Advertenties


2012 GT line estate welke schokbrekers?

Gestart door walterk, 4 juni 2019, 07:57:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

walterk

Goedemorgen,

Mijn schokbrekers zijn aan vervanging toe bleek uit de APK (bijna 200.00km gereden).
Nu is mijn vraag of de megane GT line estate uit 2012 nog afwijkende schokbrekers heeft tov. een normale estate uit 2012?

Ik heb 18 inch velgen onder mijn GT line en vind dit redelijk stug. Is hier doormiddel van andere schokbrekers wat aan te doen?

Graag hoor ik wat advies of gebruiks ervaring.

Met vriendelijke groet,
Walter Koops

adinsx

De GTline heeft een sportonderstel, net als de GT dus ja de schokdempers zijn 99% zeker ook anders dan die van een normale Mégane. De GTline ligt ook wat lager namelijk. Dus waarschijnlijk zowel veren als schokdempers zijn anders. Of je alleen andere schokdempers er onder kan zetten? Geen idee. Daar kan de dealer je wellicht wat meer over vertellen.

Ik had onder mijn III GTline ook 18" wielen maar vond het juist erg prettig sturen. Je gaat denk ik ook sneller meer comfort halen door 17" te gaan rijden ipv 18". Maar tja, de 'looks' gaan dan ook achteruit natuurlijk.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

walterk

Bedankt voor je reactie en toelichting.
Ik kom eigenlijk nooit bij een dealer, probeer zo veel mogelijk zelf te doen.
Als op site's kijk waar je onderdelen kan bestellen zie ik dat ik dezelfde schokbrekers kan selecteren voor een normale estate en een GT-line.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand waar ik de juiste schokbrekers kan bestellen?

Groet,

Walter

Roadkill (Michiel)

Zou je niet andere veren monteren, volgens mij bepalen de veren meer de stugheid van je onderstel en niet je dempers, voordeel is ook dat veren een stuk goedkoper zijn. BTW persoonlijk ben ik ook meer van een sportonderstel, comfort haal ik wel uit de stoelen :-)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

walterk

Goedemorgen,
Bedankt voor het meedenken.
De veren zijn nog gewoon goed en de schokbrekers moeten gebeuren is er 1 lek.
Vandaar dat ik op zoek was naar het type welke ik kan gebruiken voor vervanging, ik had het nu bij een Vakgarage gevraagd en deze geven aan dat er wel andere schokbrekers op een GT line moeten. Welke het moeten zijn geven ze niet aan, ze geven alleen een offerte dat het ongeveer 800 euro moet kosten om ze allemaal te vervangen. De schokbrekers zelf kosten ongeveer 90 euro per stuk.
Ik vind dit veel geld en doe het liever zelf.
Ik moet dan alleen wel ff de juiste schokbrekers hebben/bestellen.
Wie kan mij hieraan helpen?

Groet,
Walter


mark

#5
Dan moet je via het onderdeel nummer op de schokbreker de juiste zoeken. 800 euro.... Pff. ik heb in 2,5 uur mijn hatchback verlaagd, op bokjes op de grond. Je hebt alleen wel een veren spanner nodig voor de voorkant. En goed de positie van de bouten aftekenen van de topschotels op de carrosserie. Kleine tip  ;)

Felix

#6
Ik heb eens twee Megane III's met elkaar vergeleken, een GT-Line, de ander 'gewoon'.
De schokbrekers hebben inderdaad een ander nummer. Maar ja wat dat verder zegt weet ik ook niet.

Megane III GT-Line 2015
https://partsouq.com/en/search/all?q=VF1KZ490J54531043

Megane III 'gewoon' 2012
https://partsouq.com/en/search/all?q=VF1KZ140647319809

Je kan het VIN van jou auto ook invullen op die site en kijken welk nummer jij nodig hebt.

Ik heb mijn schokbrekers een paar jaar terug vervangen voor Bilstein B4 dempers. Dat is een goed alternatief voor de standaard schokbrekers. Je hebt ze bij Bilstein in allerlei soorten en maten.
Op https://www.bilstein.com/int/en/product/bilstein-b4/ kan je kijken welke jij nodig hebt.

Ik heb bij het vervangen van de schokdempers ook meteen nieuwe veren gemonteerd. De oude waren een beetje week geworden. Misschien voor jou ook het overwegen waard (?) Aangezien toch alles er af moet. Zelf doen is trouwens niet zo moeilijk, dus gewoon doen !-!

walterk

Goedenavond,
Bedankt voor de reacties en de handige tips en links
Ik heb net even de auto op de krik gehad en de wielen eraf gehaald. Ik heb ff foto's gemaakt van de voor en achter dempers. Voor 543020016R (fabrikant KYB) achter 562104554R (fabrikant KYB).
Ik heb nu even op een aantal site's gekeken en kan nu wel het een en ander vinden.
Ik kan nu kiezen uit: KYB excel G, Monroe, Sachs en Bilstein B4 als ik het zo snel ff zie. Denk dat ik maar gewoon de KYB bestel aangezien deze er af fabriek ook op zaten.
De veren neem ik misschien ook wel mee.

Groet,
Walter

Felix

Zo kan het natuurlijk ook.

Destijds heb ik ook getwijfeld tussen KYB excel G en Bilstein B4.
Na wat speurwerk op google heb ik diverse meningen van wat internetmonteurs zoals ikzelf gelezen. De conclusie was, ga voor Bilstein  :q
Uiteindelijk dus voor Bilstein gegaan en dat bevalt mij nog uitstekend. Maar ja die KYB dempers zullen ook vast prima zijn. Die zaten er bij mij ook standaard op.

adinsx

Koni is wellicht ook nog een optie? Of leveren die niet voor de III?
Volgende week donderdag/vrijdag op pad met technische experts van Koni (Roadtrip Amsterdam->Londen) over hun Active suspension. Zal er eens doorvragen hoe zij dit zien.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

walterk

Goedemorgen,
Even een update. Afgelopen zaterdag de schokbrekers voor en achter uitgewisseld voor de KYB schokbreker. Dit was inderdaad goed te doen. De veren heb ik niet gedaan, deze zagen er nog goed uit.
Wereld van verschil als ik nu weer in de auto rijd (vooral bij mij in het dorp op de klinkerwegjes)
Bedankt voor alle tips en het meedenken.

Groet,
Walter

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev