Advertenties


Hulp bij keuze 1.2 1.6 motor

Gestart door Kingpoo, 25 juli 2022, 08:36:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kingpoo

Beste mensen

Ik ben erg enthousiast over de megane estate.
Wij hebben van de week proef gereden in een 2017 Megane estate 1.2 133 pk GT line met automaat. Man wat reed dat lekker.

Wij zullen rond de 15k per jaar rijden snelweg 40 min per dag en korte stukken.

Ik heb liever een 1.6 tce GT 205 pk met automaat, tevens om een paardentrailer mee te nemen indien nodig.

Beide modellen hebben een km stand van 100k

Wel ben ik erg bang voor Franse autos met motor problemen of EDC gezeur.
Ik lees veel en kom dan van alles tegen.

Wat kunnen jullie mij vertellen over deze autos?



Mvg

mark29

1.2 laten staan in ieder geval, ivm ketting problemen.

mark

#2
1.2 idd lekker laten staan.

Gezeik met dubbele koppeling automaten hoort er gewoon bij, heb je bij elk merk wel. Die koppelingen slijten gewoon een stuk sneller als bij een handbak.

Maar franse auto's gaan echt niet vaker stuk als duitse rommel hoor. Het is gewoon zo dat je met duitse rommel er nooit iemand over hoort, en iedereen graag onze franse stokbroden af loopt te zeiken.

Kingpoo

Dus de 1.2 130 pk is een afrader. Zelfs nog kettingproblemen van bouwjaar 2017?

Bij de garage waar ik altijd kom, was volgens hem de 1.6 een erg slechte motor.
Uiteraard kwam hij gelijk met: Neem maar een golf of octavia 1.5 tsi.

Dus ik kom nu nog geen steek verder. Ik vind de megane estate gt juist mooier dan zoon saaie golf.

Mvg

Felix

Je kan ook nog de 1.3 TCe overwegen. Voor zover ik weet zijn daar geen problemen mee en het is een fijn motortje. Leverbaar met 115, 140 en 160pk.
Ik heb nog niet eerder gelezen dat de 1.6 TCe slecht zou zijn. Hij ligt ook in de Espace en Clio RS.

De Megane IV E-Tech Hybride heeft een 1.6 16v (H4M) aan boord. Hetzelfde blok is ook in niet-hybride Megane IV's geleverd, maar die waren niet leverbaar in Nederland

Ook de oude 1.6 16v (K4M) is een goede motor, maar die is nooit in de Megane IV geleverd.

mark

Heb nog nooit problemen gezien bij de 1.6, net als de 1.3 trouwens.
Ik sleutel elke dag aan deze auto's.

Kingpoo

@Mark

Dat is wel fijn om te horen. Heb je nog meer informatie of tips waar ik op .oet letten bij een 1.6 tce gt?

@Felix
Ja de 1.3 tce is ook een optie, dan wel met de 160 pk. Maar ik zou .et het budget graag onder de 20k willen blijven.

Mvg

larsdijkstra

Megane 1 2.0 16v Aria Cabrio 2003, Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008. Ex: Megane 1 2.0 16v F7R hatchback 1999, 2x 19 16v

mark

Tja het is een ketting turbo motor, dus goed kijken of die altijd netjes optijd de beurten heeft gehad. Het liefst zelfs elke 15.000km, de 30.000 beurten zijn eigenlijk gewoon te lang.

Ik trek bijna elke week een 1.2 motortje los voor een ketting, en dan zie ik gewoon zwarte aangekoekte olie op alle onderdelen, dus 30.000km is te lang.

Mijn eigen tce180 krijgt netjes elk jaar een beurt, dan heb ik er ongeveer 12.000 op zitten. Maar die krijgt dan ook elke dag flink op haar donder van mij. Iets met zware voet.

De 1.3 zweet altijd een beetje op de kleppendeksels bovenop. Dat doen ze bijna allemaal, dus geen paniek.

mark29

Bij ons konden de leerlingen nog geen bandenwissel doen.
Wel konden ze in no time motor uit bouwen voor een ketting wisselen.

jaza1971

#10
Zelf net ook uitgebreid het www afgezocht naar een opvolger voor onze megane 3 1.5 DCI. Vanwege milieu en stijgende dieselprijzen gericht op een benzine uitvoering.

De 1.2 TCE is een drama en dat wil je jezelf besparen. Zoals gezegd zijn er bij de 1.3 TCE eigenlijk (tot nu toe) geen grote problemen bekend. Het is een direct ingespoten benzine, dus vervuiling van het inlaatspruitstuk is op den duur wel te verwachten, maar dat is wel te reinigen. Zoals eerder gezegd verschillende versies 115, 140 en 160 pk. Oppassen voor "importjes" want dan kan het ook nog wel eens een 100 pk zijn ;-). De automaten geven op den duur ook klachten en dure reparaties. Daarom ook gekozen voor de 6 bak.

Aanbod van 115 pk is het grootst en vermogen en koppel komt overeen met die van de 1.5 DCI, dus hebben we uiteindelijk gekozen. Tot nu toe is mijn ervaring mbt tiot de motor positief, voldoende vermogen, pakt soepel op, schakelt heerlijk en motor geluid dringt nauwelijks door tot het interieur.

Renault Megane 4 Estate 1.3 Limited

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev