Advertenties


Gierend geluid.

Gestart door Gangisallesman, 15 december 2019, 15:16:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gangisallesman

Sinds een poosje begint de megane 2 1.6 16v , 257000 bj 2005 steeds meer een irritante gierend geluid te geven.
Bij snelheid rond de 110 km/uur het meest aanwezig, bij 130 km/uur is het bijna weg en het verdwijnt direct wanneer de koppeling wordt ingetrapt.
Ik heb al heel wat gezocht en kom bij de koppeling en misschien ook de bak.

Ik denk dat het verstandig is om de koppeling te vervangen met ook de hydraulische actuator en druklager.
In het ergste geval moet de bak er dan nog een keer af voor revisie.
Op zich zou ik eerder denken dat een koppeling slecht is als het bij intrappen lawaai maakt maar dat hoeft misschien niet altijd zo te zijn.

Is dit een verstandige denkwijze of denken jullie , versnellingsbak ?
Ik ga nog wel de olie en het oliepeil checken
Hoor het graag, groetjes Ad

Jacques

Is het gierend geluid in een bepaalde versnelling of heb je het ook als je in 4 of 5 zit. Het kan in lager in de bak zijn, maar het kan ook een loslopende borgmoer van de 5 versnelling zijn. Dat is het buitenste tandwielset acheter die blikken doos op de versnellingsbak.

mark29

Geen gek idee, soms als je een monteur laat rijden dat ie een duidelijk geluid herkent.
Vaak heb ik ook, ik ben ook monteur, dat ik rijd dat ik denk tja, dit kan druklager zijn, of die veren in de koppeling of het zit in de bak.
Ene keer is het overduidelijk, andere keer is het gissen.
Vaak is het dan los schroeven en de onderdelen goed bekijken, keer draaien aan de as van de bak, dan kan je vaak al een hoop zien.
Tja soms heb je pech en schroef je er 2 keer de bak eraf.

mark29

Ik denk dat hier een jr of een jh bak op zit, die heeft in ieder geval niet die losse deksels.

Gangisallesman

Dank voor het meedenken , het geluid hoor je eigenlijk door alle versnellingen heen maar komt echt goed door op toeren in z'n 5 . Al langere tijd hoorde je lichte ruis bij het intrappen van de koppeling bij overschakelen.
Ben bang dat de koppeling sowieso niet helemaal fris meer is.
Misschien moet ik de bak eraf halen en dan het spul bekijken en dan de knoop doorhakken voor wel of niet revisiebak.

mark29

Revisiebak is ook niet goedkoop, weet niet of je alles zelf doet, dan is het kwa kosten nog wel even aan te kijken.
Als je twijfelt of de bak echt kapot is.

Gangisallesman

Een revisiebak kost pakweg 550 euro , ik wil het zelf doen maar twee keer de bak erachter vandaan halen is natuurlijk ook wel ...
De hele mikmak laten doen bij Schoones is ook nog een optie , dit zal ommenabij 1000 euro gaan kosten.
Zelf de bak open maken is ook nog een optie maar is ook niet zonder gevaar.
Ik denk er nog ff over na .

realmad

waarschijnlijk lagers kapot in de bak zelf. had hetzelfde probleem.
reviseren (eigen bak aanleveren) kost vanaf 350,- ex.
gereviseerde bak ong. 550,- ex (oude bak inleveren)

Gangisallesman

Ik ga binnenkort de koppeling vernieuwen. Hopend dat dit het toch is .
We gaan het zien en dan kan een bakrevisie altijd nog.

Gangisallesman

De koppeling is vernieuwd , kwam een slecht druklager tegen als verwacht en ook de plaat was bijna tot aan de nagels versleten.
Ik moet nog de snelweg op om te checken of het gierend geluid over is maar nu al heb ik gemerkt dat de bak niet helemaal stil is.
Ik ga wel ff zien of het niet te erg is en anders dan toch een revisie bak plaatsen.
Het was al met al toch wel een pittig klusje , veel sloop werk om de bak vrij te maken voor demontage. De extra lpg leiding en aansluitingen helpen daarin ook niet mee maar oke , het is te doen in pakweg een lange dag.

mark29

Lpg is fijn om mee te rijden, maar het zit altijd in de weg bij dit soort klussen ja.
Je hebt nog een 5 bak dat scheelt een hoop, een 6 bak kost meer plek, ja het gaat niet allemaal vanzelf  !-!

Gangisallesman

Inmiddels is het wel duidelijk dat het vervangen van de koppeling geen gewenst resultaat heeft gegeven. Het schrapend/gierend geluid is wel degelijk afkomstig uit de bak.
Nu las ik iets over het los kunnen lopen van een moer in de bak achter het zwarte stalen deksel die op de bak zit.
Weet iemand hier wellicht meer van en is dit een poging waard voordat ik alsnog over zal moeten gaan tot het plaatsen van een revisie bak.   
Hoor het graag , Ad

mark29

Je hebt de bak in handen gehad, aan de buitenkant zicht baar zit bij jou toch geen los neembaar deksel?

mark29


mark29


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev