Advertenties


Inhouden motor

Gestart door Joskra, 27 juni 2022, 12:49:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joskra

Beste allemaal,

Graag wil ik jullie advies en expertise vragen bij het volgende probleem.
Sinds een aantal maanden heeft mijn MEGANE IV 1.6 DCI last van inhouden.
Dit gebeurd alleen op de snelweg en vrijwel alleen bij constante snelweg. Onlangs gebeurde het ook 1x bij accelereren, maar dit was eenmalig.

Tijdens het rijden op de snelweg, lijkt het alsof er een misslag plaatsvind.
Dit is volledig willekeurig en kan op ieder moment gebeuren. Soms gebeurd het helemaal niet, soms kort achter elkaar.
Er is dan behoudens het inhouden niets anders vreemds te vinden. Geen verandering in toeren, geen ander motorgeluid en het motormanagment lampje gaat ook niet branden.

De frequentie waarmee het gebeurd word wel meer. Waarmee het een paar maanden geleden eens in de zoveel weken was, is het nu dagelijkse kost.

Wat heb ik inmiddels zelf al gedaan:

- Bij uitlezen bleek er een foutcode op de bougies. Deze vervangen, maar klachten blijven.
- Brandstof additief toegevoegd
- Na vervangen van bougies nogmaals uit laten lezen (bij renault specialist), maar geen gerelateerde foutmeldingen aan deze klacht.

Hopelijk is er hier iemand die een idee heeft in welke richting ik moet zoeken en wat mogelijk de oorzaak van het euvel kan zijn.

Bij voorbaat dank!

Vriendelijke groet,

Jos
 

mark29

Uitgelezen met een renault clip, of een universele tester die maar 15 procent van alle fouten ziet?

Renault clip kan je namelijk veel meer zien.
Het regeneren gaat wel goed?

mark

#2
Controleer de stekkers van de verstuivers. Waarschijnlijk heeft er 1 of meerdere stekkers niet genoeg klemkracht meer, waardoor die niet goed contact maakt.

Komt vaak voor bij deze motor, inmiddels zijn er ook reparatie stekkers voor te bestellen. Tot een half jaar geleden moest ik ze altijd van een gloednieuwe kabelboom knippen.

Maar dit is vaak ook terug te zien met de clip als opgeslagen storing.
Hoeft hiervoor geen melding op het dashboard te staan.

Joskra

Bedankt voor de reacties.

De garage waar ik heen ben gegaan betreft een renault specialist en gebruikt ook Renault diagnose apparatuur.
Bij de garage benoemde ze inderdaad ook dat het mogelijk niet helemaal goed ging het regenereren.
Het is denk ik niet mogelijk om daar zelf op een of andere manier achter te komen he?

Ten aanzien van de verstuivers. Ik zal ze een dezer dagen eens controleren.
Echter gaf volgens het garagebedrijf de auto hier geen melding op bij het uitlezen.

A110

Via uitleesapparatuur kunnen ze zien hoeveel kilometer het geleden is en wat de gemiddelde kilometers is van het regenereren. Hieruit kan je al een hoop uitsluiten.
En inderdaad stekkerverbindingen.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Joskra

Hallo allemaal,

Ik zal de garage eens vragen of ze het roetfilter uit kunnen lezen.
Inmiddels zijn de stekkers van de verstuivers allemaal nagekeken. Heb ze allemaal met een beetje contactspray ingespoten en alle stekkers leken goed vast te zitten.

Wel deed gisteren zich het volgende probleem voor. Bij het rijden op de snelweg begon de auto weer in te houden. Op dat moment ging heel kort het motormanagement lampje branden en schakelde de ACC uit.

Op de plaats van bestemming de auto door een pechservice uit laten lezen en daar kwam de volgende code uit:

P0380 - Gloeiplug / verwarmer Circuit "A" Storing

Hij heeft 1x eerder bij deze klachten het motormanagement lampje laten branden en toen kwam dezelfde code eruit. Onlangs zijn hiervoor toen nieuwe bougies geplaatst, echter het probleem bestaat dus nog steeds.

Iemand enig idee wat een logische volgende stap is, alvorens ik hem naar de garage breng?

Alvast bedankt en een fijn weekend!!

Groet,

Jos

i2paq

Mijn vrouw had ook iets dergelijks, bleken uiteindelijk de verstuivers te zijn.
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

Joskra

Goedenavond allemaal,

Hier weer een berichtje van mij, met het heugelijke nieuws dat het euvel is opgelost.
Op aanraden van de garage het brandstoffilter vervangen en dat bleek het euvel te zijn.
Ik was er vanuit gegaan dat deze met een B-beurt van de Renault dealer was vervangen, maar dit bleek niet zo te zijn.

Toch lekker als je dan voor €30 euro uiteindelijk blijkt klaar te zijn.

Bedankt voor het meedenken en jullie inzichten!

Fijne avond en hopelijk niet tot gauw ;)

Groet Jos