Advertenties


PFeestje RS: P0299, P2263(22) & P1525(F3)

Gestart door 6523, 20 november 2019, 01:55:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

6523

Dag allemaal,

Mijn RS van 2012 heeft onlangs een andere motor gekregen en na plaatsing heeft een monteur er even mee gereden en goed bevonden en een paar dagen later ik ook 3km & niets gemerkt bevonden.

5km later merkte ik ineens op dat hij weinig vermogen had en er een duidelijk bijgeluid was zodra de turbo z'n werk zou moeten doen. Alsof hij moeite moet doen om lucht aan te zuigen of dat de opgebouwde druk vervloeit. Op dat moment had ik nog geen MIL.

Gegeven de vorige motor het onverwachts had opgegeven durfde ik met de nieuwe nog niet zo goed gas te geven. Teruggegaan naar de monteur en die kon het zo snel niet vinden maar ik mocht er volgende week voor terugkomen. Monteur had er trouwens ook expres een liter olie teveel in gedaan en ik moest er eerst maar 14 dagen rustig mee rijden. Ik meen dat teveel olie funest kan zijn voor een turbo motor dus heb ik er vandaag een liter uit gehaald.

Daarna nog eens gaan testen. Maximale turbodruk is +0,2 bar en als ik boven de 4.000rpm WOT ga dan krijg ik de eerste foutcodes, P0299, P2263(22) & P1525(F3).

Ik heb op dit forum al wat gelezen over de P2263 maar dat kwam altijd naar voren in diesel topics en of ik een vacuumklep en een aluminium pijpje heb wat verstopt kan raken(oplossingen andere topic)... Geen flauw idee.

Iemand een goed idee? Kan het rijden met teveel olie iets verknalt hebben?


Dank u!

Update: Buis van de soundpipe zat los. Slangeklem was dus niet goed vastgezet.  >:(

mark29

Sorry maar hebben we het hier over een f4rt motor?  Ook daar zitten druk regel klepjes op.
Die p codes zeggen mij niks.
Nooit maar dan ook nooit olie boven peil zetten, zeker niet bij turbo motoren, dan zuigt de turbo olie op, ongewild, daar gaat hij dan op lopen, en dat is vol gas, dan slaat de motor op hol.

Nou ik vermoed dat de monteur iets is vergeten, of dat er iets los is gegaan etc. Dus laat het hem opknappen.
Wat was de reden dat de oude motor kapot ging?

6523

F4RT 874 meen ik.

Het is een lieve man maar als je bewust teveel olie gooit in een turbomotor ga ik twijfelen en zoek
ik het liever zelf uit of ga ik ten rade op fora of breng ik hem elders binnen. In die volgorde. ;)

Van de vorige motor heb ik geen diagnose maar er zitten twee extra ventilatiegaten in waar ze niet horen. Ik vermoed een lager/drijfstang/gevallen klep. Ik weet het niet.

mark29

Gaten in het blok, vaak door rond vliegende drijfstangen.
Zou gevolg kunnen zijn van een tekort aan olie.
Stel hij heeft blok over gebouwd, oude olie leidingen en turbo terug gezet.
Waarom had dat vorige blok een tekort aan smering? Te weinig olie? Te weinig smering door verstopping?

Dus stel er is een verstopping, en die verstoppingen zitten ook in de olieleidingen van de turbo, kan de turbo kapot gaan, is die schoepenwiel nog goed? Zit die niet vast of te veel speling etc.
F4r turbo is een fijne motor, maar erg nauw met schone olie, op tijd vervangen en zeker op peil houden, voorschrift is om de 30k maar dit is te lang, vaak gaan turbos kapot bij deze motoren door die oudere of net te weinig olie. De leidingen dus, verstopping is er gauw. Bij een motorwissel is het dus belangrijk dit soort dingen te controleren, als garage is het altijd alles vervangen, hoger prijskaartje, maarja alles ingedekt dus garantie, of alles controleren op gangbaarheid en verstoppingen.

Ik heb ooit eens een laguna 2 liter turbo gehad, 170 pk, niet zo dik als een megane rs, maar wel veel overeenkomsten kwa blok, gekocht met motorschade ook , de turbo iets speling, dus ruilmotor erin, en nieuwe turbo uit voorzorg erop, motor moest eruit voor dit klusje dus meteen alles goed maken, heerlijke auto, op vakantie geweest en erna verkocht.
Ja heel verhaal weer, het kan vanalles zijn, wat kom je tegen met die foutcodes via google dan? Want die codes zijn vaak universeel, dus turbodruk, ja kan regelklep zijn, maar net na een motorwissel, wel heel toevallig he.

Felix

Lees het topic uit mijn onderschrift even door. Daarin staat ook hoe je documentatie genereert over je auto. Daarin vind je alles wat je moet weten over die foutcodes.
Of gebruik een Clip. Nog makkelijker :)


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev