Advertenties


storing P0380

Gestart door FS, 2 april 2023, 14:39:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FS

goede namiddag,

vrijdag 31 maart naar de auto keuring in Belgie geweest ,lichten...gordels.....remmen..schokdempers op de brug en mechanisch bleek alles o.k.Maar dan moest ik zoals bij iedere jaarlijkse controle ook naar wat ze hier noemen ,de roet test ..dus de emissie  ...en te hoog ,hoeveel te hoog staat niet op het rode formulier ...ik moet mij terug aanbieden voor 14 mei .Het is een Megane 3  1,5 dci en 85 pk in deze uitvoering zit er geen roetfilter .Ik was wel verbaast , want hij reed goed,geen startprobleem en verbruik rond de 5 lt en zelfs minder .
Thuis gekomen vertelde ik het aan een buurman en die zei ...ik heb zo'n uitlees apparaatje ...we kunnen het eens aansluiten ...daar komt op te staan P0380 ...gloeibougie gloeidraad circuit onjuiste werking .
denkelijk is er dan een gloeibougie stuk ?  maar kan de gloeibougie invloed hebben op de emissie uitstoot ....ik dacht dat alleen de bougie diende om de diesel op te warmen ( tegen parrafine ) dan makkelijker starten en dat is het dan ...verder blijft de motor draaien ( dacht ik ) door de druk in de motor  en de aanwezige warmte  ....krijgt een gloei bougie nog spanning als de motor draait ...ontsteking door vonken zoals bij een benzinne motor is er toch niet
heb nu wel in Nederland een busje tecflow speed cleaner besteld
nota: doe alleen maar korte afstanden en nauwelijks de snelweg

grt,

françois

mark

Oke dat is raar, heb nog nooit een megane 3 gezien zonder roetfilter.
En ik sleutel al aan die dingen sinds ze nieuw uit de fabriek kwamen rollen.

Ik ga er dus vanuit dat er een roetfilter onder zit. Die storing is gewoon 1 of meerdere gloeibougies stuk. Verder zal het roetfilter wel vol zitten omdat je alleen maar kleine stukjes rijdt, ga de snelweg is op met dat ding. Trap hem us op z'n staart en daarna ff een stuk rustig rijden.

FS

Dag Mark,

Misschien is er een verschil van land tot land ...maar bij de aankoop ( kocht deze megane nieuw ) was er een verschil tussen de 85 pk en de 90pk  ...ik vroeg meer info , de verkoper zei ...de 85 pk heeft geen roetfilter en vanaf de 90pk wel ...hij zei , ik ken je en ik zou in U geval de 85 pk nemen ...vanaf 90 met een roetfilter ,moet je toch al eens goed doorrijden anders gaat hij verstroppen ,soms lukt reinigen  en anders vervangen en dat is niet goedkoop .

dienen de gloeibougies alleen om voor te verwarmen en makkelijker te starten ...of hebben ze nog een werking tijdens het draaien of rijden ....ik weet dat je bij een benzine motor wel een ontsteking ( vonk ) nodig hebt ..maar bij een diesel toch niet of heb ik het mis ? ik dacht dat ééns de motor loopt , door de druk en de warmte de motor blijft draaien en dus in feite de gloeibougies overbodig zijn ?

grt,

françois

FS

Mark  ter informatie ...de Megane 3 grandtour is van 2010  een 1.5 cdi  85 pk   diesel en euro 4

euro 4 ....mag in de lage emissie zone niet meer binnen ...kwestie van vervuiling en gezondheid hé ,maar in Antwerpen mag je dan wel binnen als je betaalt ...dan speelt gezondheid geen rol meer

mark29

Los van of je wel of geen roetfilter hebt, ik heb nog nooit een meg 3 zonder roetfilter gezien, maar ja dit is nederland.
wat ik wilde vertellen, voor autos met roetfilter worden er verschillende onderdelen gebruikt om de temperatuur te verhogen voor het regeneren, en dat zijn onder andere ook de gloeibougies.
Die zijn er dus niet alleen voor het starten.

Ja goed ik zou ze vervangen, al is het maar omdat ze horen te werken alle 4, ze zitten er niet voor niks in.

En de uitstoot test in belgie, ik hoor van belgische collegas die er jaren door heen komen, en sinds laatste jaar ineens niet meer. Zelfs met nieuwe roetfilters eronder dan nog niet halen. Zijn de regels strenger geworden?
Als ik een megane 3 met roetfilter deed roeten voor de roetmeting kwam die k waarde maar zelden boven de 0,2 k uit. De auto voor de roetmeting goed warm rijden doet ook wonderen, keer een tijdje volgas in de 3e versnelling door de polder rijden doet goed.
Niet altijd zo rijden  :D

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev