Advertenties


Welke motor is beter, 1.2 TCE 115 of 1.4 TCE 130?

Gestart door dtune_stefan, 29 maart 2020, 22:14:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dtune_stefan

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel in de markt voor een Megane Estate 3 Bose (of misschien Scenic 3 Bose) en ben mij serieus aan het inlezen wat de betere motorkeuze is. Het wordt een echte familieauto, dus snelheid/vermogen is ondergeschikt aan betrouwbaarheid. Ik lees ook veel dat de 1.2 TCE 130 geen goede reputatie heeft. Al lijkt deze op papier de mooiste motor qua zuinigheid en vermogen, echter durf ik het risico niet echt aan. Momenteel zie ik best veel keuze in de 1.2. TCE 115 en minder in de 1.4 TCE 130. Is dit een duidelijke signaal of berust dit louter op toeval?

Ofwel, wat zouden jullie adviseren?

mark29

Een megane 3 is op benzine duurder in aanschaf dan de diesel, gezien de markt overspoeld was met de diesel.
De meeste kiezen vaker voor de diesel, ook al rijden ze niet heel veel. Het verbruik ervan is minimaal 1 op 18. En die motoren zijn gewoon goed.
De benzine varianten tobben met kettingen etc. De 1.4 geplofte koppakkingen, en erna de kop stellen met busjes, waardoor je veel ziet dat autobedrijven die modellen verkopen met kapotte koppakking. Want dat is niet bepaald een handig klusje om in een paar uurtjes te doen.

Owja mijn advies sluit dus niet aan bij jouw vraag, maar ik zou een 1.5 diesel nemen.
Er zijn van die sites waar je je kosten kan uitrekenen, wegenbelasting, verbruik en brandstofkosten mee genomen.
En vergelijk de aanschaf prijzen.

mark

Als het echt om betrouwbaarheid gaat, dan kom je op een 2.0 tce180/220 of idd een 1.5 diesel. deze beide motoren zijn betrouwbaar en hebben gewoon een distributieriem, dus dat hele gezeik met kettingen heb je niet.

Ik heb zelf een 2.0 tce180 (erg tevreden) en ik haal gemiddeld rond de 1 op 10 met veel kleine stukjes en op de langere stukken weet ik het gaspedaal wel te vinden. Dus dat is best nog wel netjes. Voor als je met de sleurhut op vakantie gaat een aanrader, net als de diesel trouwens. Kost alleen wat meer moeite om een tce180/220 te vinden, want er zijn er natuurlijk niet zo veel van als de andere motoren. Wat ze op papier over zuinigheid omschrijven kun je vergeten met een 1.2 of 1.4, dan kun je op een gemiddelde van ongeveer 1 op 12/14 rekenen dan zit je aardig goed. Zit kwa verbruik dus niet veel verschil in met een 2.0 tce180.

dtune_stefan

Dank voor je antwoord, Mark29.

De auto wordt voornamelijk ingezet voor woon-werk verkeer en 30 kilometer per dag. Dat is circa 8 kilometer op een 80 km/u weg en 7 kilometer file rijden door de stad en 's middag dezelfde route terug. Lijkt me niet ideaal voor een diesel, dus een diesel valt (helaas) af.

dtune_stefan

De 2.0 Tce180 alleen een optie zijn bij de Megane Estate en niet bij de Scenic. Bij een Scenic zit ik dan aan een 2.0 16V motor i.c.m. een automaat. Dan wordt het met beide een uitdaging om 1 op 10 te rijden op korte afstanden en veel file...

mark

De 2 liter nissan motor met automaat vind ik echt verschrikkelijk om mee te rijden.... Verschrikkelijk sloom die automaat.

mark29

Dat is die edc toch? Toch is die automaat fijner dan de dp0 die er vroeger was.
Die 2 liter in de scenic is een nissan motor, die is ook goed, ooit wel eens startproblemen door een plakkende gasklep, dus bij onderhoud reinigen is aan te raden.
30 kilometer per dag is niet veel inderdaad, ja goed ik ken veel mensen die erg weinig rijden zeg 10 a 15000 in het jaar en alsnog voor de megane 3 of diesel kozen. Het is te berekenen wat je op een jaar kwijt bent.

mark29

Owja diezelfde motoren kom je in de scenic ook tegen. Scenic is gewoon het zelfde maar dan hoger.
En bij beide autos regelmatig de paravan schoonmaken! Totaal ander onderwerp maar ik blijf wekelijks autos tegen komen die vol water staan, door verstopte afvoeren.

mark

Nee die cvt automaat. Je stapt op het gaspedaal vervolgens de toerenteller omhoog en begint de motor te loeien, en vervolgens gebeurt er helemaal niks.  :D

mark29

Oohja die was ik al weer vergeten. Verdrongen denk ik  :D

Felix

De 1.6 16v is er ook nog. Of is die ook niet geleverd in de Scenic?
Wel beetje ondermaats blokje voor zo'n auto. Maar wel wel een blok dat zich bewezen heeft.

mark29

Ja de k4m, maar die zie je heel weinig nog eigenlijk.

MadBull

Ik zelf zat ook te denken aan een benzineversie, omdat ik echt weinig ben gaan rijden (rijden nu de 1.5 dCI megane 3). Maar het scheelt 30 euro per maand aan vaste kosten. En wss een paar duizend aan aanschafkosten extra voor een benzine-versie. Ik blijf dus mooi diesel rijden :-) 

mark29

En de kosten voor een ketting vervangen met uit in motor erbij.

Bart82

Hier voor een 1.6 16v gegaan, juist ivm betrouwbaarheid van het blok. Ik rijd ook veel kleine stukken, waardoor een turbo er zwaarder onder zou lijden. En de reputatie van de 1.2 en 1.4 tce is niet best.

Het is voor zo'n auto een relatief klein blok, maar voor dagelijks gebruik mis ik er niets aan. Zelfs op de snelweg mag je maar 100 tegenwoordig.. en ook ik kom van A naar B. Moet zeggen dat ik niet eens gekeken heb naar diesel, maar ik rijd er zo'n 5000 per jaar mee. Het prijsverschil weet ik dus niet.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev