJ DE WINTER DOOR :D

Ik heb hetzelfde probleem dat mijn kachelradiator te weinig warmte afgeeft. Ik ben gisteren bij de garage geweest, met een monteur gekeken. Het bleek dat er wel voldoende warm water door die kachelradiateur stroomt. Dit kun je controleren door met een warme motor te voelen of de retourleiding die uit je schutbord komt ongeveer net zo warm is al je toevoerleiding die je schutbord ingaat.

Na de tip van Birt ga ik ook maar eens mijn kachelradiateur schoonblazen met perslucht. Anders word de winter erg koud.

Verder die PLOF die je hoort, ook een bekend probleem. Dit wordt veroorzaakt door de klep die je dicht kan zetten om je ventilatie op interieurcirculatie te zetten. Deze wordt van stand(interieurcirculatie of buitenluchtaanzuiging) gewisseld als je het knopje op je dashbord indrukt. Wat er dan gebeurd is dat de klep 'omhoog' draait en zo de buitenlucht afsluit. Doordat er in het motor/tandwielkastje wat op het klephuis zit een paar tandjes van een aantal tandwielen is gesneuveld valt de klep weer naar beneden. Dit veroozaakt een PLOF.

Bij een goed werkend motor/tandwielkastje weet ie op welk moment hij de eindstand heeft bereikt en stopt ie met draaien. Maar omdat je klep weer naar beneden valt, vanwege de missende tanden, komt ie nooit in zijn eindstand. En blijft doordraaien, dan pikt ie met de tanden die nog wel aanwezig zijn de klep weer op, gaat de klep weer omhoog en valt weer naar beneden enz. enz.

De oplossing hiervoor: een nieuw/tweedehands motortje halen bij de garage of sloop. Maar schroef hem dan ter plekke even open om te zien of ook hier niet de tandjes zijn afgebroken.

Nu wil je natuurlijk weten waar dit hele gebeuren zit in je Meg. In de ruimte tussen je motorruim en je cabine. Om hierbij te kunnen moet je de zwarte ventilatieroosters aan de buitenkant net voor je voorruit verwijderen(eerst even de ruitenwissers eraf halen). Dan zie je een zwart ventilatiekanaal lopen van de bestuurderskant naar de middenconsole van je auto. Hierop zit aan de bestuurderskant een witte kast gemonteerd, waarin de bovenstaand beschreven klep inzit. Aan de linkerzijkant, buitenop zit het motor/tandwielkastje waar het om gaat.

Let wel goed op bij het monteren van een nieuw kastje dat je alles precies monteert om te voorkomen dat je weer alle tanden van je tandwielen afbreekt omdat ie door blijft draaien.

Nou al met al een heel verhaal. Hoop dat je er verder mee kunt
Suc6 ermee

Wesley

Bedankt voor alle berichten,

Ik heb een nieuwe radiateur gekocht voor 66 eurotjes helemaal nieuw dus dat viel mee, deze hebben we gemonteerd en er lekt natuurlijk geen koelvloeistof meer, maar het probleem was nog wel GEEN WARME LUCHT.
Vervolgens hebben we de kachelslangen met water schoongespoten, ik moet zeggen dat er niet zo heel veel druk aan die waterslang kwam maar wel genoeg om ze een beetje schoon te spuiten waardoor ik nu wel warme lucht heb, nu vind ik het zelf niet echt super warm en volgens mij lang niet het maximale.

Kan het nu zijn omdat die kachelslangen nog niet helemaal schoon zijn dat ik te weinig warme lucht binnen krijgt of is dat gewoon uitgesloten, ik bedoel als het er doorheen komt, komt het er gewoon doorheen ?

Ik had renault ook even gebeld voor kosten van een nieuwe kachelslangen en dan zou ik uitkomen op 110 euro :(
Vind ik nogal bizar voor 2 slangetjes, weet iemand misschien een goedkoop adresje ?

@GertJan, bedankt voor de plof uitleg, ik ga binnenkort op zoek naar zo'n nieuw motortje :)

Paul

We weten nog steeds niet of je hem nou goed hebt ontlucht ???
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Wesley

#29
Sorry Sorry Sorry, maar als het goed is, is hij goed ontlucht..

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev