Advertenties


bi-xenon projector lenzen inbouwen in standaard megane 3 koplampen

Gestart door mark, 17 september 2019, 23:12:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark

benodigd gereedschap:
verfbrander, torx 5 of 8, platte en kruis schroevendraaier setje, soldeer krimphulzen of een soldeer apparaat, en voor dubbele projectoren komt een dremel wel goed van pas.

Om te beginnen is het makkelijk om een extra setje koplampen te scoren, zodat je dit klusje op je dooie gemakje kunt doen.

In mijn geval heb ik dubbele projectoren ingebouwd, gewoon omdat het kan  :grin:


mocht je je afvragen waar ik de projectoren vandaan heb: retrofitlab.com

Wip de metalen clips voorzichtig los, en stook de randen van de plastic lens warm met een verfbrander.
Begin met het lostrekken bij de binnenste hoek van de koplamp en werk langzaam richting het hoekje waar de richtingaanwijzer zit.
Een beetje voorzichtig zijn dat je de lak van de koplamplens niet er af brand.


Dus nu je de koplampen uit elkaar hebt liggen is de keuze aan jou, ga je voor zwart of laat je het chrome.
In mijn geval ging ik voor zwart, dus alles netjes afplakken, opschuren, in de plastic primer en vervolgens in de zwarte lak (heb 2k lak gebruikt)






Als je voor dubbele lenzen gaat, zul je zien dat de binnenste lenzen het kapje raken.
Dit is dus het moment dat je de zaag in de kappen gaat zetten, om een beetje ruimte te maken.
Je zult de koplampen een paar x in en uit elkaar moeten halen om te checken of je genoeg ruimte hebt.
Ook zul je de fitting waar de lamp in gaat aan de achterkant wat moeten bewerken, anders heb je niet genoeg schroefdraad over om de projector vast te schroeven.


Je moet hierbij ook rekening houden met de hoogteverstelling, waardoor de lenzen op en neer moeten kunnen bewegen.

Of je nu voor dubbele of enkele projectoren gaat maakt niet uit, je moet een gat boren in de reflector van de koplamp.
Hier gaat de bedrading van het grootlicht schuifje doorheen. (en eventueel de bedrading van de demoneyes)



Voor de mensen die voor de dubbele projectoren gaan: ik heb de projectoren voor de grootlicht positie open geschroeft, en het schuif flapje en mechanisme verwijderd. Dit omdat ik toch niet van plan ben om dubbele dimlichten te gebruiken, en het ook niet duidelijk in de apk regelgeving staat. Daarnaast is het ook niet handig als je xenon gebruikt. want dan kun je bijv. niet even een x seinen omdat xenon een tijdje nodig heeft om op volle sterkte te komen.



Nu zijn we bij het demoneye gedeelte aangekomen. Dit is uiteraard optioneel, maar bij dubbele projectoren wel aan te raden als je een phase 1 hebt ivm. het stadslicht. want de grootlicht projector zit nu in de weg voor het stadslicht. Bij een phase 2 wordt de dagrijverlichting ook als stadslicht gebruikt, dus daar heb je dan geen last van.




Ik ben zelf rgb demoneyes gegaan. Heb hiervoor een marimoto xbt bluetooth controller en profile prism rgb leds gebruikt.
Enige nadeel hieraan is dat de witte stand nog iets te blauw is voor de apk (en oom agent als die in een slechte bui is).
Hier moet ik dus nog even mee aan de slag, en moeten de koplampen nog een x uit elkaar.

nu achteraf zou ik het diode dynamics rgbw setje aanraden, omdat deze naast de rgb leds een extra witte led heeft puur voor de witte functie.
Hier is wit dus ook echt wit.

Op de site van retrofitlab zijn witte demoneyes te bestellen, deze sluit je gewoon op je stadslichten aan.
Hier kun je ook rgb demoneyes bestellen, maar hier heb ik zelf niet echt zoveel vertrouwen in.

ook zul je een paar extra gaten moeten maken voor de extra bedrading voor de rgb leds.



Zoals je hieronder op de foto kunt zien moeten de sierkapjes van de projectoren wat op maat gezaagd worden.
Voor het dimlicht hoef er alleen aan de onderkant wat weg gehaald te worden, voor de grootlicht positie moet er aardig wat weg gehaald worden.


nu kan de koplamp weer in elkaar, ik heb voor de zekerheid wat extra butyl toegevoegd zodat ik zeker weet dat het waterdicht is.
Trouwens ook te verkrijgen bij retrofitlab.

Dan nu de bedrading: Ik heb de plus van het grootlicht schuifje op de plus van het grootlicht aangesloten.
zodat het schuifje bij grootlicht bedient wordt. Logisch natuurlijk  ;) de massa gaat natuurlijk op de massa van de koplamp.

Nu je een projector lens hebt, is het natuurlijk aan te raden om een xenon setje te installeren.
Hiervoor moet je wel een gat boren in het kapje achterop de koplamp.



Het eind product:










zo ziet het er uit als je voor chrome gaat:







MokanRaz

Heel mooi gedaan. Ik heb ook lenzen ingebouwd in mijn Megane 3 gt-line van 2012. Maar het licht schijnt echt niet ver. Hoe ver schijnt het licht bij jou.

mark

Heb ze netjes met het koplamp apparaat afgesteld.



Je hebt nu natuurlijk ook geen strooilicht meer, wat je met de reflector koplampen wel iets hebt.
Heb er m'n oude vertrouwde pilot xenon setje in zitten met 5000k lampen.
Is al de 3e auto waar dit setje nu in zit haha.


mark


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev