Advertenties


Computerstoring of toch wat anders?

Gestart door Rattlecanned, 16 februari 2019, 08:57:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rattlecanned

Mijn 1.4 tce uit 2010 heeft wederom last van rare "dingetjes"
De laatste weken gaat zo af en toe het motor management lampje knipperen, dit gebeurt altijd als ik voor een verkeerslicht sta.....stationair draaiend.
Afgelopen week werd het steeds frequenter en kwam er woensdag "controleer ESP" bij. Het was net of er bobine uit lag......hakkelende motor en weinig vermogen.
De ANWB is erbij geweest en constateerde dat er een probleem was geweest op de tweede cilinder.
Bobine was goed, vonk ook....bougies waren vervuild, dus vervangen.
De rit naar huis ging probleemloos....maar de volgende dag waren de lampjes er weer.....als ik de motor uit zette en weer aan deed waren ze uit.
Gisteravond was het weer bal.....stoplicht, motor management lampje, gevolgd door "controleer esp" en de beroerde acceleratie....wat over ging na een paar tellen...maar het "controleer esp" lampje bleef branden ook al reed hij gewoon normaal.

Hij gaat maandag naar mijn garage om hem eens wat grondiger uit te laten lezen.....
Ik lees horrorverhalen over koppakkingen enz.....maar 95% van de tijd is er niks aan de hand, dus het lijkt mij niks heel ernstigs.......hoop ik
De combinatie snap ik niet.....op 3 poten lopen en "controleer esp"...

mark29

Die link met slecht lopen en esp leg ik ook niet meteen, maar andere kant ook wel.
Eerste wat ik dacht tijdens het lezen en dat het een 1.4 tce is is, ketting of koppakking probleem....

Owja het motormanagement systeem werkt samen met het abs/esp/asr etc systeem. Bij noodsituaties kan esp systeem als het ware `beslag leggen` op het inspuitsysteem. Inspuiten stil leggen, motorvermogen wegnemen etc.

Ja een goede diagnose laten doen met een clip is het enige advies. Niet naar een universeel gaan met andere testers, ook al beloven ze dat die testers nog zo goed zijn. De universele testers zien lang niet zoveel als de renault clip namelijk. Paar tientjes meer besteden aan diagnose kan je een goede oplossing bieden.
Onderdelen onnodig kopen etc is al duurder.

Felix

Mocht je een beetje handig zijn met computers en elektronica zou je je auto eens kunnen uitlezen met PyRen. Ik heb daar laatst een handleiding over geschreven. Het zou leuk zijn als er meer mensen op het forum dit gaan gebruiken :) Je hebt wel een Bluetooth OBD2 adapter nodig.

http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=22568.0

Rattlecanned

Thnx voor de reactie heren, ......en nee ik ben niet handig met elektronica..
Hij staat nu bij mijn vaste garage....aangezien ik de dealer waar ik hem heb gekocht totaal niet meer zie zitten.
Heb het idee dat ze heel goed weten dat ze mij een probleem auto hebben verkocht...

Rattlecanned

Ondanks dat er niks geks uit het uitlezen kwam en er toch maar een bobine is vervangen...blijft het gezeik aan de gang.
Net een bijna probleemloze rit achter de rug van Purmerend naar Haarlem.
Het eerste verkeerslicht...motor management lampje knipperen...tweede verkeerslicht, "controleer esp" en de bijbehorende op drie poten lopen........wtf

mark29

Waar is ie mee uitgelezen.
Deze diagnose en bobine waren dus voor niks... leer geld.

Rattlecanned

Ik zou het niet weten Mark, dit is een universele bovag garage waar ik al twintig jaar kom.
Tja......leergeld, als ik dit euvel Google lees ik een heel scala aan oorzaken, van stuurhoeksensors tot verstuivers/bobine/bougies tot koprevisie.
Ding is dat ik ff geen renaultdealer centen heb....

Ben deze auto aardig zat aan het worden....dit soort elektrische nonsense verwacht ik van een italiaan

mark29

Ja vervelend. Maar deze kosten waren ook weg gegooid geld dus.

Roadkill (Michiel)

Als je in Purmerend woont zou je eens contact op kunnen nemen met Renault Depot in Zwaagdijk, hele goede ervaringen mee, en is niet zo gek ver voor je
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Rattlecanned

Dank je voor de tip Michiel.

Update....

Garage heeft vandaag wat testen gedaan, waar weinig raars uit kwam.
Uiteindelijk een compressie test gedaan en overlegt met de renault dealer waar ik hem heb gekocht in mei.
De waardes waren goed....behalve op cilinder twee, deze waren lager.
Mijn garage zei dat het kopwerk gaat worden....logisch.

Heb een aardig conflict gehad met de dealer wat maanden terug, maar deze heeft mij destijds gezegd dat als er motorisch wat was ik ze kon contacten.....aangezien hij binnen de garantie periode ook al wat issues heeft gehad...en ik eigenlijk het koopcontract wou ontbinden...wat ze uiteraard niet accepteerde......

Heb ze gebeld en verteld wat er gaande is.....er werd mij verteld dat het bijna zeker geen koppakking bij dit type motor kan zijn en dat hij waarschijnlijk een software update nodig heeft......??
Waarop ik hem nogmaals zei dat mijn garage (die een goede band heeft met hun) heeft vastgesteld dat er lagere compressie is vast gesteld op cilinder twee...
Het verzoek was dat mijn garage hun maar moet bellen morgen......

To be continued

mark29

Reactie 1 tegen een klant: ooooh echt waar? Nee dat komt nooit voor.

:D :D

mark29


Rattlecanned

Compressie is op 3 cilinders gewoon 9 bar.....op 2 is het 6.
Daarnaast is er druktest gedaan 2 lekt op de uitlaatklep en een beetje op de olievulpijp.
Er is een kans dat het de uitlaatklep is die niet goed sluit door vervuiling
De eigenaar van mijn garage heeft contact opgenomen met de eigenaar van de renault dealer....aangezien deze al jaren goed contact hebben....om zijn bevindingen/ongenoegen te uiten.
Er gaat nu motor en brandstof reiniger in en het sluitstuk gaat er af om te kunnen kijken naar de klep.
Mocht dat niet werken dan gaan verder babbelen...

mark29

Als de kop eraf gaat straks, laat je niet verleiden om de oude ketting terug te zetten.
Zet er alsjeblieft een nieuwe ketting met geleiders spanner etc erop. Want anders zit je daarmee over een paar maanden, het is echt trekdrop kwaliteit.

Rattlecanned

Na wat te hebben gepraat bij mijn eigen garage en bij de renault dealer waar ik hem heb gekocht, mag ik hem maandag bij de dealer neerzetten en gaan ze via de uitlaatpoorten de kleppen reinigen.
....hoop dat dat afdoende is, fingers crossed

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev