Advertenties


Slippende koppeling lijkt het.

Gestart door thijske2142, 24 september 2023, 19:18:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thijske2142

Goede avond,

Sinds een week of 2 lijkt het of de koppeling slipt.
Wanneer ik in zijn 3 of hoger rij en vanaf ongeveer 1800 touren rustig of meer dan rustig gas geef zie je het tourental schommelen. Hij gaat dan even licht omhoog 2200 ongeveer en valt dan weer terug en ik geef nogsteeds hetzelfde aan gas.
De koppeling is recent vervangen en goed ontlucht.
Hij schakelt verder gewoon goed en doet het in de 1 en 2 niet merkbaar.
Het gebeurt dus als je licht gas geeft en ook als je vol gas geeft en alles er tussen.
Alleen als je zo weinig gas geeft dat de vrachtwagens sneller op trekken merk je er weinig tot niks van.

Wie kan mij helpen??
Megane 3 1.5 DCI 2014 260000 km op de teller

Groetjes Thijs

mark29

Geen fouten als je met een renault clip software uitleest?
In de doorzichtige brandstofslang, zie je daarin veel bubbels?

thijske2142

#2
Zojuist vriend van me die monteur is laten kijken, uitgelezen en geen significante fout codes.
Hem laten rijden, in de 3e vol gas en weer flink door slaan van de toeren. Dat paar x en na 4-5 keer was het ineens weg😅 daarna nog een stuk gereden en even de motorkap open. Hij liep hoorbaar wat hoger in toeren zonder dat de tourenteller dat aangaf, lijkt er op dat hij goed dicht zat en goed moest regenereren. Want na 20 sec liep hij weer stationair als altijd en nu doet hij het weer als van ouds. Zeg het maar! Ik vind het vrij bijzonder allemaal 🙈🙈 maar probleem voor nu opgelost

thijske2142

Helaas vanochtend weer hetzelfde probleem.
Dus koppeling lijkt me sterk omdat hij het niet constant doet??
Maar wat kan het wel zijn? Ga zo de doorzichtige brandstof slang controleren op bubbels.

mark

Denk dat je toch maar eens de bak er achterweg moet trekken.

Misschien dat de desbetreffende monteur vet op de priseas van de bak heeft gesmeerd. En dat dat af en toe tussen de koppeling komt.

thijske2142

#5
Dank voor de reacties beide heren.
Lijkt mij sterk dat dat nu pas op speelt, in Mei is het hele zooitje vervangen en ben er ook mee naar Slovenië gereden en zoon 10k gereden sinds ze er in zitten. Dus dat hij nu nog gaat slippen door wat vet klinkt onlogisch. Net weer goed warm gereden en na 15 min rijden was het weer weg.
Kan vrij veel zelf maar bak eronderuit niet en heb er zo geen locatie voor momenteel dus word lastig, maargoed als het niet anders is kan ik het regelen.

mark

Tja je zei recent vervangen, 10k km noem ik niet meer recent.

Hoe dan ook, er is iets met de koppeling.

A110

Wat is er allemaal vervangen?
Bij zulke kilometerstanden zal ook het hydraulische druklager en dubbel massa vliegwiel vervangen moeten worden.
Als je dit zo'n vliegwiel laat zitten en je zet er een nieuwe koppelingsplaat/drukgroep op zet kan je zulke klachten krijgen.
Het vliegwiel is ingesleten door de "oude" koppeling en zal waarschijnlijk niet over de gehele oppervlakte vlak zijn.

Altijd complete koppelingsset (drukgroep en koppelingsplaat), druklager en dubbel massa vliegwiel vervangen.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

thijske2142

@mark, ja dat is waar maar het voelt nog recent.
@A110 volledige set is vervangen door de valeo koppelingset 845077.
Er is onlangs nog een K&N lucht filter in gegaan (+/- 3 weken terug), deze vanmiddag weer terug gewijzigd naar een orginele filter.
Het doorslaan was een stuk minder.
Ook is de uitlaatpijp die vanaf de turbo naar de intercooler gaat vrij zwart geblakerd en is een beetje nat van de olie.
Dat de kant van de uitlaatgassen zwart geblakerd is klinkt logisch maar die van de inlaat niet maargoed heb geen verstand van de turbo.

mark29

Uitlaatpijp en intercooler ruimt niet helemaal in mijn oren.
Maar ik gok dat je een o ring lekt hebt, die wilde vaker gaan lekken in de intercooler buis, ter hoogte van de dynamo.
Die vettigheid loopt ook de dynamo en multieriem in, wat niet goed is, en de multieriem kan oprekken, neem dat wel serieus, vervangen van de o ring, de lekkage goed reinigen etc.

thijske2142

Goedemiddag heren.
Even geleden inmiddels, Renault dealer zegt dat de klachten komen door het enkele vliegwiel wat er in zit in plaats van de voorgeschreven dubbele.
Dus nu een garage zoeken die het voor een menselijke prijs de set kan vervangen. Renault dealer vraagt namelijk 2368.

mark

Dat zal ik een stuk goedkoper kunnen doen.  (Ik run tegenwoordig een eigen autobedrijfje in de avond uren.)  Maar dan zal je nog wel ff een maandje geduld moeten hebben, ben aan het verbouwen en verhuizen naar m'n nieuwe bedrijfshal, en heb het eerste grote project al gepland staan.

thijske2142

Bedankt voor het aanbod,
Heb ondertussen een garage waar ik normaal de apk doe bereid gevonden.
Zij doen het voor 1000/1200 Een stuk schappelijker vind ik zelf. Koppeling set zelf kost rond de 500.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev