Advertenties


Stuur draaien + Druk startknop melding, auto start niet meer.

Gestart door Xanders, 12 maart 2023, 14:16:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xanders

Beste leden.

Helaas start mijn Megane II cabrio niet meer. De auto staat op stuurslot en wilt daar ook niet meer vanaf.

Ik heb keyless go, de sleuf lijkt ook te werken en als ik op de start knop druk, hoor ik 3 tikjes en daarna gaat krijg ik de melding te zien: "stuur draaien + druk op start knop"
Het rode lampje blijft knipperen, maar af en toe zit er wel even een pauze tussen dat hij uit is voor 2 sec

De radio, ventilator en de ruitenwissers doen het wel gewoon.
Wie weet de clue?

Alvast bedankt,
Gr, Xander

mark29

Kun je het filmen met goed geluid en instrumenten paneel in beeld?

Dus zonder radio aan, ventilator, kletsende kinderen op de achter grond, ja ik zeg het maar, maar filmpjes waarin we iets moeten horen lijkt wel of ze in de mcdonalds ballenbak zijn opgenomen. Wat het moeilijk maakt om duidelijk te krijgen wat we horen....

Ik zit in op 3 dingen, accu, startmotor ivm klikjes, en stuurkolom vergrendeling.
Blok van de stuurkolomvergrendeling gaan nogal eens kapot namelijk.

Xanders

#2
Mark dank voor je reactie

Bij deze een filmpje, duidelijker kon ik hem niet maken :) Ik krijg hem niet rechtstreeks in mijn bericht want dan krijg ik steeds een fout, dus maar even zo:

          youtu.be/B3DKiZqdy5w

mark29

Ja top gefilmd!
Vergrendeling blijft ook branden, de auto is handsfree dat klopt.
Maar toch wil die auto ooit wel eens de sleutel in die sleuf hebben hebben om weer contact te hebben met de sleutel, die verliest die wel vaker namelijk.
De auto vergrendelen en ontgrendelen op de kaart gaat dat wel?
Probeer eens te starten door het stuur met wat groffere bewegingen heen en weer te schudden, alsof je hem uit de stuurvergrendeling wilt trekken. Ooit met stuurkolom problemen, wil die hem dan soms wel pakken.

Die 3 klikjes die ik hoor kan ik niet plaatsen, als de accu plat is, hoor je ook de relais altijd klapperen, maar dan meer als deze, bij een defecte startmotor valt beeld altijd even weg maar hoor je niks, waarna beeld weer terug is.
Als het de accu is, verwacht ik eerder een kortgesloten cel in de accu, dan een lege accu. Een midtronics tester zou dit aangeven. Dan is de lading goed, maar niet voldoende power om te starten.
Bij stuurkolom vergrendeling geeft die vaak aan defect, maar niet altijd, hij kan hierdoor in de startblokkering staan ook.

Moeilijk, ik zou wat gaan proberen met een andere accu erin om te testen, niet aan de startkabels maar echt een andere accu erin, stel je hebt een kortgesloten cel, start die vaak ook niet met kabels, zo kan je dat goed uitsluiten.
Dan, kijken of je iemand kan regelen met een renault clip software, eens zien of je hem uitgelezen kan krijgen, erin komen is vaak lastig als de auto op startvergrendeling blijft.
Kijk ook of je spanning krijgt op de startmotor, op het moment dat je wilt starten.

Kijk die kaartlezers gaan ook vaak kapot, maar vooral de espace had hier toen last van, daar kan je ook deze euvels mee krijgen, dus ik durf echt niet op 1 ding te wijzen.

Xanders

Hoi Mark,

Ik denk dat ik wat specifieker moet zijn want mijn uitleg is nogal wat wazig.

De 3 klikjes komen van het stuurslot, dus daar gaat er iets al niet goed denk
De accu is vrij recent vervangen, ook heb de de auto geprobeerd te boosten met een accu booster.
Ik heb met wat groffer geweld heen en weer getrokken, klappen gegeven terwijl ik probeerde te starten.
Maar tevergeefs.

De auto gaat wel gewoon op slot en van slot met de kaart.
Als ik geprobeerd heb om te starten geeft ie wel gewoon aan: 'verwijder kaart'


Gr,
Xander

Xanders

#5
Ik heb hem net geprobeerd uit te lezen met mijn Autel kast, tot mijn verbazing lukte dat! 8)7

Ik kreeg 3 foutcodes,

1 op de remlicht schakelaar (Die staat er al heel lang in deze is ook al eens vervangen)
1 op het contactslot
1 op de card reader.

Ik heb ze alle 3 gewist, maar die van het stuurslot blijft staan hier gaat dus iets fout.





mark29

Mooie tester heb je, kan je ook zien of de startvergendeling word vrijgegeven?

Misschien kan je met iemand een kaartlezer even ruilen, kijken wat die doet, ik ben bang dat je op een stuurkolom probleem uit komt, maar durf er niet te hard vanuit te gaan, zo op afstand.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev