Advertenties


RX4 ECU uitlezen!!

Gestart door Babak, 19 april 2022, 13:29:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Babak

Beste Leden,

I.v.m. hoge verbruik heb ik de ECU laten uitgelezen. Daaruit blijkt het volgende:
*DF118 -Koelvloeistofdruksensorcircuit -Intermitterend
*DF057 -Voorste Lambdasensor, open circuit of kortsluiting -Intermitterend
*DF038 -Achterste Lambdasensor verwarmingscircuit, open circuit of kortsluiting  -Intermitterend
*DF061 -Circuit contactspoel 1-4: open circuit of kortsluiting  -Intermitterend
*DF062 -Circuit contactspoel 2-3: open circuit of kortsluiting  -Intermitterend

kan iemand a.u.b mij wegwijs maken om deze fouten te herstellen?

P.s: De vorige eigenaar heeft een aftermarkt Cruisecontrol unit aangesloten! Zou deze van invloed kunnen zijn?

Alvast bedankt.

mark29

Cruisecontrol moet niet boeien.

Koelvloeistofdruksensorcircuit. Je zou verwachten dat dit verwijst naar het koelsysteem, maar die heeft geen druk sensor, maar alleen temperatuursensoren.
Dit is van het aircocircuit, mogelijk te weinig koudemiddel, dat nu jouw airco of niet meer aangaat, of nog net voldoende heeft om aan te gaan. Maar eigenlijk zou ik met deze storingen liever het scherm van de renault clip software zien, dan parameters bekijken etc, dat geeft een beter beeld.

De daarop volgende 4e storingen, als de motor slecht loopt, door ik noem maar wat, bobine, is dat een oorzaak, dan zijn de lambda storingen een gevolg.
Dus eerst de problemen aanpakken, dan pas de lambda storingen, kijk hier wel naar de waardes, welke voltages geeft de voorste, pendelt deze snel op en neer?
De achterste lambda geeft deze en stabiele vaste waarde, of gaat deze net zo hard als de voorste op en neer.

Vergeet niet, dat stel hij loopt op 3 cilinders, je vreemde waardes gaat krijgen.

Owja circuit contactspoel, etc. kijk eens of je 4 nieuwe bougies erin kan zetten, en 4 nieuw bobines, alle foutcodes wissen. Dan gaan rijden, en kijken welke storingen er als eerste terug komen.
De stekkers van de bobines gaan vaak kapot, of vol zitten met olie en vettigheid, als de motor vies is, controleer dit eens. En de klemkracht ervan.
Doe eens een compressietest.
Haal de galerij met de injectoren eens los en laat ze in de lucht vernevelen, kijk uit voor de ogen, en kijk of ze allemaal een mooi sproeibeeld geven.

Dit zouden de dingen zijn die ik als eerste zou gaan bekijken, ooit kan er ook nog een rekeneenheid kapot zijn, en dat die de bobines niet goed aanstuurt, maar dat is zo`n 1 op de 500 gevallen denk ik dan zo, dus zet dat voorlopig uit je hoofd.

Babak


Babak

Wat ik niet begrijp is dat ik nooit problemen met starten heb zowel in de zomer als winter!
Het is wel zo dat ik tijdens rijden (voor een paar milliseconden) trilling voel(een soort krachtverlies)!!
Vorige jaar heb ik 4 nieuwe bobine geplaatst( een van de bobines kan niet helemaal vast geschroefd worden. De schroefdraad is doorgedraaid).

Tenslotte ga ik uw advies volgen. !-!

mark29

Die bobine die loszit, kan mogelijk steeds een beetje gelift worden.
Wat niet bevordelijk is voor de overbrenging naar de bougie van de bobine.
Wist je dat de bobine gevoed word met 12 volt, maar in de bobine zit een spoel, die piekspanning geeft vele malen hoger volt. Dat is bizar, maar een gescheurde bobine met wat vocht geeft dan snel ellende.
Maar barstjes in het porselein van de bougies, laat de motor ook slecht lopen, dat word veel onderschat.

Even schroefdraad op tappen gaat vaak makkelijk, van m6 naar m7 bijvoorbeeld, en dan dus een dikker boutje erin.
Deden we vaker zo.
Of beun oplossing, een ijzeren stripje, bij de bobine ernaast onder het boutje zetten, waar mee de andere zijde van de strip de losse bobine naar beneden drukt. Dat is wel een oplossing voor tijdelijk.

Even tappen is makkelijk, spruitstuk eraf halen is niet zo spannend ook. Die torx bouten van de inlaatspruitstuk, mocht je niet die doppen hebben, past daar ook goed dop 10 op.
En de torx van de gasklep, past dopje 8 op, dat heeft vrijwel iedereen wel die een beetje een ratelset heeft.

Babak


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev