Advertenties


Bij file rijden lijkt de EDC bij gasgeven in zijn vrij te staan.

Gestart door Cocoon, 11 december 2018, 10:49:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cocoon

De laatste tijd merk ik dat als ik in de file rij dat mijn EDC niet direct aangrijpt bij het gasgeven.
Het lijkt er dan op dat deze dan in zijn vrij staat.

Zodra ik dan gas geef dan maakt deze eerst veel toeren en grijpt dan later in wat niet echt heel prettig aanvoelt.
Het komt soms ook voor dat de EDC helemaal niet aangrijpt maar dat ik eerst gas moet loslaten en dan opnieuw gas moet geven alvorens er een versnelling wordt ingeschakeld.

Kent iemand dit probleem?

mark

Dat wordt even langs de dealer.
Waarschijnlijk koppelingsplaten versleten, of de bak computer zelf is niet goed. (In dat laatste gaat meestal
de complete kerstboom verlichting op het dashboard branden)

Abdelitto

Soms moet ik zeggen dat EDC zijn eigen leventje wel leid dat ik soms verschillende reacties krijg na zacht intrappen van mijn gaspedaal. Soms hard, dan lijkt alsof je naar voren vliegt, soms te zacht. Wat ik vaak irritant vindt van files rijden als ik mijn rempedaal los laat dat de auto toch te hard rijdt dan de file zelf. Dus elke keer op de rem of elke keer op Neutraal maar heb gemerkt als ik heel zacht mijn rempedaal aantik dan werkt dat beter, dan maak ik minder vaart. Dus ja EDC is inderdaad elke keer een ander reactie wel.

knight-rider

Ik heb die ervaring eigenlijk totaal niet.
De bak doet voor 99% van de tijd wat ik wil dat hij doet, ik kan dat dus altijd perfect sturen.

rened

heb ook af en toe dat de EDC niet lijkt te reageren, net oftie even 'dood' valt, en daarna wilt overcompenseren.

Cocoon

Aangezien ik (pas) 50K op de teller heb lijkt het me niet waarschijnlijk dat de koppelingsplaten al vervangen zouden moeten worden.

In de file en bij stoplichten is het over het algemeen inderdaad voet op de rem aangezien de auto van nature -bij rem los- vooruitgaat.
In sommige gevallen, als ik de rem harder in trap, dan lijkt ie in een soort neutraal stand te komen waardoor de auto pas weer gaat rijden als je het gaspedaal "aantikt".

Heb ook het idee dat die EDC af en toe een eigen wil heeft en de ene keer sneller overschakelt als de andere keer (in dezelfde rijmodus).

mark29

Vaak is er voor dit soort klachten nieuwe software, even herprogrammeren en dan de klachten aankijken.
Raadpleeg even de dealer, dus niet een universeel garage. De dealer kan dan actis raadplegen en eventueel nog een kim sturen naar renault nederland als er geen mededelingen met deze klachten bekend zijn.

Tris

Sinds kort heb ik ook een Megane 4 met de EDC. Het is voor mij voor het eerst een automaat, dus het was ook even leren kennen, maar sommige van de klachten in dit topic herkende ik. Ik had vanmorgen toch al een afspraak bij de dealer, dus ik heb gevraagd of er misschien ook een update was voor de automaat: die was er, en hebben ze meteen geïnstalleerd. Volgens de dealer moet ie zich nu weer inleren dus kon ik het beste ongeveer 1000km een beetje rustig aan doen. Ik kan dus ook nog niet zeggen of het wat heeft verholpen, maar die update was er.
1.5 dCi EDC Bose estate 2016

Tris

Korte update: gister stukje file gehad, en bij rem los grijpt de automaat meteen aan, en ook geen loeiende motor eerst. Verder merkte ik hiervoor een enkele keer dat de automaat het "even niet wist" bij bijvoorbeeld weer gasgeven na remmen (stoplicht dat groen wordt voor je stilstaat), en dat heb ik tot dusver ook niet meer meegemaakt. Ik ben dus tevreden. Kosten weet ik niet, want het viel bij mij onder de garantie.
1.5 dCi EDC Bose estate 2016

mark29

Waar even herprogrammeren al niet goed voor is.
Al die nieuwere autos bij klachten, niet domweg gaan schroeven. Maar besteed een paar tientjes aan diagnose.
Goedkoper dan domweg componenten vervangen op aanraden van iemand die eens reageert op een forum, vele die reageren doen maar wat papagaaien zonder dat ze weten waar het over gaat.

adinsx

Inderdaad Mark. Het zou universelen ook veel schelen als ze even toegang kopen tot de TI-websites van fabrikanten zoals bij Renault om zo updates, TSB's e.d. te kunnen inzien. Hoewel dat bij Renault nog best een uitdaging is weten we. Heel eenvoudig is de website niet haha.


Overigens, ik kreeg rond de zomer een software-update op de EDC7 in mijn GT. De enige klacht die ik had, was dat hij soms bij van de 3 naar de 4 wat hoog in toeren bleef hangen. Dat was daarna opgelost, en de bak schakelde sneller op en soepeler terug. 18 januari de 30.000 beurt. Eens zien of er dan weer updates zijn.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev