Advertenties


Overstap GT180 naar GT205

Gestart door Triggerhappy, 13 februari 2020, 19:50:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Triggerhappy

Dag medeleden,
Ongetwijfeld zijn er onder jullie die een GT180 hebben gereden en de overstap hebben gemaakt naar de GT205... ik overweeg hetzelfde.. maar ben benieuwd naar de ervaringen.
Wat mis je aan de GT180/190 na de overstap... de automaat is het grootste verschil natuurlijk.. wat is jullie ervaring. Schakelt hij soepel en ook vooral wanneer jij dat wilt? hoe snel is de bak? Met de Clio RS was het drama in het begin, de Trophy was al beter.. zit deze op hetzelfde niveau of is dit weer een stukje beter.
Qua vermogen zou het allemaal redelijk overeen moeten komen denk ik. De 180 heb ik gechipt naar rond de 200pk bij 350Nm.
Op zich voldoet de 180 nog wel.. maar ik rijd hem al sinds 2012.. en wil eigenlijk wel weer eens iets nieuws en versers..
O ja... 4control natuurlijk ook nog.. hoe is dat, went het snel, biedt het voordelen.. of is het enkel weer iets wat kapot kan gaan en veel geld gaat kosten?
(Iemand overigens interesse in een overname bij de overstap? :q
In afwachting van je reacties :-)
Michel

larsdijkstra

Wat ik heb gemerkt op het werk is dat de EDC in de lV GT weer wat sneller en lekkerder schakelt, ook met de flippers
Megane 1 2.0 16v Aria Cabrio 2003, Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008. Ex: Megane 1 2.0 16v F7R hatchback 1999, 2x 19 16v

Triggerhappy

Bedankt Lars, goede info. ik heb de automaat altijd afgezworen wegens de controle die je hebt over het schakelmoment met de handbak. Echter met de flippers aan het stuur en de beter wordende en sneller schakelende autmaatbakken kijk ik met een schuin oog dus nu toch stiekem eens naar een EDC...

Nou ben ik eigenlijk wel gehecht geraakt aan de F4R.. heb nooit anders gereden.. Clio RS ph1, GT tce180 en de meg3 275 Trophy.. valt daar nog iets over te zeggen... 1.6 klinkt zo....klein... hahaha loopt de motor echt gelijkwaardig aan koppel en response t.o.v. de F4R in de Tce180?

larsdijkstra

Die ervaring heb ik helaas niet. Je zou eens moeten rijden, is hier vast wel iemand die je daar mee kan helpen. Succes!
Megane 1 2.0 16v Aria Cabrio 2003, Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008. Ex: Megane 1 2.0 16v F7R hatchback 1999, 2x 19 16v

ROBIN GT


Ik heb hiervoor geen Megane gehad dus kan geen vergelijk maken.en het vergelijk met een Giulietta met 275PK EN 400NM lijkt me niet helemaal eerlijk..
Voor de rest:
Schakelen gaat best goed rap, met flippers en automatisch ook maar wanneer je dat zelf wilt? Zeker niet altijd. Dat blijft namelijk iets persoonlijks.
Ik vind het bijv. Verdomd vervelend als ie midden op een rotonde van 3 naar 4 schakelt maar de RS stand lost dat grotendeels op want die houdt hem wat langer hoger in de toeren.
Vermogen(PK) is op zich best prima, koppel zou wat omhoog mogen.
En 4Control: je kunt er heus hard mee maar ik blijf het een onnatuurlijk gevoel vinden. Alsof je constant overstuur hebt, wat in werkelijkheid dus niet zo is.
Als ik het uit kon schakelen zou ik dat permanent doen.
Ondanks mijn gezeur ben ik verder dik tevreden met de auto hoor:-)
Megane lV GT 205

mark29

4 control heb ik voornamelijk met lagunas mee gereden, vergelijkbaar.
Maar de laguna komt gewoon meer voor, ja ik vind het fijn en leuk. Problemen zijn er praktisch niet mee, eigenlijk zo goed als geen problemen.

mark

@robin misschien dat een goede tuner het weg kan schrijven. Ik kan het namelijk wel uitschakelen met de clip (moet voor het uitlijnen van de auto), maar dan gaat vervolgens de kerstboomverlichting op het dashboard branden met een storing van de 4wiel sturing.

Triggerhappy

Bedankt voor de nuttige aanvullingen!. Het (tijdelijk) uitschakelen van de 4 control zou wel een mooie optie zijn inderdaad... Wellicht ergens te regelen in DDT4all?

knight-rider

Ik heb nu 3 jaar een GT205 (wel de grandtour) en ben er nog altijd heel tevreden over. Net als Robin GT heb ik geen ervaring met voorgaande modellen, dus kan ik die vergelijking ook niet maken.
Schakelen gaat vlot, zowel automatisch als met de flippers. Bij gewoon rijden laat ik de auto automatisch schakelen, als ik al eens wat vlotter wil rijden kies ik meestal om zelf te schakelen, meestal kies ik dan ook voor de "sport" stand, bij gewoon rijden staat hij in "comfort" stand.
De 4Control vind ik zalig, aan trage snelheden kan je echt korte bochten pakken (tegensturende achterwielen) en aan hoge snelheden lig je precies op rails.
Ik vind het altijd raar als ik met een andere auto rijd, is altijd even terug aanpassen.

Ik ben nog altijd super tevreden met mijn keuze, heb even aan een RS zitten denken, maar het is mij de meerprijs niet waard.

PatrickN

Hoi,
ik heb de Megane Coupe TCE 180 van eind 2009 (destijds nieuw gekocht) tot eind 2018 gereden en rijd nu een GT205 (station) uit 2017.
Vanwege practische reden moest ik de coupe inruilen voor een Estate, alhoewel ik de TCE 180 een superfijne auto vond. Maar goede, je wil ook weleens wat nieuws.
In 2016 heb ik de GT205 proefgereden en was ik niet echt tevreden over de automaat. Dat is inmiddels opgelost, automaat schakelt lekker.

Wat je wel gaat missen is met de TCE 180 is het fijne koppel, dat is bij TCE 205 wat rechtlijnig, wat resulteert in de minder echte duw in de rug.
Dat kan je natuurlijk wel oplossen door zelf te flipperen.

Ik heb zelf de GT 205 laten tunen, wat ikzelf een aangenamere verbetering vond.

Voor sturen van de auto met 4Control; je went er snel aan, rotondes neem je bijzonder scherp met het gevoel dat het eigenlijk nog harder kan ;-)

Al met al, een mooie opvolger, maar ik denk soms nog wel met weemoed terug naar TCE 180, bijzonder fijne motor!

1 enorm nadeel, de tank is 10 liter kleiner, dat is gewoon slecht te noemen, bij nagenoeg hetzelfde verbruik scheelt dat al gauw 120 km op een tank.

Triggerhappy

Bedankt Patrick!
Heb je toevallig een dyno uitdraai of gegevens van voor en na de tuning? En waar heb je dit laten doen?
Ik heb de GT ook laten tunen en zit rond de 340Nm als ik het me goed herinner, rijd inderdaad erg aangenaam met dat koppel.Toch zou de GT205 niet langzamer moeten zijn dan de 180.. die winst zal dan vast behaald worden door de sneller schakelende bak. Vermogenscurves ben ik nog niet tegen gekomen van de GT205. En ach.. als ik wil racen pak ik de Trophy wel.. Al is het natuurlijk ook wel lekker om de auto goed de sporen te kunnen geven. Dat zit na een custom mapping dus wel goed begrijp ik.
Bedankt nogmaals :-)

PatrickN

Triggerhappy,
ungetuned is die op papier niet langzamer idd, het gaat allemaal erg vloeiend. Na de tuning is dat wel iets anders.
Check ff mijn input hier voor de tuning: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=16652.330 (pagina 23)

Triggerhappy

Thx, gelezen. Doet hem goed dus. En met die opgegeven waardes zit hij zeker niet onder de tce180 zoals ik hem nu heb. Hoe ze bij die winsten komen is nog wel de vraag aangezien ze ze niet gemeten konden hebben... Maar dat is een discussie die we maar niet aangaan. Feit is dat het verschil goed te merken is en daar gaat het om!

Tedo

#13
Leuk topic! Ik rij al 5 jaar een ongechipte GT180 en ben daar nog steeds heel blij mee.
Natuurlijk heb ik wel al eens met een schuin oog naar een GT205 gekeken, maar ik twijfel nog.
Wie weet maak ik eerst een tussenstap met een GT220, al zijn de nieuwste daarvan ook al zo'n 4 jaar oud. De GT205 is helaas beperkt leverbaar geweest, maar voldoende niche (lees: liefhebbersauto) dat er wel een te vinden is t.z.t.

adinsx

Ik heb nu goed twee jaar een GT205 Estate (02-2018 afgeleverd, nieuw) en ben er ook zeer over te spreken.

Van de III heb ik de 1.2 TCE130 gehad, en dat was wennen want ik kwam uit een Mégane II RS F1-R26 met de heerlijke F4Rt en (na chip) 260 pk. Nu dus alweer twee jaar héérlijk aan het genieten van voldoende vermogen. Ja, 205 pk went ook en mag wel weer meer zijn, maar de automaat maakt het toch een feestje hoor.
Met de laatste software er op schakelt hij meer dan snel genoeg (ok, een DSG / PDK of ZF-bak schakelen nog sneller).

4Control is héérlijk. Laatst reed ik een auto zonder en miste ik zowat de rotonde. Ik moest lomp verder insturen.
Samen met de 18", het sportonderstel en als het even kan wat leuke opties (ik heb o.a. Bose, grote Rlink, Panoramadak, stoelverwarming, head-up-display, etc. ) ga je heel snel de III TCe180 vergeten ;).

En om je te helpen, wat plaatjes van (wat mij betreft) een plaatje ;)










@Tedo
Oei, de GT220 is helemaal smullen want dat blok is een RS-blok en kan veel meer aan. Zeker gaaf!
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev