Advertenties


Lambdasensor bank1 sensor2 RX4

Gestart door Babak, 7 mei 2021, 22:45:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Babak

Beste Leden,

Dankzij jullie tips is het mij gelukt om vele problemen op te lossen. Auto is nu vlekkeloos APK gekeurd  !-! _o_

DIT IS NU MIJN PROBLEEM:
Heb in het verleden altijd storing gehad met Bank1 sensor2 lambdasensor(heb het vervangen, maar is niet opgelost!!!)
Ik heb de distributieriem laten vervangen(door een garage Y).
Tot mijn verbazing gaat het lampje (motor) nu ineens WEL branden(heb het laten uitlezen: Lambdasensor Bank1 Sensor2). Het lampje branden voordat het vervangen van de riem NOOIT(dit terwijl deze storing er altijd al was)!!!!!!!
WAT IS ER AAN DE HAND????

Alvast bedankt.


Groetjes,

Babak



mark29

Sensor 2 is achter de katalysator dan.
Vaak als er problemen hiermee zijn, is het wissen en blijven deze vrij lang weg.
Sensor 1 zit voor de kat, mocht je kunnen uitlezen, kijk dan naar de parameters, als de motor warm is, hoort deze rap op en neer te pendelen, van arm naar rijk dus.
Dan zit er de katalysator in de uitlaat, die doet oxideren en reduceren kort samen gevat. Met gevolg als deze goed functioneerd, zal de lambdasonde hier achter dus een constante waarde aangeven.
Pendelt deze net zo hard meer als de 1e lambda, dan denken de meeste mensen, oh de lambda is kapot, want op den duur gaat deze een foutcode geven.
Maar het is een gevolg van de oorzaak, de katalysator die defect is, verstopt, leeg, of deels stukken mist, die dan te veel door laat, waar door de 2e lambda een pendelende waarde meet.
Dus voor onnodig de 2e lambda vervangen word, dient eerst de katalysator gecontroleerd te worden.

Kwa apk, ja als er een kat onder zit, dan dient deze te werken, deze regels zijn vrij soepel bij oudere autos.
Misschien viel die nog net binnen de waardes met een goede warme motor met de 4 gas test, en dat is geen garantie voor dat de kat echt daadwerkelijk goed is.

Wel als je bij de garage je twijfels benoemd over de kat, kunnen ze met de 4gas test wat specifieker kijken en met uitlees gereedschap  de waardes bekijken.
De lambdasonde is duur, de katalysator is duur, dus een goede diagnose is het geld wel waard.
De riem is dus vervangen, loopt de motor wel mooi? En stationair loopt die dan ook goed? Een timing probleem kan ook problemen veroorzaken.

Babak

Beste mark29,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Het loopt prima. Niets aan hoe de motor loopt te merken.
Kan het zijn dat ergens de bedrading of een kapotte zekering het probleem veroorzaakt???
Jammer is dat het te weinig DIY filmpjes van RX4  op youtube te vinden zijn l-.

Groetjes,

Babak

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev