Advertenties


Motor stottert soms en slaat af na koude start.

Gestart door Gangisallesman, 11 maart 2019, 13:13:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gangisallesman

Sinds kort stottert de auto (1.6 16v grand tour, 233 dkm) na koude start en slaat soms een paar keer af . Het gebeurt maar af en toe (ongeveer 1 x per week) .
Na een paar honderd meter is er niets meer aan de hand en loopt de auto als een zonnetje.
Het gebeurd dus na start , dus nog voordat de auto overschakelt op gas.
Ik heb nieuwe iridium bougies besteld , dus daar begin ik mee . Vervolgens als het probleem aanhoud zal ik het gasklephuis schoonmaken en ook de BDP sensor schoonmaken.
Omdat inleren schijnbaar daarna de beste actie is kan ik gelijk storing codes laten uitlezen
Vraag is heeft er iemand hier op het forum de mogelijkheid tot uitlezen en dan graag in de buurt van Nieuwkoop (Z-H).
Verder nog suggesties? Hoor t graag , Ad
   

mark29

Hoe is het onderhoud? Veel mensen laten het wat versloffen bij oudere autos, dan is het apk en alleen wat er kapot is.
Maar hierdoor blijven mensen vaak achter de feiten aanlopen.
Dus wanneer is voor het laatst de luchtfilter gedaan, de bougies gedaan etc.
Als met een beurt gelijk alles in een keer gedaan is, teckel je de komende 2 jaar weer een aantal klachten namelijk.

Jouw klachten, bdp sensor is 9 van de de 10 de klacht niet aanslaan. Maar ooit wel eens wat stotteren, mocht je toch willen loshalen, dan niet gaan schoonpoetsen, heeft niet veel nut, maar vervang hem dan meteen, baat het niet, schaad het niet, dan ben je in ieder geval van dat probleem af de komende jaren.

Heeft jouw auto wel voldoende vermogen? En geen ratelend geluid met starten? Ik verdenk meer de nokkenassensor of de nokkenasversteller namelijk. Als er een clip aangehangen word is het makkelijker vast te stellen, door foutcodes, en de parameters te controleren, met de clip kan je namelijk behoorlijk wat functies controleren op jouw auto.

Owja en de gasklep reinigen, kan nooit geen kwaad dus meteen even doen, en ja naderhand inleren is het beste met de clip, maar deze zijn wel vanaf de megane 2 zelflerend dus geen vereiste, maarja inleren met clip is wel fijner en geeft wat overzicht bij de parameters om te zien wat ie doet. En heb je meteen resultaat.

Gangisallesman

Tja de auto hebben we nu bijna een half jaar en van de onderhoudhistory is eigenlijk niets bekend. Ik heb dus al filters etc besteld . Best mogelijk dat daarmee het porobleem is opgelost.
Ik wilde sowieso alle items na de winter aan pakken en wellicht pak ik die BDP sensor preventief mee.

Gangisallesman

Vandaag even een paar dingen gedaan , ik had spullen binnen zoals iridium bougies vandaar. Helaas bleek dat ik twee verkeerde bougies erbij had zitten . Dus vooralsnog eerst nu twee bougies vervangen en de andere twee even op maat getikt. De bougies hebben lang dienst gedaan , dat is wel te zien, maandag twee bijbestellen en dan de andere twee.
Ik zag dat de twee schachten van cilinder 3 en 4 met een behoorlijke laag olie staan. Hier ook maar een nieuwe kleppendeksel pakking voor halen en van die seals voor om de bobines .
Verder een sterk vervuild luchtfilter vervangen en het gasklep huis schoon gemaakt.
Ook injector cleaner tocgevoegd.
Nu maar even zien of het probleem al getackeld is.
Iemand ervaring met vervangen van kleppendeksel pakking , nog ergens speciaal op te letten hierbij.

mark29

Bovenste smalle deksel is van de carterventilatie.
En de grote kleppendeksel, is meteen de opsluiting voor jouw nokkenassen.
Dus kan komt er meteen een riem bij, en nokkenaskeerringen beide kanten.
Alles eraf halen, schoonmaken gaat makkelijk met zo n luchttol met een roloc borsteltje erop.
Dan vloeibare pakking erop, kleppendeksel terug, keerringen d zijde, riem erop etc etc.
De boutjes van de kleppendeksel doe je goed aan om die een vinger van die vloeibare pakking om te doen voor je ze erin steekt, voorkomt omhoog komen van olie langs het schroefdraad.

Niet een klusje van een half uurtje dus. Eigenlijk een groot deel van de laatste stappen van een cilinderkop revisie zeg maar, mocht je documentatie gaan zoeken.

Gangisallesman

#5
Inmiddels weer wat wijzer geworden , bij het uitvoeren van het achterstallig onderhoud vond ik het blok wel erg los hangen onderin. Bleek de onderste motorsteun (reaktie arm) helemaal los te zijn gebroken. Dit verklaart het horten en stoten met optrekken af en toe. Het probleem is opgelost alleen nog de olie lekkage oplossen en nieuwe banden. Ik dacht dat achter de wiellagers herrie maakte maar dit blijkt te komen door cuppen van de banden. Helaas had ik wel al de achterlagers vervangen zonder resultaat.
Hoe dan ook het wordt een steeds fijnere auto om mee te rijden.

Had nog wel een fotootje willen plaatsen maar dat is op dit forum nog niet zo eenvoudig geloof ik.

Gangisallesman

Inmiddels hebben we de teller op 250000 staan en zijn we met de auto naar Zweden geweest. Alle klachten zijn opgelost. De lekkage bleek van de carterventilatie deksel te komen. Na opnieuw verpakken blijft het blok mooi droog. Nieuwe Michelin banden rondom en een heerlijk stille auto nu.
Heel af en toe nog een rauw geluid met starten wat waarschijnlijk duidt op een nokkenas versteller. Die kan volgend jaar mee met de distributie vervangen.
Geen olieverbruik en rijdt super op gas en benzine , we zijn er erg content mee!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev