Advertenties


megane estate ph3 1.5dci - km stand...advies nodig

Gestart door srooij, 31 januari 2021, 17:50:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

srooij

Hallo allemaal,

Heb even wat advies/bevestiging nodig. Heb mijn Megane uit de lease in 2016 overgenomen, komt uit 2012. Heb deze nu 5 jaar prive en rijdt als een raket, nooit last van rare dingen.

Nu zit ik met het volgende, heb er inmiddels 272k op zitten en heb nu de volgende twijfel, wordt het tijd voor een nieuwe/eventueel private lease of moet ik gewoon lekker door blijven rijden? De Megane heeft serieus niks, is altijd betrouwbaar en ik geef de auto elk jaar een grote onderhoudsbeurt.

Groet,
Sander


larsdijkstra

Megane 1 2.0 16v Aria Cabrio 2003, Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008. Ex: Megane 1 2.0 16v F7R hatchback 1999, 2x 19 16v

MadBull

Als je inderdaad onderhoud netjes bijhoudt, kunnen deze motoren
(en waarschijnlijk de rest) wel tegen de 350.000 km aan.
Ik zou lekker doorrijden, je krijgt toch geen drol ervoor terug...

srooij

bedankt heren! Ik rijd er dan inderdaad nog even in dan, totdat er echt grote dingen komen (hopelijk nog niet snel!) ;)

mark29

Door rijden, dit is de beste megane met de beste motor die renault ooit gemaakt heeft. Erna hebben ze alleen maar mooie ogende brol gemaakt.

En goedkoop rijd het ook, de meeste halen een verbruik tussen de 1 op 18 tot 1 op 21.

srooij

Citaat van: mark29 op 31 januari 2021, 19:44:12
Door rijden, dit is de beste megane met de beste motor die renault ooit gemaakt heeft. Erna hebben ze alleen maar mooie ogende brol gemaakt.

En goedkoop rijd het ook, de meeste halen een verbruik tussen de 1 op 18 tot 1 op 21.

Zuinig rijdt deze megane inderdaad! En ik moet zeggen, eerder deze maand kwam ik voor het eerst bij een nieuwe garage voor een apk en de hoofdmonteur was nog dik onder de indruk hoe goed de motor zich gedroeg/klonk voordat hem mijn km aantal vertelde.

Is dat echt zo'n drama dan, de nieuwere Renaults?  :x

mark

#6
heb 3 megane's 3 in onderhoud met 4 ton + op de klok.
Dus lekker door blijven rijden. 8)

De 1.2 benzine is gewoon troep. veel te lichte motor voor zo'n zware auto en zijn extreem gevoelig voor onderhoud.
Ik heb al aardig wat kettingen vervangen, ook al bij 20.000 km.  :shocked:
En ook al bij ongeveer 130.000 km motoren vervangen. De onderhouds interval is sowieso al te lang, maar ga je daar nog eens wat overheen, dan kun je dag dag tegen de motor zeggen. En meestal belanden die auto's bij mij in de schuur, waar ze weer een nieuw leven krijgen met een fris gereviseerd blok.




De 2 liter tce 180/220 en de diesel motoren houden het daar in tegen prima probleemloos vol.

MadBull

Heb jij dan ook ervaring met de slechte start van
de diesels in de winter? En heb je daar toevallig
ook een oplossing voor?

srooij

Citaat van: mark op 31 januari 2021, 21:19:04
heb 3 megane's 3 in onderhoud met 4 ton + op de klok.
Dus lekker door blijven rijden. 8)

De 1.2 benzine is gewoon troep. veel te lichte motor voor zo'n zware auto en zijn extreem gevoelig voor onderhoud.
Ik heb al aardig wat kettingen vervangen, ook al bij 20.000 km.  :shocked:
En ook al bij ongeveer 130.000 km motoren vervangen. De onderhouds interval is sowieso al te lang, maar ga je daar nog eens wat overheen, dan kun je dag dag tegen de motor zeggen. En meestal belanden die auto's bij mij in de schuur, waar ze weer een nieuw leven krijgen met een fris gereviseerd blok.




De 2 liter tce 180/220 en de diesel motoren houden het daar in tegen prima probleemloos vol.

Dus 272k is wat dan betreft nog niet eens aan de 'hoge' kant als ik het zo begrijp, met een kanttekening dat het inderdaad ook erg om onderhoud gaat :-)

Zijn er 'bekende' dingen die rond de 3ton kunnen voor komen?

mark29

Keer verstuivers en koppeling, verder de typisch 1.5dci dingen, turbodrukklep, pijpje naar egr verstopt, en de klep in de uitlaat.
Die klep heeft de ene wel de andere weer niet dus dat varieert ook.

Bij ons stonden de leerling monteurs ook noodgedwongen motoren eruit te takelen vanwege de kettingen.
Ze leren nu eerst motoren te demonteren, die onderhoud leren ze over een aantal jaar wel  :D

srooij

Citaat van: mark29 op  1 februari 2021, 05:39:09
Keer verstuivers en koppeling, verder de typisch 1.5dci dingen, turbodrukklep, pijpje naar egr verstopt, en de klep in de uitlaat.
Die klep heeft de ene wel de andere weer niet dus dat varieert ook.

Bij ons stonden de leerling monteurs ook noodgedwongen motoren eruit te takelen vanwege de kettingen.
Ze leren nu eerst motoren te demonteren, die onderhoud leren ze over een aantal jaar wel  :D

Dank je!
De turbodruksensor/klep is vorig jaar vervangen, met pijpje naar egr ook.

Mbt verstuivers en koppeling, waar moet ik ongeveer aan denken in EURO?

mark29

Toets kenteken eens in op onderdelensites, dan heb je een indruk.
Misschien duidelijker dan dat wij wat gaan roepen.

mark

Een koppeling set van luk of valeo (hydraulisch druklager, koppelingsplaat en drukgroep) kost voor de k9k diesel meestal rond de 250 euro via het internet besteld. Dan komen de arbeids uren en bakolie. Dus rond de 600 euro is een realistisch bedrag, als je het door iemand in de beun laat doen.

Wat verstuivers kosten weet ik zo niet.


mark29

Verstuiver ik gok een 250 a 300 euro, komt inleren en monteren ook nog bij natuurlijk.
Dat zijn wel de duurste dingen die kapot gaan eigenlijk, maar dat kan bij elke diesel eigenlijk.

srooij

#14
Citaat van: mark29 op  1 februari 2021, 20:58:20
Verstuiver ik gok een 250 a 300 euro, komt inleren en monteren ook nog bij natuurlijk.
Dat zijn wel de duurste dingen die kapot gaan eigenlijk, maar dat kan bij elke diesel eigenlijk.

Dank aan allen, zo ziet het er naar uit dat ik hoe dan ook dit jaar nog probleemloos ga rijden met dat permanente vanuit thuis werken ;-)
Denk niet dat ik binnen de komende 12 maanden nog 20k ga rijden.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev