Advertenties


Gemiddeld verbruik 130 Tce

Gestart door Rattlecanned, 18 januari 2019, 19:48:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rattlecanned

Ik rij sinds mei in een 130 Tce en ben redelijk geschrokken van het gebruik.
Heb hiervoor een diverse megane's 2 gehad waarvan de laatste een grand tour 1.6 16V....welke een gemiddelde verbruik had van 7.5 op de 100 kilometer.

De 130 Tce zit op 9.3 op de 100 kilometer....🙄

Weet dat de fabrieksopgave onzinnig is en dat het energie label op deze auto kansloos is....maar ondanks mijn zware rechter voet lijkt mij dat verbruik iets te hoog....of niet?

Gr. Sven

mark

Rond de 8,5 op 100 is normaal. Kun je wel met zo'n klein motortje rijden, maar die moet gewoon hard werken.

Mijn tce180 doet ook gewoon 8,6/9 op honderd met zware voet. Ik ga binnenkort is kijken wat die doet als ik zuinig probeer te rijden.

mark29

Ik denk dat het toch wat hoog is voor die 1.4 turbo motor. Even kijken wat andere hebben aan verbruik. Er zijn meerdere tce 130 rijders hier.
Raadpleeg eens een dealer. Hang hem eens aan de clip. Wie weet zit er een lambda sonde aan te komen, komt nogal eens voor. Maar ook opgerekte kettingen en geplofte koppakkingen, wat nogal eens voorkomt bij deze motoren, allemaal aanleidingen voor hoger verbruik.
Maar even heel simpel, hoe hoog is de bandenspanning, zet deze eens voor 2.6 en achter 2.4.
Originele wielen en bandenmaat eronder, goede banden? Chinese hobbel banden hebben langere remweg en hogere rolweerstand.

Rattlecanned

Heb hem bij een dealer gekocht Mark, deze zei mij dat dat niet heel uitzonderlijk was als gemiddeld verbruik.
De banden zijn vredestein's en zitten er een half jaar onder en zijn goed op spanning.

Ik wacht de reacties van anderen af qua gebruik, Thnx👍

mark29

Als het die van de foto is, wat is de bandenmaat?

Rattlecanned

#5
225...18 inch....maar dat is het probleem niet, daarvoor zatten standaard velgen met michelins er onder....zelfde verbruik

mark29

Mmm ja vaak met bredere banden heb je ook weer meer verbruik namelijk.
Maar als dat al was.

Rattlecanned

Daar ben ik mij van bewust, rare is ook dat als ik echt mijn best doe om zuinig te rijden, met de schakelhulp .....die wil dat ik 60 ga rijden in zijn 6...het weinig tot geen verschil geeft.
Ik rij 4x per week in de spits van Purmerend naar Haarlem en terug....ook niet heel bevorderlijk natuurlijk...en een zware voet....🤔

mark29


adinsx

Ik reed voor mijn huidige GT205 een III Estate GTline TCe130 met de 18" GT-wielen (225/40 R18):


Gemiddeld deed ik 1:11,2 over 134.000 km. Veelal korte stukjes (woon-werk 24 km enkele reis) en met een zware rechtervoet. Op lange afstanden op de Cruise kon hij wel zuiniger halen, maar niet als je 130 rijdt. Dan moet zo'n blokje zeg 70% van zijn vermogen leveren en dat kost je dus een wat hoger verbruik.

Goed voorbeeld:
Vakantierit naar Kroatië. 1300 km, 1500 kg caravan er achter.

In 2017 met de III 1.2 TCe130 reed ik gemiddeld 1:6,1 die 1300 km.
In 2018 zelfde route, caravan, etc maar dan met 75 pk en 75 Nm meer -> 1:7,3.

En, met de III moest ik soms plankgas in de 3 of 4 om snelheid te houden.
Met de IV GT ben ik niet boven de 4500 tpm geweest en tuften we met twee vingers in de neus de bulten over.


Kortom: Laat je een motor werken, dan zal het verbruik navenant toenemen.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Daan

Hier hetzelfde probleem. Rij op 18" 225 gemiddeld verbruik over bijna 4 jaar (bijgehouden via verbruiksmonitor Autoweek) is 8,49/100. Moet wel zeggen dat ik veel kleine stukken rij 10/15km per keer met veel stoplichten. Werkt zeker niet mee. Ben er ook niet echt over te spreken maar ja, verder prima auto
Renault Megane Estate 130 Tce Bose

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev