Advertenties


Melding: Emissiesysteem controleren

Gestart door JT, 4 november 2019, 18:02:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JT

Bovenstaande melding inclusief brandend motorlampje en servicelampje heb ik al enkele weken. Is eerst door Wegenwacht uitgelezen een reset omdat de oorzaak ook door de versleten accu kon komen. Heeft niet geholpen. WW zei dat bij LPG ook de Lambda sonde oorzaak kan zijn. Is door de garage uitgelezen en op advies van Renault zijn de nokkenasversteller en nokkenastandwiel vervangen. Na reset kwam de melding terug na ruim 50 km. Volgende stap is op advies van Renault om de nokkenas te vervangen want daar zit dan speling op omdat de auto op LPG loopt. Verder heb ik alle stekker verbindingen schoongemaakt en met contactspray ingespoten. Nu wil ik de Lambda sonde, ik zie er 1 achter de katalysator maar begrijp dat er ook nog een voor de katalysator moet zitten, doormeten. Garage geeft aan dat vanwege LPG dit onbetrouwbaar is. Als ik het forum doorzoek krijg ik geen duidelijk beeld hoe de Lambda sondes kan controleren. Gaat dit alleen door uitlezen of kan ik ook warm of koud de sondes met een multimeter doormeten. En welke waardes moet ik dan krijgen. Ik zie bij de sonde een stekker met 4 draden. Welke moet ik meten.

En de hamvraag is: welke stappen kan ik nog meer doen voordat ik tot de volgende dure reparatie besluit of kan ik gewoon doorrijden. Maar hoe krijg dan die lampjes uit? Ik zie graag jullie adviezen.

Het gaat om een Megane II Grandtour 2006 KM 0/1 automaat met LPG G3 installatie en een km stand van 370.000

mark29

Hoeveel maanden en hoeveel kilometer terug is de olie vervangen.
Veel versteller storingen komen door oude olie. Mensen onderschatten dit.
En nu de autos met kettingen met vastzittende spanners.

Welke foutcodes is er precies vastgesteld met de renault clip? Want dit is niet concreet.
Tevens zijn de lambdasondes te controleren met de parameters met de clip.

JT

Bij het vervangen van de nokkenas spanner en het tandwiel is ook de motor doorgespoeld. De olie zat er daarvoor 15.000 km in. Auto krijgt om de 30.000 onderhoud conform voorschriften. De motor verbruikt in die 30.000 km geen olie. Bougies worden ook elke 30.000 km vervangen (LPG bougies).Kan elke professionele clip de Lambdasonde uitlezen of alleen origineel Renault apparatuur?

mark29

Niet alleen de kilometers tellen ook leeftijd, hoelang was deze periode?
Goed dat ie gespoeld is. De versteller werkt op olie, dus met dikkere olie kan die gaan etteren.


Uh de renault dealer gebruikt uitleessoftware dat heet de renault clip.
Maar tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die de clip thuis hebben, sonde en software heb je voor 200 euro tegenwoordig.
Andere merk tester kan ook. Maar de merkspecifieke tester, de clip dus, zal altijd meer mogelijkheden hebben uiteraard.

mark29

Maarre een slecht lambda of een kat zou kunnen. Is snel te zien met de clip. Als alles van het benzine perfect is, verder kijken of het gas goed werkt.
Gas werkt alleen goed als het benzine deel goed is.

i2paq

De auto rijd wel goed op LPG? Geen schokken?
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

JT

Auto rijdt prima op gas en op benzine. Start prima. Verbruik is niet veranderd en verbruikt geen olie. Wordt vnl. lange afstanden mee gereden. Dus wel een melding geen verandering in gedrag.

Gangisallesman

Ik vind vervangen van nokkenas wel erg rigoureus en zal niet goedkoop zijn , aangezien de auto verder goed rijdt zou ik lekker doorrijden en de melding even voor lief nemen. Bij APK wellicht een reset en doorgaan.
Begrijp wel dat niet iedereen dit wil doen want moeders de vrouw begint soms al gauw te piepen.
Soms is de bedrading van de lamdasonde beschadigd maar dat zou bij uitlezen vast aan het licht komen neem ik aan.
Anyhow succes en laat ons weten wat de oplossing was , leren we allemaal van. 

JT

De nokkenas is vervangen en de auto  rijdt nu al een tijdje zonder storingen. Niet alleen schakelt de automaat beter. Ik had een storing op de automaat dat ik niet met de hand kon schakelen. Dat is nu ook over.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev