Advertenties


Stop reisico op motorschade

Gestart door gup58, 27 juni 2019, 08:10:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meg3

Dank je, Mark.

Ik zal de afloop hier posten nadat ik bij de dealer ben geweest. Wie weet heeft iemand er in de toekomst wat aan.

dodojuice

Ik reed afgelopen dinsdagmiddag midden in Lyon (in de tunnel) en daar was hij dan; STOP risico op motorschade, gevolgd door de storing; controleer luchtverontreiniging

Nu heb ik al vele storingen gehad met deze Megane, maar hiervan schrok ik toch wel heel erg !

Ik kon niks, geen kant op.. de tunnel uitgereden met alle lampjes op het dashboard in de hoop dat ik geen schade zou aanrichten. Het duurde nog even voor ik een geschikte plek kon vinden en daar uiteindelijk de auto langs de kant gezet. Motor afgezet en even gewacht.. daarna weer gestart en de storing kwam direct terug.

Na wat zoekwerk op de telefoon, toch besloten om maar door te rijden omdat ik geen vertrouwen heb in die Franse ANWB die waarschijnlijk weer geen woord Engels spreken. Korte tijd later ging de storing motorschade weg en bleef alleen de andere melding staan.

Onderweg ook maar een OBD uitleesapparaatje besteld zodat ik de storingen zelf ook kan lezen en wissen.

Gisteren het apparaatje binnen gekregen en gelijk maar gebruikt, resultaat; P0470 iets met de uitlaakdruksensor

Afijn, storing maar gewist in de hoop dat hij voorlopig niet terug komt. Voor alle zekerheid neem ik voortaan het OBD uitleenapparaatje maar mee  :')


remie

Nou ik heb de foutcode weer.
Dit keer uitgelezen met Pyren en een ELM 1.5 (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=22568.0)

Hier komen de volgende codes uit:

DTC226322 Circuit Drukvulling
DTC1525F3 Multiplexinformatie Snelh. Reg/BEGR (dit is meer gevolg van bovenstaande code)


Felix

@remie. Leuk dat je mijn handleiding hebt gevolgd.
Je kan ook de documentatie die bij die foutcodes hoort genereren met PyRen. Staat ook beschreven in de handleiding.

remie

Citaat van: Felix op 24 augustus 2019, 22:02:17
@remie. Leuk dat je mijn handleiding hebt gevolgd.
Je kan ook de documentatie die bij die foutcodes hoort genereren met PyRen. Staat ook beschreven in de handleiding.

Ja dit is echt super spul.
Heb de software initieel gevonden op www.k9k636.top maar dat is een russische website over het 1.5 dCi blok dat in de megane 3 hangt. Toen ik de naam wist een simpele google opdracht "PyRen Renault" en kwam ik weer terecht op dit vertrouwde forum. Het handboek gegenereerd met PyRen heb ik doorgespeeld naar de monteur dus hoop dat het nu goed gaat komen. Helaas vandaag weer dezelfde code weer gekregen maar ik hoop dat het slechts vergruist membraam in de t-stukken betreft.

Meg3

Hierbij van mijn kant de beloofde update:
Vanochtend bij de dealer langs gereden. Na een minuut of 10 kwam iemand naar me toe met de mededeling dat de auto is uitgelezen: turbodruksensor moet worden vervangen. Ik vraag naar de slang. Welke slang is de reactie. Nou die gescheurde slang. Oh, even terug naar de monteur om te overleggen.

Daarna kreeg ik te horen dat de gescheurde slang vervangen die t te worden samen met een ijzerenlijpje dat eraan vastzit en de sensor. Kosten 620 euro  :cry:

De ijzeren pijpje is kennelijk vastgelopen met roet waardoor de slang is gescheurd en de sensor is kapot gegaan. En ik hoopte dat de storing alleen tevoorschijn kwam door de ontsnappende lucht    :D

mark29

Ja k u t he.
Bizar he. Die pijpje is zo duur. En montage ervan is ook ellendig.

Meg3

Yep, duur grapje zo.

Ergens twijfel ik of het niet beter zou zijn om eerst het pijpje schoon te laten blazen (als dat kan) en de gescheurde slang te vervangen al dan niet samen met de sensor. Nu lijkt het erop dat de dealer (voor het gemak?) Alle drie de verdachten maar vervangt...maar goed, ik ga er maar vanuit dat 't wel echt nodig is.

Jacques

De dealer doet niet aan experimenteren en kies voor hem de zekerste en gemakkelijkste weg. Dit had je eerder moeten bedenken. Ik heb ook lesgeld moeten betalen en daarom weet ik nu hoe het injectie-systeem van de F7P/R werkt.

mark29

Die roet blaas je er niet zo maar uit. Dat is helemaal vast gekoekt, en door de vorm steek je er niet makkelijk iets door heen.
Dat heb ik al meermalen geprobeerd, daarom weet ik dat het vervangen van het pijpje een minder fijn klusje is.

Laatst hoorde ik wel iemand op een cursus om een handremkabel van een fiets, op een boormachine te zetten en die erdoor heen te laten draaien, dat was hem eens gelukt.

Meg3

Dat is nog eens creatief...je moet er maar op komen. In mijn geval heb ik toch niet de tijd om te experimenteren. Ik rij 120km per dag en ik heb geen tijd om terug te gaan naar de dealer als oplossing 1 toch niet voldoende blijkt etc
Het vervelendste vind ik nu dat ik een week lang moet wachten (ze hadden dat pijpje niet op voorraad).

Kees

Citaat van: mark29 op 27 augustus 2019, 17:06:44
Die roet blaas je er niet zo maar uit. Dat is helemaal vast gekoekt, en door de vorm steek je er niet makkelijk iets door heen.
Dat heb ik al meermalen geprobeerd, daarom weet ik dat het vervangen van het pijpje een minder fijn klusje is.

Laatst hoorde ik wel iemand op een cursus om een handremkabel van een fiets, op een boormachine te zetten en die erdoor heen te laten draaien, dat was hem eens gelukt.

Dit heb ik vandaag ook gedaan.  Bij mijn dci met storing P0470 zat de pijp ook geheel dicht. Perslucht lukte niet meer. Toen heb ik bij de praxis 2mm Dik draadstaal gehaald en met de accu boormachine is alles weer open.

Storingen gewist 70 km test gereden helemaal top.

Dealer kwam met offerte van €900. Ik heb hem nu gemaakt voor €1,90

mark29


LouisMG

Dag heren,

Een topic waar al lang niet meer in gereageerd is, maar wellicht nog wel van toepassing voor mijn Megane met dezelfde problemen. Mijn restvraag is dan ook, over welk ijzeren pijpje wordt er gesproken en waar kan je die vinden???

Groeten. 

robbreda

Citaat van: LouisMG op  4 oktober 2023, 17:46:24Dag heren,

Een topic waar al lang niet meer in gereageerd is, maar wellicht nog wel van toepassing voor mijn Megane met dezelfde problemen. Mijn restvraag is dan ook, over welk ijzeren pijpje wordt er gesproken en waar kan je die vinden???

Groeten. 

onder het bericht van meg3 op de eerste bladzijde staat een foto van de druksensor, daaronder zit 4 cm slang en daaronder een metalen buisje van ca 4 mm dik , deze loopt helemaal achter het blok langs richting de uitlaat

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev