Advertenties


onderhoudsschema 1.3 TCE

Gestart door jaza1971, 3 oktober 2022, 16:02:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaza1971

Bij mijn Megane 3 had ik nog een papieren werkplaatsboek met een helder onderhoudschema met jaar en kilometer intervallen voor filters, vloeistoffen en riemen. Bij de Megane 4 spreekt Renault alleen nog van A en B beurten, zonder daar in detail op de vervangings werkzaamheden in te gaan. Wie heeft meer detailinformatie hierover, zodat ik ook gewoon zelf het onderhoud kan uitvoeren?
Renault Megane 4 Estate 1.3 Limited

jaza1971

inmiddels het antwoord

A beurt = elk Oneven jaar, of 30.000km. dan pollen filter vervangen.
B beurt = elk Even jaar, of 30.000km. dan motorolie en filter vervangen.
Bougies/brandstoffilter elke 2e B beurt, dus elke 4 jaar of 60.000km
Luchtfilter elke 2e B beurt, dus elke 4 jaar of 60.000km
Multi-riem elke 6 jaar of 150.000km
Renault Megane 4 Estate 1.3 Limited

A110

Ik zou (en doe dat zelf ook) elk jaar olie en oliefilter met pollenfilter vervangen.
Dit zorgt ervoor dat je motor veel beter inwendig gesmeerd blijft en zorgt voor de toekomst voor geen olieverbruik.
Verder voor de bougies en luchtfilter het schema aanhouden.

Kijk maar eens op onze website voor meer informatie hierover,

https://www.jwa-autoservice.nl/olieverbruik.html
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Felix

https://imgur.com/a/5nSeteN

Dit is het officiële 1.3 tce onderhoudsprogramma van de dealer.

mark29

Mooie uitleg over het olieverbruik!
Ik denk voor een leek dat dit nog goed te begrijpen is.
Die foto van de cilinders, zie ik een blockguard eromheen zitten, in het koelvloeistof gedeelte, is dit toevallig een honda blok?

Ik ben tussendoor bezig met een honda blokje opnieuw op te bouwen, om erna te boosten. Een motorblokje keer honen,en nieuwe lagers, zuigerveren geven etc kan de boel echt opknappen.

Wat ik in het verleden vaker heb gezien door de te lange olie ververs termijnen is vooral het vast gaan zitten van verstelbare delen in de motor omdat de olie dikker word.

De f4r turbo motoren, iedereen schreeuwt dat die turbos slecht zijn. Oorzaak was vrijwel altijd dat mensen pas op de 30k de olie deed verversen en liefst later nog.
Niet genoeg peilen en bijvullen, de aanvoer leiding zag je vaak dicht koeken, afzettingen, met gevolg dus onvoldoende smering.
De motoren met kettingen, door dikkere olie als gevolg van ouderdom, kan de spanner niet optimaal spannen, gevolg is dat de ketting minder strak ligt continu en dan meer klappen opvangt, en sneller gaat rekken.

De k4m motoren met de nokkenasversteller, versteller werkt niet, minder vermogen, distributie vervangen met de nokkenasversteller, probleem vaak opgelost, want ja inwendig schone versteller, die zit vol met kanalen. Maar ook mee gemaakt, alles nieuw erop, maar nog niet werken. Olie ververst, deed hij het wel weer, de olie was te dik, te veel afzettingen, maar als het stroperiger word, stopt hij meteen met verstellen. Ondanks volgens schema elke 30k, het is gewoon op het randje die termijn.

De boel een keer flushen kan zeker een hoop goed doen, ik geloofde het ook niet, totdat we in het verleden op school een opdracht kregen, testen op eigen auto. Alles meten en noteren, scoop beelden, endoscoop beelden, alles opslaan, week later weer meten. Dit had ik in 2010/2011 zo iets was het.
En het was echt schoner, schonere kleppen, afzettingen, lambdasonde die sneller regelt, compressie ging omhoog, etc.

A110

@mark29: De zuigers zijn van een Peugeot 1.6 VTi motor (zelf met camera gemaakt). De andere foto's zijn van het internet gehaald omdat ik daarvan geen duidelijke foto's had gemaakt. Dus het zou heel goed kunnen dat dat van een Honda is.

En wat betreft je andere verhaal, daar ga ik helemaal in mee. Ook regelmatig in het verleden meegemaakt toen ik nog bij de Renault werkten.

Olie is gewoon enorm belangrijk voor de juiste smering en werking van diversen componenten.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

jaza1971

A110,

Helemaal eens en bedankt voor de info. Met de 1.5 DCI had ik inderdaad ook het interval van olieverversing verhoogd naar 1 x per jaar, 15000 km. Als je je aan de dealer intervallen hield kwam de olie als water uit het carter, niet echt fijn.

Jasper 
Renault Megane 4 Estate 1.3 Limited

knight-rider

Ik ging tot nu toe altijd gewoon jaarlijks op onderhoud bij Renault, gewoon volgens hetonderhoudsschema. De laatste jaren wird de olie wel gewoon jaarlijks vervangen.

Maar nu viel mij in de MyRenault app op dat er voor volgend jaar totaal geen onderhoud aangegeven word, raar toch?

knight-rider

Citaat van: knight-rider op 18 november 2023, 14:51:09Ik ging tot nu toe altijd gewoon jaarlijks op onderhoud bij Renault, gewoon volgens hetonderhoudsschema. De laatste jaren werd de olie wel gewoon jaarlijks vervangen.

Maar nu viel mij in de MyRenault app op dat er voor volgend jaar totaal geen onderhoud aangegeven word, raar toch?
Niemand die hier een verklaring voor heeft?
Ik dacht toch dat er hier ook een aantal mensen zaten die bij Renault dealers werken?

mark29

Andere mark zit nog wel bij de dealer zo ver ik weet.
Ik ben er gelukkig vertrokken een aantal jaar geleden.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev