Advertenties


Controleer inspuitsysteem, controleer regelaar, controleer nokkenas

Gestart door Jeka, 26 januari 2023, 22:49:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeka




Gisteren mijn megane station 1.2 estate station uit 2015 storing bij starten. Controleer regelaar
Controleer inspuitsysteem
Tijdens rijden over drempel verdween storing. Later weer melding.

Naar garage voor uitlezing en ineens nog aantal active meldingen. Controleer nokkenas, Controleer brandstof systeem.

Garage kan niks vinden en had momenteel te druk om gericht te zoeken. Afspraak over week gemaakt. Iemand hier de tip waar naar te kijken zodat het onderzoek in kosten meevalt. Alvast bedankt!

mark29

Garage, wat voor garage? Een dealer kan heel vlot specifiek zoeken met de renault clip.


jaza1971

Clip is de diagnose software van Renault die door de dealers wordt gebruikt
Renault Megane 4 Estate 1.3 Limited

mark

Hoor je toevallig ook wat rammelen als je het toerental rond de 2200 toeren houdt? 1 ding is dan zekers, de kettingspanner is vast gelopen en doet niet meer wat die moet doen, namelijk de ketting op spanning houden.

Wat er dan kan gebeuren is dat de ketting een tandje overslaat, en dan staat de motor niet meer optijd. En dan krijg je dus krukas, nokkenas en brandstofdruk gerelateerde storingen.

Het beste is om even langs een dealer te gaan. De monteurs bij een dealer hebben wekelijks met rammelende kettingen te maken. Ik hoor bijvoorbeeld al op 100 meter afstand het geluid van een rammelende ketting, als een auto voorbij rijdt. :D

Ik ben dan ook de persoon die 80% van de kettingen doet op m'n werk.

i2paq

CiteerIk hoor bijvoorbeeld al op 100 meter afstand het geluid van een rammelende ketting, als een auto voorbij rijdt.

Beroepsdeformatie :D
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

Jeka

Beste Mark,

Vandaag na week kwam de melding weer met zoemend geluid onder de kap... naar renault dealer geweest en die kwamen met slecht nieuws. Distributie ketting staat niet goed en dus alles moet vervangen worden... kosten 1900 euries... bam daar kon ik het mee doen op de vrijdag middag. In 2021 is de multiriem vervangen bij de renault dealer in ons dorp. maar die prijs van 1900€ is dat normaal... dacht die kerel bij dealer maakt een grapje.

mark29

Ja of een f4r met nokkenasversteller die dan dieselend langs komt, dat is ook altijd overduidelijk.
Spreek je de klant erop aan, hebben ze geen idee.

mark29

Bij die 4 cilinder moet de motor eruit getakeld worden, hoop uren werk.
Dan nog alle vloeistoffen erbij, airco vullen.
Pakkingen, kleppendeksel eraf, distributie deksel eraf, kettingset met tandwielen alles erbij pakken, anders ben je over een maand weer aan de beurt.
Nieuwe olie erin.

Met een beetje geluk rijd je dan zeker 60k zonder zorgen.
Maar na 20k rammelen hebben we ook vaker gezien.


mark29

Heb je een offerte gekregen en bekeken?
Hoeveel uren werk is het. Wat is het uur tarief, wat kosten de onderdelen.
Dan zie je gauw genoeg of het klopt, als wij zeggen het klopt dan zegt dat nog niks, zolang jij er rot bij voelt omdat het onduidelijk is.

Kijk ik weet niet hoe jouw technische kennis is, maar ik neem aan, dat je wel begrijpt als de motor er volledig uit moet, dat het niet met een kwartier gedaan is, maar aan schroefwerk gauw een dag a anderhalve dag is.
Dan nog de onderdelen erbij
Dus zit je met een heel goedkoop uurtarief van een universeel van 50 euro ex btw per uur te werken, a 12 uur lang, 12x50 is al 600 euro ex btw. met btw is dat 720 euro voor uren
Is het een dealer, wat is dat nu? 90 ex btw? Die 12 uur is een schatting he, dan 12x90 1080 met btw gauw 1300 euro.
Materiaal en vloeistoffen, bakolie, motorolie, koelvloeistof, stuurolie, airco vullen is absoluut niet goedkoop, dan nog de pakkingset en de kettingset compleet. Dan tikt het gauw door.

Ik weet de prijzen niet precies, maar dit geeft je een ruw idee van hoe snel de prijs oploopt.

Andere mark, jij zit er meer in, ik weet niet of je de offertes bekijkt, klopt het ongeveer?
Voor mij is het te lang geleden, en de offertes bekijken deed ik ook maar zelden toen.

mark

De prijsopgave zal zonder tandwielen zijn, alleen kettingsetje, krukaskeerring, versteller keerringen, en complete multiriemset, motorolie, filter, airco service enz.

Het probleem is niet zozeer dat de ketting oprekt, maar dat de spanner vast is gelopen, en daardoor dat beetje rek wat de ketting heeft niet meer opvangt.

Hier is een nummer wijziging op, met het nieuwe onderdeel nummer gaat het een stuk beter. Ongeveer 80k km meestal, ipv 15k km.  :D het oude nummer was idd echt drama.

Bij ons op de zaak worden de nokkenas versteller tandwielen nooit mee vervangen.
Ze zien er altijd versleten uit, maar zo zien ze er na 5000km al uit. Gaan met een nieuwe ketting er op langer mee dan het blokje zelf het vol houdt. Is dus ook gewoon 500 euro aan weggegooid geld. Ik heb nog nooit een h5f motor gezien die de 150k km gehaald heeft, zonder absurd veel olie te verbruiken, en een compressie boven de 9 bar heeft. Een fris blokje meet ik meestal rond de 11 tot 11,5 bar compressie.


Die versteller tandwielen kosten ongeveer 250 per stuk, heeft de 1.2 er 2 van.
Kettingsetje (ketting, spanner en 2 ketting geleiders)  iets van 230, multiriemset ook zoiets
Komt krukas tandwiel en oliepomp ketting dan nog bij.
Dan is het nog maar de vraag of je dat redt in 12 uur, als je de carterpan er ook nog onderweg moet schroeven.

Uurloon ligt tegenwoordig op 110 euro netto in het uur, dus reken maar uit.

Als je de alle tandwielen gaat vervangen kom je heel ver boven de 2k uit.

mark29

Ja die 12 uur was een groffe schatting voor een indicatie hoe snel de prijs oploopt.

Die versteller tandwielen heb ik toen diverse malen vervangen na kim contact met renault nederland, na aanhoudende problemen. En was toen wel een veroorzaker van foutmeldingen.
Probleem blijft inderdaad in de oorsprong van de spanner zitten, waardoor de rekt oprekt.
Waarom gaat de spanner vastzitten is de volgende vraag, ik denk door vervuiling en olie die te dik word.
Verversingstermijn is dan te lang. En toen was er een software update nog voor dat olieverbruik, ja goed ik ben er al bijna 3 jaar uit de renaults, dus ik ben ook niet helemaal op de hoogte meer.

mark

Gewoon netjes elk jaar/15k km de olie verversen helpt idd heel veel.

Alles zit ook altijd onder de zwarte aangekoekte olie.
Oftewel wat vaker olieverversen zou geen overbodige luxe zijn.

Jeka

Beetje late reactie nog ergens second opinion gedaan. Aangezien de koelvin ook blijft nadraaien. Deze garage geeft aan thermostaathuis bij spruitstuk.

De auto neemt ongeveer liter per half jaar. Km stand nu 112000.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev