Advertenties


Megane 1.5 Dci 2014 startprobleem

Gestart door MadBull, 11 december 2020, 20:28:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

A110

Zoals ik het filmpje ziet en hoor is dit een verstuiver probleem.

Is volgens mij ook een TSB van bekend bij Renault. Eerst een software update uitvoeren als dat niet afdoende is zullen de verstuivers getest of vervangen moeten worden.
In deze motoren zitten piëzo verstuivers. Dit is een techniek die hele nauwkeurige inspuitingen en een aantal per arbeidslag kunnen realiseren. De 3 bekendse zijn, voorinspuiting, hoofdinspuiting en na inspuiting. Maar een moderne diesel kan tegenwoordig 9 van dit soort inspuitingen doen tijdens de verbranding.
Alleen dit heeft een groot nadeel en dat is dat het piëzo element hard slijt en dus kan de verstuiver niet meer alle benodigde druk leveren voor al die inspuitingen.
Zulke verstuivers hebben een levensduur van ongeveer 150.000 km daarna zijn ze gewoon teveel versleten, uitzonderingen daar gelaten.

Dus voor al die mensen met klachten laat je verstuivers testen bij een bedrijf die ze los op een testbank onder alle omstandiheden test aan de hand van fabrieksgegevens. Alleen zo kan je zien of ze nog aan de specificaties voldoen.
En ja ze zijn niet goedkoop. En nog een tip, als ze vervangen moeten worden gelijk een nieuw brandstoffilter monteren en 4 nieuwe gloeistiften. Daarna zal de verbranding weer goed en rustig verlopen.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark29

Niks op aan te vullen, goeie info a110.

Alleen het filmpje, dat stotteren zoals je dat noemt, noemen wij nagelen.
Dit is inderdaad een brandstof probleem. Als je gaat googlen op diesel nagelen, nagelt, kom je waarschijnlijk meer informatie tegen, mocht je hierin willen verdiepen.

mark29

Nog even over het vastvriezen van motoren door vocht in intercoolers, vriend van mij rijd op een berger, die heeft er weer tientallen afgeleverd in alleen de omgeving amersfoort al.
Ik sprak vanochtend een ex collega, hier in brabant staan er ook weer tientallen met bevroren motoren.
Idee om karton voor de koelers te doen, klinkt beun, maar niet heel gek eigenlijk.

srooij

Citaat van: mark29 op 14 februari 2021, 14:44:37
Nog even over het vastvriezen van motoren door vocht in intercoolers, vriend van mij rijd op een berger, die heeft er weer tientallen afgeleverd in alleen de omgeving amersfoort al.
Ik sprak vanochtend een ex collega, hier in brabant staan er ook weer tientallen met bevroren motoren.
Idee om karton voor de koelers te doen, klinkt beun, maar niet heel gek eigenlijk.

Nog een dag en het is gelukkig weer afgelopen.
Maar wat voor auto's waren dat dan, diesels in het algemeen of alleen Renaults?  :shocked:

mark

Ik heb ook al een 1.2 tce in de werkplaats gehad met water in de intercooler...

Maar voor de rest alleen diesels.

remie

#65
Citaat van: srooij op 14 februari 2021, 10:02:53
Qua geluid/symptomen en ik denk diesel geur, precies hetzelfde hier :D
Alleen ik geef de eerste minuut of iets lichtjes gas om deze lage toeren te voorkomen, ik laat de toeren rond de 1100 hangen zoiets. Na een minuut of zo gaat het wel weer. Dus, starten en meteen al toeren op laten komen met het pedaal.

Hij reageerde alleen niet op gas geven. Toen ik de toerenteller filmde had ik op dat moment het gaspedaal ingedrukt.
Toen ie eenmaal optoerde was er een enorme wit-blauwe wolk te zien achter de auto.


Citaat van: A110 op 14 februari 2021, 12:33:00
Zoals ik het filmpje ziet en hoor is dit een verstuiver probleem.

Is volgens mij ook een TSB van bekend bij Renault. Eerst een software update uitvoeren als dat niet afdoende is zullen de verstuivers getest of vervangen moeten worden.
In deze motoren zitten piëzo verstuivers. Dit is een techniek die hele nauwkeurige inspuitingen en een aantal per arbeidslag kunnen realiseren. De 3 bekendse zijn, voorinspuiting, hoofdinspuiting en na inspuiting. Maar een moderne diesel kan tegenwoordig 9 van dit soort inspuitingen doen tijdens de verbranding.
Alleen dit heeft een groot nadeel en dat is dat het piëzo element hard slijt en dus kan de verstuiver niet meer alle benodigde druk leveren voor al die inspuitingen.
Zulke verstuivers hebben een levensduur van ongeveer 150.000 km daarna zijn ze gewoon teveel versleten, uitzonderingen daar gelaten.

Dus voor al die mensen met klachten laat je verstuivers testen bij een bedrijf die ze los op een testbank onder alle omstandiheden test aan de hand van fabrieksgegevens. Alleen zo kan je zien of ze nog aan de specificaties voldoen.
En ja ze zijn niet goedkoop. En nog een tip, als ze vervangen moeten worden gelijk een nieuw brandstoffilter monteren en 4 nieuwe gloeistiften. Daarna zal de verbranding weer goed en rustig verlopen.

Enig idee waar ik deze verstuivers kan laten testen voor een eerlijke prijs in regio Amersfoort? Vrij recent wel een lektest laten doen vanwege een sporadische storing op verstuiver 2 (zie topic: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=23012.0 ) en toen was er geen lek. De test die jij bedoelt zal wel met het verstuivingsbeeld te maken hebben? Ik ben bang dat ik het toch moet gaan uitsluiten voordat er vervolgschade ontstaat...


A110

Voor zover ik weet zijn er 2 grote bedrijven die de verstuivers los op een testbank testen op druk, inspuitbeeld en opbrengst en nog veel meer.
Een lektest zegt tegenwoordig niet zoveel meer.

Wij brengen ze altijd naar https://www.terlouw.nu/nl maar dat is niet in de buurt van Amersfoort. Dan heb je nog een 2e partij die ik weet en dat is deze https://buchli.nl/ in Harderwijk.

Misschien is dat een optie.

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

remie

Citaat van: A110 op 16 februari 2021, 08:03:03
Voor zover ik weet zijn er 2 grote bedrijven die de verstuivers los op een testbank testen op druk, inspuitbeeld en opbrengst en nog veel meer.
Een lektest zegt tegenwoordig niet zoveel meer.

Wij brengen ze altijd naar https://www.terlouw.nu/nl maar dat is niet in de buurt van Amersfoort. Dan heb je nog een 2e partij die ik weet en dat is deze https://buchli.nl/ in Harderwijk.

Misschien is dat een optie.

Dankjewel ik ga het even bekijken. Ik heb trouwens de correctiewaarden uitgelezen tijdens dat deze rot liep en wat mij opviel is dat verstuiver 4 een waarde gaf van 0,75 en de rest wel rond de 1,0 zat. Kan ik dan hier van uit gaan dat het waarschijnlijk verstuiver 4 is die rottig aan het doen is?
Overigens toen de auto goed warm was zaten ze allemaal netjes rond de 1,0

A110

Hoeft niet, het kan ook zo zijn dat nummer 4 goed is en de andere 3 juist verkeerd.
Er moet echt iets niet goed zijn als ik dat filmpje luister. Zoals Mark29 ook al aangaf is dit echt nagelen van de dieselmotor.

Vermoedelijk spuit er 1 of meerdere verstuivers teveel brandstof in. Bij een benzinemotor zou je zeggen hij staat te verzuipen.

Succes ermee.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

remie

Citaat van: remie op 14 februari 2021, 07:33:11
Ik ben echt benieuwd of jullie dit bedoelen met stotteren. (Zie youtube linkje)
Dit heb ik gisteren opgenomen omdat hij weer enorm slecht liep, hij miste zeker 1 cilinder als het er geen 2 zijn.
Ook stinkt hij enorm naar onverbrande diesel. Tijdens dit slechte lopen reageerd hij ook helemaal niet op het gaspedaal. In het filmpje wanneer ik de toerenteller film heb ik vrijwel meteen mijn voet op de klepel en die laat ik pas los als hij een beetje begint op te toeren.

Wat kan dit zijn?

https://youtu.be/6pyERKEDeGg

De verstuivers 5000km (01-06-2021) geleden naar een Büschli partner in Nijmegen opgestuurd en zij hebben daar het volgende geconcludeerd:

1x verstuiver volledig dood (wat mij verbaasd omdat hij bij normale temperaturen gewoon normaal en gezond klonk)
2x verstuiver defect, deed wel iets maar meerdere waarden buiten marge
1x verstuiver nog OK maar op de grens van de marge die hij mag hebben.

Advies: alle 4 vervangen  :cry:


Nu 5000km later heb ik een andere auto ervoor terug gekregen, hij trekt veel soepeler op en is vele malen zuiniger. Of hij goed gaat lopen bij extreme koude temperaturen valt nog maar te bezien.


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev