Advertenties


Bouw een Junkyard racer @ The Wackyracers

Gestart door The_Wackyracers, 12 maart 2020, 22:29:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The_Wackyracers

Ook gaan wij eens proberen een project  pagina bij te houden van onze Megane racer!

Op het moment van schrijven hebben we al 1 Junkyard race en een track day achter de rug. veel mensen zullen denken dat de Junkyard race een rally is met een oude auto en een tourrit maken langs Europeese landen, echter dat is het totaal niet! De Junkard race (JYR) is een 6 uur durende endurance race op Circuitpark Zandvoort. Een laagdrempelige raceklasse. De auto's mogen geen hogere dagwaarde hebben van €500,- en moeten in grote lijnen origineel zijn. je mag de auto verlagen, opleuken. Maar niet de prestaties van het motorblok verbeteren. Andere banden/velgen zijn wel toegestaan, dit alles om het zo competitief te maken voor iedereen, en zo goedkoop mogelijk!

Hartstikke leuk, maar wie zitten er achter, ik ben Kevin en werkzaam in de petrochemie van de Botlek. en al vanaf kleins af aan gek van de Formule 1. En met als ultieme droom van elk klein jongetje om F1 coureur te worden! Dit zat er jammer genoeg niet in... Een avondje karten, dat zit er wel in, maar op den duur heb je dat baantje wel gezien en wil je echt een keer racen op het circuit.

Toen kwam er een nieuwe collega bij mij in de ploeg, ook helemaal gek van de Formule 1, supertof! En zo kom je aan de praat, mijn collega had dus ook altijd die droom te racen. Maar daar was het ook nog nooit van gekomen. Hij had wel interesse om mee te doen aan de Peugeot 206 GTI cup. Ook een ´betaalbare´ klasse. Naja betaalbaar, 1 seizoen 206 gti cup rijden en je bent al gauw 10 ruggen kwijt. Maar ja dat is betaalbaar in de motorsport.

Toen ben ik gewoon eens gaan zoeken, en kwam ik uit bij de filmpjes van de JYR race van autoblog. Volgens mij bij het filmpje van de 6e editie, en dit zag er toch wel heel tof uit! En was ik las, auto's van €500,-! wel exclusief de veiligheids- middelen, dat wil ik wel betaalbaar noemen!

https://www.youtube.com/embed/-qJbcMVFAyY

Zo gezegd, ik naar mijn collega en hem alles van de JYR laten zien. Beide waren we enthousiast en al gauw stonden we bij het wel bekende Jet Cars om te kijken voor een leuke racer. We hadden namelijk een Ford Escort gezien, met APK voor €550,-. Daar aangekomen was de Ford toch niet zoals we verwacht hadden, en we hadden echt niet veel verwachtingen... maar daar zagen we wel veel Renault Megane's van voor 2000, wat ook een pre is van de JYR.

S'avonds thuis ben ik verder gaan zoeken op megane's, want een megane reed nog niet mee in het veld van de JYR. Voornamelijk BMW's, Golfjes, Peugeot 206, 105 etc. ook vonden we online dat de Megane I niet eens zo'n slechte auto is. Ja we gaan niet winnen, dat is ons doel ook niet, we willen mee doen!

Een week later ongeveer, na elke dag MP afstruinen naar een leuke auto vond ik een Groene Megane 1.6 16v in Roosendaal, prijs €600 euro en meteen kilometer stand van 140.000km. Enige wat de verkoper er bij zei. Er zit een deuk in de rechter achter portier en het raam van de bestuurders kant gaat niet meer open. Iets wat voor ons natuurlijk geen probleem is. Ik gebelt naar Roosendaal en gevraagd of hij akkoord gaat met €400,- als we hem gelijk komen halen. En dat ginghij! Dus wij naar Roosendaal. Binnen een uur reden we dus weer terug naar huis met een heuze Renault megane uit 1999!



Het januari 2019 en dan heb je een auto, maar je kan en mag daar nog niet mee racen. Daar moet nog wat aan veranderd worden. Eerst helemaal strippen, rolkooi, race stoel, gordels, brandblusser etc. we wilde namelijk mee racen in oktober, dus we hadden nog tijd zat. Dus aan de slag!

Dat strippen van de megane, ging aardig vlot, je mag alles er uit slopen, iets wat ik in ieder geval nog nooit in een auto heb gedaan! Maar daarna komt het opbouwen. Mn pa is lasser dus die kooi er in zetten, dat moest ons wel lukken. Na 3 dagen sleutelen en 1 buis in de megane te hebben zitten kom je erachter dat het bouwen van een rolkooi toch echt een vak apart is! Alle koppen bij elkaar enonze spaarvarkens leeg maken, want die kooi zelf maken, dat ging ons niet lukken! Hij moet namelijk ook door de technische keuring komen.



Dus wij een afspraak gemaakt met Biesheuvel. Daar hadden we al onze stoel aangeschaft, die zat al in de megane, wel nog met de orginele riemen. Dus we konden gelukkig nog rijden op de openbare weg met de megane. Daar aangekomen vertelde Biesheuvel gelijk dat we verkeerd materiaal hadden gebruikt voor de kooi. We moesten getrokken buizen gebruiken en niet gelastenbuizen. Als we dus een ongeluk hadden gehad, had die kooi niks geholpen! Wij dus blij dat we de kooi door een prof in de megane lieten zetten!

Na een week konden we de megane ophalen, wat zag die er nu al uit als een echte race auto! Met racekuip en een kooi! Mensen bleven kijken toen we terug naar huis reden over de openbare weg!




Nu moesten we nog een aantal dingen maken op de auto. Hoodpins, hoofdsroom schakelaar, brandblusser etc.

de hoodpins was zo gebeurt, ookal hebben we een keer verkeerd geboord, vandaar zitten er extra gaten thv de achterklep. Naja foutje moet kunnen, gewoon een stuk tape omheen! Daarna de hoofdstroom schakelaar aansluiten, ook moest de auto afslaan als we de schakelaar omhalen. Dus eens proberen of die afslaat als we de pluspool van de accu afhalen, we weten dat dit niet zou moeten kunnen, maar we zijn eigenwijs, dus we trekken de pluspool los van de accu terwijl de auto draait. En je raad het nooit! Hij sloeg af! Helemaal mooi! Dat gaat dus werken als we daar tussen de schakelaar monteren. Pluspool weer op de accu monteren en kijken of die nog start... nee dus...### wat hebben we nu kapot gemaakt! We zien opeens een grote sticker onder de motorkap '''never disconnect battery while engine runs''.... wat voelde we ons opeens dom. Maarja we moeten naar huis rijden met de megane, dus wat doen we, gewoon de ANWB opbellen, die zijn er toch voor als je auto niet meer start?! 

Na een uurtje komt de monteur van de ANWB en vraagt wat we nou hebben gedaan met dat ouwe barrel? Je moet je voorstellen, die man weet van niks, en ziet een megane met een rolkooi op een parkeerplaats met 4 maner omheen met de vraag of die onze auto weer kan starten. Die man stapt in en geeft vol gas met starten en die ouwe megane blijft gewoon lopen, want daarvoor bleef die uitvallen bij ons. Hij vertelde dat gewoon de computer zijn info kwijt is en opnieuw ingelezen moet worden, dat doe je door met vol gas de auto te starten en te blijven spelen met je gaspedaal.

Wij blij dat die het weer deed, en aan de slag om een plan te maken om de hoofdstroom schakelaar te monteren op de plus pool. In het volgend weekend, na een daagje beunen zat die schakelaar er in. Het was inmiddels 2 dagen voor de race. En dit was het laatste wat we voor elkaar moesten krijgen. Moment supreme, schakelaar zit gemonteerd, en even testen... blijft de motor lopen van de megane! Totaal niet wat we verwacht hadden! Dus opzoek naar een kabel onder de motorkap om los te trekken, en kijken of die afslaat. Na alle kabels gehad te hebben, blijft die draaien. Het was inmiddels als rond 10 uur savonds, en hij wil maar niet afslaan welke kabel je ook los trekt.

Dus we besluiten gewoon te bellen met de organisatie, er zullen vast wel mensen zijn met enige auto kennis die ons kunnen helpen. En die waren er. We moesten de volgende dag om 6 uur s'avonds op het circuit zijn. De race was een dag erna, maar ja, hun kunnen ons helpen, dus met de megane op zondag avond richting Zandvoort. Daar aangekomen komen gelijk de enthousiaste mensen van de organisatie naar ons toe, ze wisten dat we met een megane kwamen. Naar onze pitbox en 5 man klapte gelijk de motorkap open om ons te helpen, nog geen 20 seconde later... hoor je de motor afslaan.. wat voel je je dan dom op dat moment. ''Heey! Gewoon even de sensor van het vliegwiel losknippen en doorschakelen naar je schakelaar en dan is het klaar'' hup schaar er in, lampen stroomkabel werd getrokken richting de schakelaar en done, nog geen 20 min werk voor die gasten! Echt top geholpen! Nu kon ons niksmeer gebeuren voor de race van morgen! Een uitputtingsslag van 6 uur voor mens en machine.



De volgende dag waren we al vroeg op het circuit, ik met mn pa samen en mn collega samen met zijn stiefzoon, klaar voor een dag knallen op het circuit!

Wat een ervaring is dat! 6 uur lang racen op Zandvoort! Allemaal vonden we het spannend, maar wat een leuke sfeer hangt er, leuke mensen, iedereen helpt elkaar! We waren ronduit de langzaamste van het circuit, maar we hebben denk ik de meeste lol gehad van iedereen! Want die ouwe renault, die helemaal standaard is bleef lekker door tuffen. Op het eind van de race konden we zelfs wat auto's inhalen, wij leerde natuurlijk ook hoe je moest racen. Niemand van ons had daar ervaring mee. Met tips van andere kom je heel ver, bijv hoe ga je door het scheivlak? Wij deden als team met zn alle nog remmen en terug schakkelen, terwijl iedereen daar volgas door heen gaat. Naja dan gaan wij dat ook maar proberen! En ja, het kan dus gewoon! Gelijk 3 á 4 seconde van de ronde tijd af!

Uit eindelijk zijn we 22e geworden van totaal 32e teams. Met name dat wij bleven rijden, de rest achter ons heeft wel een keer pech gehad. Maakt voor ons niet uit, wij hadden de 6 uur race uitgereden zonder problemen!



Nu de auto de eerste race heeft overleefd moesten we wel wat onderhoud uitvoeren, nieuwe olie, wiellagers vervangen en de auto wat opleuken voor het thema, daar krijg je immers extra rondes voor. Dus kom je hoger op de eind uitslag.

De wiellagers zijn inmiddels vervangen, ook hebben we de auto verlaagd met verlangings veren van Eibach en met het uitlijnen heeft de megane zn maximale negatieve camber gekregen zodat wel sneller de bochten door komen. Afgelopen weekend hebben we ook stalen remleidingen geïnstalleerd met nieuwe remblokken. Nu staat die dus helemaal klaar voor de as JYR 20 maart as. Maar gezien het bericht van meneer Rutte van vanmiddag ben ik bang dat deze niet doorgaat :(

We gaan het zien, de megane staat helemaal klaar in Lotus 33 kleuren van Jim Clark. Het is afwachten, morgen krijgen we bericht van de organisatie wat er gaat gebeuren.




Ik hoop dat het een leuk stukje was, ik ben van plan dit bij te houden van onze racer.

Gr The Wackyracers.
Instagram: @The_Wackyracers

The_Wackyracers

#1
Hi all!

Zoals iedereen wel weet mogen we niks met de Corona uitbraak, en zo staat onze racer ook stil jammer genoeg. Tot op heden hebben we niks meer gedaan aan de Megane, hij staat namelijk helemaal klaar om te knallen! We hebben in ieder geval door gekregen dat we weer gaan racen op 6 november!

We hopen wel dat we eerder wat mogen doen. Een dag vrij rijden bijv of een zomer avond race op Zandvoort.

Het is in ieder geval afwachten jammer genoeg!

Morgen zal ik wat foto's droppen van de Jyr van oktober en de trackday in januari.

Jullie horen van ons!
The Wackyracers
Instagram: @The_Wackyracers

The_Wackyracers

We zijn de afgelopen jaar alweer 3x in actie geweest met de megane tijdens de Junkyardrace! Echter komen we er nu achter dat we echt vermogen en grip missen. We zijn consistent de langzaamste van alle auto's 🥲

We kunnen nu voor een leuk prijsje een F4R blok krijgen uit een scenic, weten jullie of we deze passend krijgen in de megane BA hatchback? Vermogen stijgt dan al van 107 naar 135 pk, dat scheelt al een hoop!

Ook aan onze wegligging moeten we wat doen, met 17" banden gaat het aardig maar onze body roll is echt VERSCHRIKKELIJK! Onze garage kreeg het niet voor elkaar de achterkant te laten zakken en de voorkant is al verlaagd met verlagingsveren.

Wel gaan we powerflex bussen monteren om hem proberen iets strakker te laten sturen!

Tips zijn altijd welkom! 😄
Instagram: @The_Wackyracers

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev