Advertenties


Stop reisico op motorschade

Gestart door gup58, 27 juni 2019, 08:10:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gup58

Hoi allemaal,  paar dagen geleden maakte ik een rit van 200 km, onderweg merkte ik dat mijn auto Megane 3, 1.5 DCI 110  2012, niet goed op het gas reageerde op de snelweg,  als ik bij bv 100 het gas intrapte was het net of er niets gebeurde,   heel langsaam ging hioj dan toch harder lopen, maar hij deed dit meer met een golvende pulserende beweging, dit heeft hij heel de dag gedaan.

De volgende dag moest ik weer weg, reed toen een stuk van 15 km over de snelweg, wederom had ik dezelfde klacht, echter nu  ging onderweg de waarschuwing STOP  risico op moterschade branden,    ik reed net vlak bij een pompstation en ben onmidelijk daar gestopt en de Anwb gebeld,    die heeft er een meter aan gehangen,  en daar kwamen een paar storingen uit,    DF1370  en DF0569   ,  vervolgens heeft hij onder de auto een klep in de uitlaat gecontroleerd, die bleek gewoon vrij te zijn en te werken,   na lang overleg heeft   hij een stukje gereden met  de meter er aan,   en de turbodruk was blijkbaar ook goed,    hij kwam er dan ook niet achter wat het precies was,   hij zou de storing wissen, en ik moest maar naar de garage gaan.

thuis heb ik  een flesje injector reiniger in  de tank gedaan,    en bij een volgende rit op de terugweg merkte ik dat dit wel hefet geholpen,  hij reageert wel iets sneller op het gas,   iemand een idee, wat ik nog meer kan doen om dit op te lossen ??

mark29

Achter die df codes staat een tekst. Die is toch wel erg handig.
Df1234 kan bij de ene auto iets totaal anders zijn bij een andere auto namelijk, hangt een vdiag nummer aan, programma nummer etc.

Dus ja goed, dat die man aan die klep voelt, vermoed ik dat het met die klep te maken heeft. Dat hij die tekst wel gelezen heeft.
Die klep heeft te maken met de regeneratie van de roetfilter, dat gebeurt eens in de zoveel tijd. Dus mogelijk heb je vandaag geen klachten, maar morgen wel weer.
Even naar de dealer gaan voor een goede duidelijke diagnose, zodat je zonder te gokken componenten kan vervangen. Diagnose levert geld op, ipv onnodig componenten op de gok vervangen.

Meg3

Die melding heb ik vorig jaar gehad! Ik weet niet meer wat de foutcode toen was, dus dat kan ik helaas niet bevestigen.
Ik reed toen met mijn 1.5 dci GT line uit 2012 richting mijn vakantieadres. Na ongeveer 1.5 uur rijden, kwam de melding op het scherm. Als ik dan gas gaf, ging de auto heftig schokken. Meteen van de snelweg af en ANWB laten komen. Hij las de auto uit maar kon niks vinden. De melding kwam inmiddels niet terug nadat de motor uit en weer aan was gezet. De beste man adviseerde mij om verder te rijden. Dat deed ik. Ik reed door heel Frankrijk helemaal probleemloos! En meteen na de grens met Spanje, weer die melding. Lang verhaal kort, het bleek verstuiver nr 3. Die werd vervangen in Spanje en sindsdien nooit meer een probleem gehad.

mark29

Maarja die melding op het dashboard is universeel. En kan 200 componenten zijn die kapot zijn dan.

gup58

net op de snelweg wederom   stop   risico op motor schade,  ik heb nu  torque op mijn telefoon, en hem hem daar mee uit gelezen, deze gaf de code
P0299 Turbocharger/supercharger "A" underboost condition.



mark29

Ook die code is redelijk universeel.
Klep in de uitlaat veroorzaakt zij problemen.
Slangetjes drukverschil veroorzaken ook andere klachten.
Drukregelklep veroorzaakt turbo klachten, alsmede ook de turbinesensor met verstopt pijpje, etc.
Je kunt hier bijna niet om de renault clip heen, of een component moet zichtbaar kapot zijn.

gup58

ok dank je, ik rijd langs de dealer dadelijk.

gup58

update, vandaag  bij de dealer geweest, en gerepareerd,   Electroklep van de aansturing Turbocompressor was kapot, die is vervangen, en wat vacuumslangen gereinigd.    vermogen is gelukkig weer terug.

mark29

Top.
In die elektroklep zit een membraam. Die verpulvert, die stukjes blijven vaak achter in een vacuum t aan sluiting.

Veel monteurs die dit niet weten, controleren dit niet. Doen nieuwe klep erop en sturen de klant weg. Waarna na een tijdje de storing terug komt.

remie

#9
Citaat van: mark29 op 28 juni 2019, 19:39:04
Top.
In die elektroklep zit een membraam. Die verpulvert, die stukjes blijven vaak achter in een vacuum t aan sluiting.

Veel monteurs die dit niet weten, controleren dit niet. Doen nieuwe klep erop en sturen de klant weg. Waarna na een tijdje de storing terug komt.


Mark, Is de elektroklep het apparaatje midden op het blok naast de EGR? Hier zit een stekker aan met 2 draadjes en 2 vacuüm slangetjes.


Dit onderdeel is laatst vervangen na meerdere keren een STOP melding gehad te hebben. (allereerst de MAP sensor want de druk van het spruitstuk en de turbo kwamen te langzaam naar elkaar toe??)

Deze STOP code komt eens in de 600-1200KM voor, er is dan sprake van een te lage laaddruk van de turbocharger

Als het terugkomt zal ik dan de monteur wijzen op de verpulvering van het membraam en dat ie ff de T-stukken moet loshalen en doorblazen.

mark29

Ja klopt.
Dik kans dat dus die t stuk nog verstopt zit.

Meg3

#11
Citaat van: mark29 op 27 juni 2019, 22:14:26
Maarja die melding op het dashboard is universeel. En kan 200 componenten zijn die kapot zijn dan.

Nou Mark, bij deze de (onnodige) bevestiging dat je gelijk hebt.

Ik reed gisteren terug van vakantie op de ring van Parijs. Kreeg ik opeens de melding "stop. Risico op motorschade". In tegenstelling tot vorig jaar, trilde de auto nu niet bij het gegeven. Ik merkte helemaal niks aan hoe die reed. Eerste afslag gepakt en uitgelezen met een obd ding: P 0470. Iets met uitlaatdruksensor. Volgens het machtige internet kan het geen kwaad om door te rijden. Daarnaast merk ik niks aan de auto. Ik keek met draaiende motor onder de motorkap. Ik zie niks geks, maar ik hoor een soort gesis. Dus ik denk aan ontsnappende lucht; ja hoor: slangetje gescheurd. Onderin de foto (link hieronder). Ik ben rustig naar huis gereden (+/- 500km). Hopen maar dat ik niet daardoor schade heb aangericht  :?

https://photos.app.goo.gl/GnGT5FASeNMx2d7o6

Afspraak gemaakt bij de dealer en intussen laat ik de Meg staan (1.5 dci uit 2012 met inmiddels 235d km op de teller).

mark29

Vaak melding op die sensor die erboven op zit, sensor druk voor turbine.
Maar die slangetjes gaan vaak stuk door warmte ook. Dat slangetje zit op dat ijzeren pijpje naar de uitlaat die kost iets van 300 euro, die raken vaak verstopt.
Dus met sensor eraf, in jouw geval met slang open moet hij met draaiende motor goed blazen. Doet ie dit niet. Dat pijpje fixen.
Anders is er over een tijd weer een foutmelding.

Overigens zeggen dat je mij bevestigd, weet ik niet helemaal hoe ik dat moet interpreteren.
Maar valt mij vaak op dat als er een lampje brand mensen vaak dezelde dingen zeggen. Maar er kunnen meerdere problemen zijn.

Meg3

Met bevestigen bedoel ik dat diezelfde melding inderdaad voor verschillende dingen kan staan zoals jij zei.

Dat pijpje laat ik sowieso fixen. Kost die 300 euro?  8)7 of is dat de sensor? Ik hoopte dat het alleen het pijpje is en dat het bij tientjes werk blijft (qua onderdelen dan)... :cry:

mark29

Die sensor en dat rubber pijpje is tientjes werk. Dat ijzeren pijpje zit boven de 300 inderdaad.
En lastig te vervangen ook nog eens.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev