Advertenties


Wielmoeren

Gestart door Tjico, 14 januari 2019, 16:53:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tjico

Ik heb onder mijn Megane 3 stalen velgen met zomerbanden.
Op marktplaats heb winterbanden met lichtmetalen velgen gekocht en wil deze onder mijn auto monteren ( ik weet het is de omgedraaide wereld  8)7)
Mijn vraag is of de wielmoeren waar de stalen velgen nu mee gemonteerd zijn ook gebruikt kunnen worden voor de lichtmetalen velgen of dat ik daar andere voor nodig heb ( langer of misschien korter)

mark

Als het originele bouten zijn, en de lichtmetalen velgen ook origineel dan kun je ze gewoon gebruiken. Vuist regel is dat een bout 12 slagen in de naaf moet kunnen draaien.

Renault heeft heel lang bouten met een losse conische ring gebruikt voor lichtmetalen velgen. Maar dat vind ik dikke bullshit, de nieuwere Renault's hebben ze ook niet meer.

Tedo

Ik dacht altijd dat je voor stalen velgen andere bouten nodig had (vandaar ook het setje bouten bij een stalen reservewiel als de auto standaard lichtmetaal heeft).

zapp

Ik heb ook andere bouten voor staal (winter) en lichtmetaal (zomer). Heeft niets te maken met de lengte maar met de hoek waar de bout aansluit op de velg. Die aansluiting kan recht zijn (45 graden/staal) of afgerond (LM). Ik weet niet of dat DE standaard is, maar zo is het bij mij  Y

mark

De hoeken zijn gewoon het zelfde. Dus weet ook niet waarom die gekke fransen zonodig andere bouten hebben gebruikt.  :dunno:

als ik een setje staal en lichtmetaal had, dan had ik die lichtmetalen boutjes bij het oud ijzer gedaan.

Heb een hekel aan onnodig gedoe :D

mark29

Ja dat geneuzel is gelukkig niet meer met boutjes wisselen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev