Advertenties


Auto word wel warm maar koelt ook weer af

Gestart door gotten.013, 11 december 2018, 10:21:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gotten.013

Beste Lezers,

Mijn Renault Megane 3 estate 1.5 DCI vind de kou niet zo leuk blijkbaar.
Nou weet ik alleen niet of dit een kwaaltje is van de 1.5 DCI of dat mijn thermostaat kapot is.
Voordat ik hem wegbreng voor de garantie ben ik eigenlijk wel benieuwd of er meer mensen zijn die dit ervaren.

Mijn auto word netjes warm en ook vrij snel voor een diesel (das dan wel mijn mening)
Maar als ik een stuk op een 100 weg heb gereden en over het algemeen van de weg af ga dan gaat mijn temperatuur meter omlaag.
En deze blijft ook best wel een paar minuten op een lage temperatuur staan.
Nou loopt de 1.5 DCI natuurlijk ook maar 1750 toeren ongeveer bij de 100 km per uur dus kan ik me voorstellen dat deze niet veel warmte produceert.

Maar mijn voorgaande auto's bleven altijd strak op de 90 graden hangen en waren op benzine.
Behalve mijn twingo  1.5 DCI maar die gaf niks aan en had een chiptuning.

Wat ik eigenlijk wil vragen is wat is jullie ervaring met deze motor omtrent zijn temperatuur.
Renault Mégane Estate DCI 110 ECO2 Bose

mark29

Elke winter komen er weer vragen omtrent deze klachten van de meg 3 1.5 dci.
Nee is normaal, ding koelt eigenlijk iets te goed inderdaad. Niks aan te doen.

gotten.013

Aah bedankt dat vermoeden had ik zelf ook al gezien het formaat radiator en motor.
Dan ga ik de dealer niet lastig vallen haha.
Renault Mégane Estate DCI 110 ECO2 Bose

mark29


haelewyn

Nieuwere efficiente dieselmotoren koelen tamelijk snel af ook.
Bv de JTD van Fiat, goeie motor, moest ik in de winter (-10) al gauw 30 km mee rijden en dan was het binnenin nog niet goed warm in een bestelwagen met stalen wanden.
Even parkeren ergens, zelfs met draaiende motor en dat ding koelt al af..

Voor zover ik me dat laten wijsmaken heb, heeft het ook iets te maken met het rendement van moderne motoren. Er gaat minder energie verloren in warmte, etc.
Zoals bij het verschil tussen een gloeilamp en een TL lamp.
Gaat efficienter met energie om..

Nikk

Ja zoiets:


"Het probleem (in feite een voordeel) is dat de moderne diesels een dusdanig hoog rendement hebben dat ze weinig warmteverlies hebben. Vroeger, en nu nog bij benzinewagens werd de verwarming verzekerd door water wat verwarmd werd door het warmteverlies van het motorblok. Dat is er nog steeds maar dus minder bij de moderne diesels.Daardoor duurt het veel langer om een klassieke verwarming "warm" te krijgen. Bij een duurdere versie is dan ook vaak een extra verwarmingsysteem te verkrijgen als optie. Dit is gewoon een kachel dewelke op dieselbrandstof draait. Vaak ook bij grote monovolumes of minibussen"


Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev