Advertenties


Geluid niet helemaal OK!

Gestart door EyesOnly, 1 september 2005, 20:11:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EyesOnly

Ik heb momenteel het volgende in de coupe:

- JVC KD-AVX1 headunit
- Boston FX6 en FX5 speakers (voor / achter)
- 2x Rockford P2 12" woofers
- Rockford monoblock (woofers)
- Kenwood 4-kanaals versterker 360W (speakers)

Nu vind ik zelf dat er iets niet klopt. De hoge tonen klinken super (met hoog bedoel ik ook vocals enzo), de lage tonen klinken super.
Alleen heb ik het idee dat alles wat hier tussenin zit niet (goed) klinkt.
Het lijkt wel alsof de wat hogere baslijnen gewoon niet doorkomen.

Wat zou dit kunnen zijn? Mis ik componenten of zit het em in de afstelling?

Ravens

ik denk eerder in de afsteling.. kan denk ik aan de hz die je in gestelt heb van je radio ? weet het niet

Robin

99,9% zeker de afstelling.
Waarschijnlijk kantelfrequenties te ver uit elkaar (je mist dus een stuk) , of juist teveel overlappend en dan kunnen er bepaalde frequenties uit doven.

Even Afstellen geblazen dus. Succes

EyesOnly

Ik heb het geprobeerd met de equalizer van de radio maar daarmee lukt het niet.
Bij de versterkers kan ik zo niet want dat zit allemaal vast ingebouwd...toch maar even terug naar carsystems dan :D

Erix

Car-Systems vertrouw je vast meer dan mij dus ga eerst daar naartoe  ;)

Mocht het bij carsystems niet lukken en je wilt een gok wagen laat dan wat weten. Als er toevallig een frequentie/spl (RTA) meting gemaakt wordt vraag dan een kopie van de meeting, scheelt weer wat werk :P Omschrijf verder 'eventjes' precies wat je hebt, hoe het is ingebouwd, hoe het precies is aangesloten, hoe de scheidingsfilters van je speakers in elkaar zitten (schakeling en waardes van de losse componenten) enz, enz.
ZX-Audio · the finest audio products around

EyesOnly

Citaat van: Erix op  2 september 2005, 12:45:08
Car-Systems vertrouw je vast meer dan mij dus ga eerst daar naartoe  ;)
Helemaal niet, daarom vraag ik het natuurlijk ook hier :D
Ik noem carsystems omdat het daar ingebouwd is.

Maar goed, wat ik precies heb staat hierboven (+ een niet genoemde condensator). Verder heb ik er zelf geen verstand van.

Je hebt het over de scheidingsfilters van mn speakers, volgens mij zitten er geen filters tussen de versterker en speakers...
Ik weet toevallig alleen dat er op de kenwood versterker een knopje zit met high en low pass.

Erix

Hmmm... amai,

Op dit moment kan ik tijdelijk geen RTA metingen uitvoeren (problemen met microfoonsensor, moet opnieuw gecalibreerd worden). Verdere metingen kan ik wel doen voor je om eventueel te bekijken wat er allemaal mis zit in je installatie. Binnen hoeveel tijd je alles netjes wilt hebben weet ik niet, maar de eerste paar weken ben ik in ieder geval nog erg druk bezet dus zou je sowieso nog eventjes langs Car-Systems gaan. Zij hebben het tenslotte ingebouwd zoals je zelf zegt en daar kun je vast mooi gebruik van maken ;)

Wat betreft het de scheidings filters die ik bedoelde. Deze filters zitten zeker wel tussen je versterker en de speakers anders waren je tweeters al lang kapot geweest (of het moeten Pi?zo's zijn, maar dat lijkt me erg sterk). Dit zijn meestal kleine kastjes met wat schoef aansluitingen. In deze kastjes zit een klein printplaatje en dat is je scheidingsfilter. Hierop zitten een klein aantal condensatoren/spoelen en eventueel wat weerstandjes voor als ze het signaal niet mooi strak kregen ( geeft al een goed gevoel dus :P ).
ZX-Audio · the finest audio products around

EyesOnly

Citaat van: Erix op  2 september 2005, 16:43:06
Wat betreft het de scheidings filters die ik bedoelde. Deze filters zitten zeker wel tussen je versterker en de speakers anders waren je tweeters al lang kapot geweest (of het moeten Pi?zo's zijn, maar dat lijkt me erg sterk). Dit zijn meestal kleine kastjes met wat schoef aansluitingen. In deze kastjes zit een klein printplaatje en dat is je scheidingsfilter. Hierop zitten een klein aantal condensatoren/spoelen en eventueel wat weerstandjes voor als ze het signaal niet mooi strak kregen ( geeft al een goed gevoel dus :P ).
Heb ik tweeters?
Ehm voor zover ik weet zijn de 4 speakers in mn deuren en achterin alles wat ik heb :O


Erix

Jammer dat je zulke speakers hebt, Daar is weinig mee te doen opzich op de inbouw na (die wel erg belangrijk is). Maargoed... Dat plastic ding in het midden is je tweeter en daar tegenaan zit een klein condensatortje (2,2uF waarschijnlijk). Wat ik meestal doe als iemand met zo'n ding aankomt is de tweeter daaruit slopen en alleen de basspeaker gebruiken als deze fatsoenlijk is. Anders gaat het hele setje meestal marktplaats op of ze lopen boos weg omdat ik dat gezegd heb....

Het probleem met zulke speakers is meestal dat ze full-range 'moeten' uitblinken. Hierdoor krijgt de basspeaker een slappe ophanging waardoor tie makkelijker gaat flapperen wat een pseudo bass geeft. Echter door die lage stijfheid gaat er, jammer genoeg, veel detail in het middengebied verloren.
ZX-Audio · the finest audio products around

EyesOnly

Ok vervangen dus :D
Wat zou jij aanraden?

Erix

Voorin een losse hifi tweeter in je dashboard en een losse mid-bass speaker in je deuren.
Achterin dual-cone full-range speakertjes (dus geen compo of coaxiaal)

dat aansluiten op een FrontWave module van mij en dan ben je de  O0 :P hahaha geintje...


Maar zonder dollen, zo'n setup klinkt wel het mooiste. Je deurspeakers hoeven niet van die bassmonsters te zijn dus kijk liever ff wa rond naar losse mid-bass speakertjes en een goede soft-dome tweeter met een fatsoenlijke maten magneten. De achterspeakers zijn verder alleen voor wat back-fill. Bass fundament komt toch uit je subwoofers dus laat die doen waar ze voor gebouwd zijn en doe dat bij de rest ook. Probeer niet in mooie vormen, blinkende dingen en leuke wattage getallen te trappen.
ZX-Audio · the finest audio products around

EyesOnly

Ze kunnen mij alles wijsmaken op dit gebied.
Dus wat zegt de expert zelf? Merk/type
Zeg maar wat ik nodig heb.

Erix

Nee sorry... Ik geef niet zo wat merken en types op. Natuurlijk heb ik wel voorkeuren maar als ik die hier zou plaatsen gebeuren er twee dingen waar ik het zelf niet zo mee eens ben.

Ik steek mezelf dan in me rug doordat je dan via een webshop iets besteld, dat is goedkoper en de centjes tellen hard mee. Daarnaast bevalt het principe van: 'alles wat je zegt kan en zal tegen je gebruikt worden' mij niet zo. Stel ik geef hier een potenti?le setup, dan is de kans groot dat ik daarop later afgerekend word. De behuizing (bij een auto dus de manier van inbouwen) speelt namelijk de grootste factor voor het uiteindelijke geluidsbeeld. Als je dus een setje van 800? op een flut manier in je auto installeert dan klinkt het ruk ook al is de set nog zo brilliant. Bouw je een fatsoenlijk setje wat goedkoop is op een goede manier in, dan klinkt dit toch mooi ondanks dat het een prutsetje leek. Houd dit ook in je achterhoofd als je kijkt naar wat je nu hebt. Boston Acoustics heeft geen kleine naam en daarom heb je je waarschijnlijk laten 'overhalen' (op advies) om dat product te kopen. Het enige echte nadeel is dat het coaxialen zijn.

Probeer voordat je echt overweegt om iets anders te kopen eerst wat dingen uit aan de inbouw. Er komt namelijk heel wat meer kijken dan alleen zo'n speakertje in een deur schroeven. Luister eens zonder je subwoofer wat voor geluid je coaxialen alleen geven. Als de mid-bas te rommelig is zorg dat ze een betere behuizing krijgen ... anders gezegd ... pas de inbouw in je deuren aan. Wil je alsnog wat anders in je auto hebben regel dit dan aub buiten dit forum om.... suc6
ZX-Audio · the finest audio products around

EyesOnly

Iets bestellen via een webshop doe ik nooit tenzij het spullen zijn waarmee ik zelf overweg kan (IT)
Maar goed mocht het carsystems niet lukken met deze spullen laat ik het wel ff weten :D

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev