Advertenties


Aircopomp slaat niet aan Renault Megane III (2013)

Gestart door Jacks_Megane, 17 mei 2019, 10:18:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacks_Megane

In een eerder topic http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=22482.0 heb ik gemeld dat ik een lekkage had in het airco circuit. Destijds afgeperst en geconstateerd dat het hoge/lage drukleiding van de condensor naar de verdamper lek was. (Auto gekocht met dit probleem)

Vorige week is deze leiding vervangen, afgeperst en daarna airco gevuld en dacht dat deze het weer deed, niet dus  :?
Gecheckt:
- Hogedruk sensor bij condensor krijgt spanning
- Aircopomp is niet vastgelopen, kan deze manueel draaien
- Aircostekker (onderste geel/grijze draad) krijgt spanning, zowel met als zonder draaiende motor (met en zonder ingeschakelde airco)
- Aircostekker (bovenste bruin/zwarte draad) krijgt geen spanning
- Zekeringen zijn gecheckt en ok

Iemand enig idee waar ik het kan zoeken?

Ik heb de garage gebeld waar die in onderhoud is geweest en daar was geen probleem met de airco bekend, wel hebben ze aangegeven dat de vorige eigenaar had gemeld dat de kachel niet altijd goed werkte, maar daar is niets geconstateerd.
In de afgelopen maanden dacht ik ook dat de kachel soms langzaam op temperatuur komt, maar weet dit niet zeker.
Nu heb ik hierop gegoogled en kwam ergens tegen dat de kachelweerstand wel eens de boosdoener kon zijn, omdat deze de aircopomp zou aansturen.
Is hier iemand bekend mee?

Graag jullie reactie(s)


A110

Een simpele maar uiterst goede manier om een "component" (in dit geval de aircopomp) te testen is om een lampfitting met een 21W lamp erin met daaraan een paar draden aan monteren en deze aan te sluiten op de stekker van de aircopomp. Je vervangt dus de aircopomp (verbruiker) voor deze 21W lamp en kijkt of de lamp gaat branden (fel). Als dit zo is dan kan je ervan uitgaan dat er dus aansturing is en dat de bedrading tot aan de aircopomp in orde is. Als de lamp flauw brand dan heb je een bedrading probleem (overgangsweerstand).

Als de lamp dus lekker fel brand dan kan het probleem zich alleen in de aircopomp (magneetkoppeling) zitten.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Jacks_Megane

Citaat van: A110 op 17 mei 2019, 12:22:33
Een simpele maar uiterst goede manier om een "component" (in dit geval de aircopomp) te testen is om een lampfitting met een 21W lamp erin met daaraan een paar draden aan monteren en deze aan te sluiten op de stekker van de aircopomp. Je vervangt dus de aircopomp (verbruiker) voor deze 21W lamp en kijkt of de lamp gaat branden (fel). Als dit zo is dan kan je ervan uitgaan dat er dus aansturing is en dat de bedrading tot aan de aircopomp in orde is. Als de lamp flauw brand dan heb je een bedrading probleem (overgangsweerstand).

Als de lamp dus lekker fel brand dan kan het probleem zich alleen in de aircopomp (magneetkoppeling) zitten.

Dank je voor de terugkoppeling.
Dan moet ik dus de onderste connector/stekker gebruiken, want daar staat spanning op. De 2 draden hebben we ingeprikt omdat ik de stekker er niet af kreeg. Er is namelijk zeer weinig ruimte tussen tussen de aircopomp en de condensor en ik kon er alleen bij via de onderzijde.

zapp


Als de lamp dus lekker fel brand dan kan het probleem zich alleen in de aircopomp (magneetkoppeling) zitten.

Nou ja... Het zou ook de connector kunnen zijn. Dat is een beruchte fout bij de Megane 2. Nieuwe connector (paarse draden) aansolderen, wat contactspray spuiten en rijden maar....  Y

A110

@zapp: Die stekker/conector zijn daarna aangepast. De Meg 3 heeft daar geen last van.



www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark29

Heeft iemand hem al uitgelezen met een renault clip?
Niet dat het foutcode wissen en weer werken is? Zoals best vaak met dit soort dingen.

Jacks_Megane

Citaat van: mark29 op 17 mei 2019, 22:50:01
Heeft iemand hem al uitgelezen met een renault clip?
Niet dat het foutcode wissen en weer werken is? Zoals best vaak met dit soort dingen.

Hij is uitgelezen met een OBD2 scanner, zonder foutcode 

mark29

obd2 scanner ziet misschien 10 procent van wat je met een renault clip kan zien, aan foutcodes, parameters en actuator testen.

Je kan uren besteden aan zoeken voelen etc, of iemand die goed met een clip om kan gaan eens laten kijken, dus niet alleen: zijn er fouten? nee ook parameters kijken, en componenten aansturen met de clip.
Dan kan je veel makkelijker dingen uitsluiten.

Met hoeveel gram is het systeem gevuld?

Jacks_Megane

Citaat van: mark29 op 18 mei 2019, 11:31:48
obd2 scanner ziet misschien 10 procent van wat je met een renault clip kan zien, aan foutcodes, parameters en actuator testen.

Je kan uren besteden aan zoeken voelen etc, of iemand die goed met een clip om kan gaan eens laten kijken, dus niet alleen: zijn er fouten? nee ook parameters kijken, en componenten aansturen met de clip.
Dan kan je veel makkelijker dingen uitsluiten.

Met hoeveel gram is het systeem gevuld?

Ga ervan uit dat  dit volgens voorschriften is gebeurd en dank voor de tip

redtaz

Hallo, ook wij hadden airco problemen en na het opnieuw vullen en het uitlezen met CAN CLIP (gaf geen storing aan) werkte de airco niet.
Ik mis alleen nog een heel klein stukje van de puzzel. Dus hopelijk heeft 1 van jullie de tip.
na dit topic gelezen te hebben ben ik aan de slag gegaan met een 21w lampje.
En zodra ik de airco met de knop aan zet brand het lampje vel maar na een kleine seconde brand het lampje heel zwak.
Na een paar testjes hield het lampje er mee op. mocht ik kortsluiting gemaakt hebben welke zekering zou er dan uit kunnen liggen? (CAN CLIP Geeft geen fouten aan)
Daarna heb ik direct 12V op de pomp geeft wel een redelijke klik maar geen koude lucht uit de ventilatieroosters.

Hebben jullie een indicatie waar ik moet zoeken?
Ik woon nabij Leeuwarden en zou best langs iemand met ervaring in dit probleem willen rijden.   




 


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev