Advertenties


Duurzaamheid 1,2 TCE

Gestart door haelewyn, 17 februari 2020, 09:01:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haelewyn

Ik hoop met de auto 100 of 150.000 km zonder kosten te kunnen rijden..
Voorlopig waag ik het er op.

larsdijkstra

Citaat van: haelewyn op 21 juli 2020, 10:41:46
Ik hoop met de auto 100 of 150.000 km zonder kosten te kunnen rijden..
Voorlopig waag ik het er op.

Zonder kosten zal niet geen, autorijden kost geld  ;)
Megane 1 2.0 16v Aria Cabrio 2003, Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008. Ex: Megane 1 2.0 16v F7R hatchback 1999, 2x 19 16v

haelewyn

#17
-

haelewyn

#18
Ondertussen zijn er meer cijfers bekend en een Renault technicus vertelde me, buiten de garage, dat er (ook) een ontwerpfout zit in de injectie van de 1,2 Tce. Olieverschraling door injectie aan de zijkant (??). Bij de 1,3 anders aangepakt door injectie van bovenaf  (?)
Dezelfde man beweert dat bij een grote dealer in een Vlaamse stad 1 tot 3 motoren per week van de 1,2 Tce worden vervangen.

Mijn auto doet nu meer kleine ritjes en dan stinkt de olie wel erg naar benzine. Dat maakt me uiteraard ongerust.

Als ik alles optel kom ik tot de conclusie dat er veel van die 1,2 Tce kapot gaan maar niet allemaal.

Regelmatig olie verversen en langere afstanden rijden ipv korte ritjes gekoppeld aan geen olieverbruik redden je misschien van de ondergang.

http://www.fiches-auto.fr/articles-auto/chiffres-fiabilite-essence/s-2260-fiabilite-des-12-tce.php


mark

Ga toevallig aankomend weekend weer een 1.2 blokje vervangen.
Leuk klusje hoor.  !-! Het blokje heeft 2 ton gedraaid, en is nu kapot gelopen door te lang met een rammelende ketting door te rijden. Er zijn een paar klepjes krom.

haelewyn

200.000 ? Flink toch... Als iemand op tijd wat had gedaan was de auto nog tiptop  :)

mark

Zal er volgende week is met een camera in kijken.
Ik verwacht eigenlijk wel een paar krassen te gaan zien in de cilinder.

Eerst de megane weer aan het lopen krijgen.

B44

#22
Ik zit nu probleemloos op 106.000 km, olieverbruik ongeveer een liter op 10.000 km. Vind het een fijne auto met top stereo (Megane 1.2 130pk van 2016, Bose uitvoering).
Sta een beetje in twijfel, doorrijden of wegdoen?
Zal dit jaar dan wel een nieuwe aandrijfriem op moeten geloof ik… wie weet wat dat ongeveer kost?

mark

Een liter op 10k is netjes voor een 1.2.
Klinkt als dat het torretje nog goed is.  !-!

mark29

Als eens het inspuitsysteem laten herprogrammeren?
Voor het olieverbruik was toen een mededeling namelijk wat aanzienlijk zou schelen.
Al is jouw verbruik erg netjes.

B44

Citaat van: mark29 op 26 november 2021, 05:32:20
Als eens het inspuitsysteem laten herprogrammeren?
Voor het olieverbruik was toen een mededeling namelijk wat aanzienlijk zou schelen.
Al is jouw verbruik erg netjes.

Ja, heeft de garage wel gedaan. Ze zeiden erbij dat het voornamelijk voor automaten zou helpen en de mijne is een handbak. Ik weet niet goed of het geholpen heeft, ik vul tegenwoordig af en toe een litertje olie bij. Is best mee te leven.

Weet er niemand wat het vervangen van de aandrijfriem bij de dealer zo ongeveer gaat kosten?

nielslu

Even dit topic wat omhoog halen... Ik ben aan het rondkijken naar een Renault Megane estate, waarbij mijn oog is gevallen op een exemplaar van 2018 met een 1.2 TCE130 motor.

Al zoekend naar ervaringen over deze motor kwam ik veel ellende tegen mbt oprekkende distributiekettingen. Nu begreep ik van een Renault dealer dat er rond 2018 een modificatie geweest zou zijn voor de 1.2 TCE en dat het probleem daarmee opgelost zou zijn.

Is er iemand die kan bevestigen dat de problemen met deze motoren zijn opgelost, danwel voor de latere bouwjaren niet meer voorkomt? Of moet je (ook voor de latere bouwjaren) met een grote boog om deze auto's heen lopen?
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)

mark

Bij deze bevestig ik nogmaals dat het nogsteeds gewoon rommel is.

Rond de 130k km gaan ze olie verbruiken, en is het motortje afgeschreven.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev