Advertenties


Water lekkage

Gestart door rreijnders, 17 maart 2019, 11:48:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rreijnders

Hallo,

Mijn megane heeft last van natte voeten, eigenlijk de passagiers, maar dat maakt even niet uit.
Er staat vnl water achter de bijrijdersstoel.
Paravan is gecontroleerd, is schoon en loopt goed door. Vreemde is wel als je water aan 1 kant in de afvoer giet het er aan 2 kanten uitloopt. Weet niet of dit zo hoort.
Verder is de hemel droog, idem voor zijkanten e.d. Dus eigenlijk maar 2 opties: water komt ergens van voren en loopt over bodemplaat naar achteren (bakje bijrijderstoel is vochtig en door sluitgaatje zie je water staan) of water komt van onderen binnen (Spatwater)

Auto is voorzien van panorama(schuif)dak en ik vermoed dat daar het probleem zit. Als ik water op het dak giet loopt het via de richels netjes naar voren en wordt dan afgevoerd. Echter, loopt er dan ook water achter dashboard naar beneden. Of het alle water is of een gedeelte van het water kan ik niet inschatten. Bekleding van de A-stijl is eraf geweest en daar is alles droog. Ook de afvoerslang. Probleem zit dus waarschijnlijk waar deze slang overgaat naar buiten ( komt denk ik uit in de paravan??) Kan deze overgang nergens zien. Ik zie trouwens ook geen slangetje in de paravan uitkomen.

Iemand een idee?
Megane 3 Estate bj 2012

mark29

Ja die afvoeren van de panoramadak kunnen ook verstopt raken, al zie ik dat minder vaak gebeuren.
Ik vermoed als je de auto op een brug zet, of opkrikt, weet niet of je monteur bent.
Wielen beide kanten eraf halen en dan de modderkuipen eraf halen, daarachter zitten volgens mij de eindstukjes zeg maar.
Zit dat dicht dan loopt het halverwege bij verbindingsstukjes eruit of loopt het gewoon over op het dak loopt het toch via het dak naar binnen.

De paravan heb je die echt volledig weg gehaald, Dus al het het plastic weg? Want 9 van de 10 keer zit hier toch echt het probleem.
Misschien niet volledig verstopt maar deels, dat ie doorloopt wil niet zeggen dat ie volledig doorloopt snap je? Ik weet niet hoevaak je ze vergelijkt met andere meganes, zodat je een maatstaf hebt begrijp je?

mark29

Maar goed, even aanvullen nog.
Als er zichtbaar water staat in de bakjes, dan zit er al voor heel wat liters water onder de vloer in jouw auto, tussen de kabelboom door.
Dus heel het interieur eruit halen en laten drogen, vloerkleed op wasplaats goed schoonmaken en schimmel vrij maken, wel zo fris.
Als alles eruit is, auto onder de sproeier zetten en ondertussen in de auto kijken waar er water naar binnenkomt.

rreijnders

Er staat (gelukkig) nog geen water in de bakjes....
Verstopte afvoer van sunroof ken ik nog vanuit mijn laguna. Toen lekte die echter door de binnenverlichting.
Paravan is helemaal uit elkaar geweest en 100% schoon. Ben helaas geen monteur en moet het dus doen met tips en trucs van mensen die er voor geleerd hebben :-)
In de modderkuipen zitten volgens mij 2 boutjes en een heleboel clipjes. Kun je die clipjes eruit trekken of is daar een truc voor?

mark29

Ja met zo n vorkje. En dan bedoel ik niet een vork uit de keuken.
Als de vloer nat aanvoelt, eronder zit heel veel schuim dat zich vol zuigt met water.
Check het altijd goed of het eronder droog is, voor je straks bakken met ellende krijgt aan de elektronica.

rreijnders

Gevonden, heeft ff geduurd maar toch.
Afvoerslang van dakraam ligt aan de binnenkant los van de doorvoer naar de paravan.
Nu alleen nog verzinnen hoe dit te maken is. Is niet echt handige plek om te bereiken.
Iemand een idee?

Fvermast

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb. Paravan door garage laten schoonmaken en controleren, was allemaal OK. Heb je misschien een foto van dat leidinkje dat los zit en de plek waar ik het moet zoeken?

Dank!

rreijnders

foto is lastig,  wij hebben een flexibele camera gebruikt om het te kunnen zien. Wellicht kun je er makkelijker bij als je handschoenenvak uitbouwt ( heb ik niet geprobeerd) Aansluiting zit ongeveer 5 cm van A stijl onder voorruit.
Vanuit de paravan kun je de buitenkant zien zitten als je een spiegeltje in de hoek van de paravan legt. Zwarte dop.
Heb hem trouwens nog niet opnieuw aangesloten. Slang is nu afgedopt. Lijkt voldoende. Afvoer van dak zit trouwens buiten de bak, dus dichtmaken aan de bovenkant zou in principe moeten kunnen zonder waterschade op te lopen. water loopt dan weg over zijraam. ( wel even opletten als je met open raam wegrijdt na regenbui... :-)

mark29

Beter goed oplossen.

DS99

Kan iemand me vertellen waar de water dan de water afvoer moet zitten in het panorama dak van een Megane 3 GT Line?
Ik heb telkens als het heeft geregend en ik door een bocht ga dat mijn zijruiten worden overspoeld met water wat vanuit de gleuven van het panorama dak komt... best wel irritant als je je raampje een stuk open hebt.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev