Advertenties


krukaskeerring vervangen

Gestart door realmad, 8 januari 2020, 14:14:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

realmad

Hallo allemaal,

Omdat mijn versnellingsbak was overleden en deze er nu toch onderuit ligt, is het dan verstandig om de krukaskeerring te vervangen ?
Versnellingsbak kant dus. Deze lekt op het moment NIET, maar omdat nu toch alles los ligt? Auto heeft 160dkm erop zitten en is nog nooit vervangen.

Moet ik bij het loshalen van het vliegwiel nog ergens op letten of kan deze  zonder problemen worden losgehaald? (maw. is er speciaal gereedschap nodig om bij de keering te komen , en de keering te plaatsen?)

alvast bedankt.

edit; vliegwiel is al los, bouten ook en de keerring is er ook uit. nu nog zien welke keerring er op moet.

weet iemand het aanhaal moment voor de 7 bouten die op het vliegwiel zitten zodra deze weer vast moeten?

mark29

#1
Aanhaalmoment verschilt bij elke auto, motor etc.
Zoek documentatie op, op jouw kenteken en ga niet verder voor je de juiste info hebt. Voor de keerring is ook gereedschap, heeft de dealer.

Wij vervangen niet als het niet lekt.

realmad

Nou.. bij renault langsgegaan en die gaf aan dat ze het niet konden terug zien.
En in de werkplaats lag dialogys er uit..

maw. daar ben ik niet echt geholpen.

gaat om een k4m 812 1.6 16v

mark

Ik dacht 65Nm en locktite gebruiken.
Is al wel weer een tijdje geleden dat ik zo'n vliegwiel er af heb gehad.

mark29

Zo kan het goed zijn, maar er zijn ook veel boutjes van vliegwielen die dan weer een hoekverdraaiing nodig hadden.

realmad

kwam inderdaad 50 en 65nm al tegen

Gangisallesman

Ik demonteer morgen ook mijn koppeling , ik heb gezien dat er wel wat olie lekt. "Realmad" heb je een keerring nummer dan kan ik die ook bij renault bestellen. 65nm torque waardes vliegwiel bouten?

mark29

Als je bij de dealer besteld kan je beter je kenteken doorgeven. Dan bestellen ze op kenteken en is het altijd goed.
Ipv eenzelfde nummer als die van iemand via een forum, wie weet zit er net een wijziging in namelijk na een bepaalde productiemaand.

Gangisallesman

Inderdaad Mark, je hebt gelijk ik bel wel ff, ik verwacht ook wel dat ze het op voorraad hebben lijkt me. Gaan het zien.

mark

Weet wel zeker dat ze die keering niet op voorraad hebben liggen. Gaat via centraal magazijn. Meestal sochtends vroeg besteld is eind van de dag binnen, tenzij het uit België of Frankrijk moet komen. Dealers hebben tegenwoordig alleen een paar ruitenwissers, remmen en filters op voorraad.

realmad

#10
voor mijn type auto megane 2 1.6 16v kwamen er 2 mogelijkheden

ik heb uiteindelijk deze moeten bestellen:
289132889R (100x80x8 mm)

die andere was 9mm dik dacht ik, maar hier heb ik het renault nr niet meer van. Waarom die dikker is geworden geen idee, maar ik ben gewoon voor de originele maat gegaan

en de bouten voor het vliegwiel: 7700854191

van de renault dealer moet ik nog antwoord krijgen voor de aanhaalmomenten.

realmad

#11
Heb alleen zelf nog informatie nodig over het ontluchten van de koppeling
Vind allerlei info, maar wat is juist haha

De hele set is namelijk vervangen, nieuwe koppeling , drukgroep etc

mark29

Renault hanteerd veel verschillende mogelijkeheiden, nippels, kraantjes, leiding opzij trekken etc. Geen idee wat jij hebt zo uit het hoofd.
Meest domme systeem is dat met die 2 clipjes, omhoog halen en dan leiding iets opschuiven, dan komt er lucht uit het tuutje.

mark29

Even naar de laptop verhuisd, ik heb moeite met typen op de telefoon.
Zowiezo vooraf, vul eerst de koppeling cilinder voor je deze monteerd in de versnellingsbak!!! Dat maakt het ontluchten al wat makkelijker. Als je denkt dat het ontluchten klaar is, bouw niet gelijk dicht, laat de boel een paar uurtjes staan. En voel dan weer, je bent de eerste niet die denkt ontlucht te zijn, dichtbouwt en dan nergens meer bij kan.

Goed, die cilinder vullen kan je doen door een bekertje te vullen met remvloeistof, dan knijp je de cilinder in, duw je de vloeistofaansluiting in de remvloeistof en dan laat je rustig de cilinder op komen. Net als een injectiespuit die je voltrekt met vloeistof.
Overigens, doen wij altijd ontluchten met zo romess ontluchtingsketel, die vult en houd het systeem op druk.
Onder tussen eindeloos pompen met het pedaal.
Koppelingen ontluchten heb ik echt een hekel aan, sommige zijn zo klaar, soms ben je eindeloos bezig en kan je het ritueel een aantal keer herhalen.

realmad

#14
@mark29 Dank voor de input.
Zo kom ik er wel uit, indien ik nog dingen tegenkom zal ik het hier nog even melden :)


p.s. 65nm voor de bouten op het vliegwiel

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev