Advertenties


Yorick's 2002 Coupé Phase 2 [F4R]

Gestart door Yorick, 9 december 2018, 01:09:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yorick

Zo, daar zijn we weer! Na een dikke bummer in april 2017 waar mijn oude F7R bij lange na niet door de keuring kwam en ik flink genaaid ben met die aankoop, was ik er wel ff klaar mee. Ik heb toen een Fiësta'tje uit 2002 op de kop getikt en dat heeft me eigenlijk wel gebracht wat ik wilde: Een goedkoop brikkie waar niets mee was en hopelijk nog een jaar APK mee zou pakken. Dat was ook het geval, ik heb er 20 maanden probleemloos in gereden.

Toch begon het in november weer te kriebelen. Ik was bezig met de zoektocht naar een andere baan en die uitdaging heb ik inmiddels gevonden! Bijkomend voordeel is dat mijn werk nog steeds super dichtbij is (van anderhalve minuut  naar één minuut fietsen) en dat maakt dat ik weet dat ik de komende jaren niet veel zal rijden. De Fiësta bracht me echter weinig rijplezier en dat wilde ik terugvinden. En dat is gelukt!











Ik wilde graag weer wat snellers en dat heeft de Mégane wel te bieden met de F7R en de F4R blokken. Ze zijn echter schaars wat maakte dat ik in Zeeland me ben gaan interesseren in deze F4R. Het contact met de verkoper (handelaar) was prima aan de telefoon en Christian heeft voor me gekeken daar hij vlakbij woont. Hij was enthousiast en na wat research heb ik besloten om er een dag aan te spenderen om de auto op te halen als alles bevalt.

Dit was echter niet helemaal het geval. De weergave van de km-stand doet het maar voor de helft waardoor er op het vorige APK-rapport 'GT' stond. Op de site stond 172xxx en de verkoper gaf aan dat de d-riem 6k geleden was vervangen. Toen ik de deur open deed zag ik direct dat de olie was ververst op 185xxx, nee toch dacht ik.. Het onderhoudsboekje is gelukkig goed bijgehouden en tijdens de testrit zag ik dat de d-riem was vervangen in oktober 2014 bij 228xxx. Al met al stonden er ook andere beurten genoteerd waardoor ik nu de ruwe schatting maak dat deze coupé bijna 3 ton heeft gelopen..  :sturen: Gelukkig is de algemene mening dat het F4R blok ijzersterk is.



Het onderhandelingsgesprek verliep dan ook wat directer dan mijn bedoeling was, maar we zijn eruit gekomen. Hij heeft de auto direct naar de APK keurmeester gebracht, ik was erbij toen de Még een verse APK kreeg. Met wat kleine dingen (massa achterlicht, roest op de remmerij, stukje remleiding) en adviezen (olielekkage, remblokken) ben ik in drie uren weer naar huis gekacheld. Dat beviel prima! Het vermogen is echt heerlijk en daar was ik echt naar op zoek  Wat info over de auto zelf:
- Airco (stond niet in de advertentie)
- Donkerblauw lederen interieur
- CV op afstand
- Bandenspanningsensoren
- Sebring einddemper (gelukkig niet té luid want dat wil ik niet meer)
- Plekjes op de achterbumper, net achter de bijrijdersportier en linker zijscherm
- Alles elektrisch

Ja, na de terugrit kon de auto me wel bekoren! Toch zijn er wel wat dingen waar ik mee aan de slag wil:
- Versnellingspook schudt tijdens gas loslaten (achterste motorsteun?)
- Linksvoor zit iets niet goed in de aandrijving
- Multiriem moet vervangen worden
- Kofferklepknop zit er niet op
- Mijn trouwe actieve subwoofer inbouwen (wat een ideaal ding is dat toch)
- Zijwindschermen erop
- Luchtfilterslang vervangen
- D-riem moet in 2019

Gelukkig heb ik de Mégane app nooit verlaten en heb ik het forum altijd bezocht zonder Renault auto, het contact met bepaalde jongens is nog altijd goed en frequent. Mark gaat me helpen met de meeste dingen en ik ga zelf de komende tijd ook aan de slag om nog meer duidelijkheid voor mezelf te verschaffen m.b.t. deze rapido phase 2. Ik blijf zo'n keuring op een bedrijventerrein waar ze elkaar allemaal kennen niet prettig vinden...

De neus van een ph1 blijft mooier, maar ach  :whistle:
I'll keep u posted!

Yorick

Vandaag paar kleine dingen gedaan, goed voor mijn eigen vertrouwen zal ik maar zeggen  :whistle:
Steeklampjes van het kachelpaneel vervangen, ze waren eraan toe zo te zien.





En de zijwindschermen die ik nog had, bevestigd. Het passagiersraam gaat niet zo snel als het rijdersraam naar boven en beneden, hoop maar niet dat het zijwindscherm dat verergerd.



Ook alle drie de wisserbladen besteld + een multiriem.
Ik ga woensdag naar Euromaster voor een gratis Mastercheck. Ben benieuwd.

Yorick

De ruitenwissers en de multiriem zijn inmiddels binnen.

Woensdagochtend ook naar Euromaster geweest voor de Mastercheck. Ik werd in Hoogeveen ontvangen door een aardige vent en ik mocht meekijken met de check. Uiteindelijk zijn er wel wat dingen naar voren gekomen:
- Fuseekogel rechtsvoor heeft speling
- Ashoes linksvoor zitten scheurtjes in
- De Sebring einddemper is flink zwaarder dan de originele waardoor de uitlaat stukken lager hangt dan hij hoort te hangen. Dit maakt dat de buis naar de einddemper op de achterbrug ligt. Dit veroorzaakt dan ook al dat gebonk...
- Remschijven en blokken achter zijn niet goed.

Daarnaast nog wat aandachtspunten:
- De airco is leeg. In het voorjaar vullen en testen. Heeft nu niet zoveel zin.
- De accu zit nog op zo'n 60%. Die komt er dus ook aan.

Nu heb ik met verschillende jongens van het forum een sleuteldag afgesproken, dit gaat waarschijnlijk in januari gebeuren. We willen dan een boel doen!
- D-riem en toebehoren vervangen
- Multiriem vervangen
- Olie en oliefilter vervangen
- Luchtfilter
- Brandstoffilter
- Interieurfilter
- Bougies
- Fuseekogel rechtsvoor vervangen
- Ashoes linksvoor vervangen
- Remmerij achter vervangen (voor wellicht beurtje geven)

Een flinke beurt dus, maar dat heb ik er prima voor over. Onderhoud is needed! De rest van de auto is gewoonweg goed, de man van Euromaster was ook echt wel tevreden over m'n F4R.

Morgen ga ik met een vriend van me de actieve subwoofer voor de vijfde keer in een auto van me leggen en vervangen we de ruitenwissers en hopelijk de luchtfilterslang.

Goed weekend   :prut:

Yorick

#3
Woensdag heeft een kennis van me de auto even mee gehad om de uitlaat weer op te hangen zoals het hoort. Er miste een klem en een ander ophangpunt was ook niet goed meer. Hij heeft het verholpen en de uitlaat hangt mooi recht nu!  !-!

Maar daar ging het niet om in deze post. Zo, dat was me het dagje wel afgelopen zaterdag. De sleuteldag met Willem, Andre, Igor en Mark was erg gezellig maar er is ook veel gedaan! Om 07:00u stond ik al bij de schuur van Mark en is hij direct aan de slag gegaan met de distributieriem en toebehoren. Ik heb de kofferklepknop gemonteerd en alvast begonnen met de rest losschroeven. Willem, Andre en Igor waren er tegen tienen en zo zaten we met vijf man om de F4R te ouwe####en en te werken. Er is echt een boel gebeurd!

- De Mégane heeft weer een nieuwe distributieriem en waterpomp. Ook de multiriem en alle toebehoren zijn vervangen. De waterpomp was er goed aan toe! Andre heeft de bougies vervangen.







Alle filters zijn ook vervangen: Luchtfilter (K&N aangeschaft), oliefilter, interieurfilter. Zie ook de nieuwe luchtslang.





De remmerij achter is nu verzorgd door Brembo:







De veerpoot en fuseekogel zijn vervangen rechtsvoor, alleen zonder foto's. Ook de aandrijfassen + bakolie zijn vervangen zonder foto's, op rechts na. Ik had de goede besteld volgens vele sites, maar dit klopt niet. Overal staat dat rechtsvoor de VKJC 1242 moet zijn, maar het is de VKJC 1240 van SKF. Deze is besteld en komt er zsm onder. Zie hier de aandrijfas die er weer onder is gegaan:



Het was even ouwe####en onder de lowrider ph2 van Mark, maar het lukte me: De Powerflex dogbone zit eronder. Geen geschud meer aan de pook! #problemsolved



Ook de speakers voor zijn vervangen. Ik had een composetje van 13cm gekocht van een bol.com bon, maar ik had ook 16,5cm aan kunnen schaffen. Helaas. Dit klinkt ook super nadat Andre de subwoofer goed heeft aangesloten en afgesteld!  _o_





Er zit weer een Espacelip op (staat 'm lekker hoor) en ik heb een kentekenplaatsticker geplakt:





De mannen hadden hun Méganes ook bij zich, mooi plaatje.



En nog een sfeerplaatje van vanavond  Y



Ik ben een blij man! Wat een toppers, de mannen die hebben geholpen. Grootmeester Mark had alles onder controle ;) De aandrijfas nog even eronder knallen, wat kleine dingen nakijken en dan kan ik voorlopig heerlijk rijden! De auto bevalt me dan ook ontzettend goed. Wat een power. Ben benieuwd wat de K&N inlegfilter nog doet met het optrekken.

To be continued! Al zal het wellicht wat rustig zijn vanaf nu.  :q

Yorick

Zo, de andere aandrijfas is er gisteren ook onder gezet. Komende tijd wat kleine dingetjes doen (schakelaar, opbergvak achterbank, sticker F4R en in de buurt op zoek naar een goede achterbumper in de juiste kleurcode).

:play: :sturen: :play:

Yorick

Hmm, vreemd dit.

Na de grote beurt met Mark en co is er een klacht gekomen waarbij ik uiteindelijk toch maar naar mijn vertrouwde garage ben gegaan. Ondanks dat beide aandrijfassen zijn vervangen, kreeg de auto last van een bonkend gevoel/geluid als ik de auto met 30+ al accelererend redelijk haaks door een bocht stuur. Het lijkt dan alsof de auto rechtdoor wil gaan maar al bonkend de bocht wel pakt.

Er is naar gekeken, maar nog niet echt wat gevonden. Alles functioneert goed (veerpoten, aandrijfassen, rubbers, lagers enz) wat maakt dat de garage denkt dat de onderste motorsteun te stijf is (Powerflex) waardoor alle trillingen enz van het blok naar de koets verplaatst. Er wordt ook nog gedacht aan de versnellingsbak, maar dat is een optie later. Ook opperde hij nog het differentieel, maar dat voelde goed aan.

Al met al een beetje een gekke klacht. Ik ga een 2ehands motorsteun op de kop tikken en kijken of dat de klacht verhelpt.

Verder rijdt de auto dikke prima. Lekker vermogen, goed geluid nu plus radio, heerlijk. Al een paar keer lange ritten gehad en dat bevalt top!

Yorick

Update m.b.t. bovenstaande post.
De andere motorsteun heeft, zoals anderen wel hadden verwacht, niet geholpen. De chef zelf heeft naar het probleem gekeken en heeft geconstateerd dat het differentieel in de versnellingsbak kapot gaat. Een mooie bummer, maargoed. De chef was verder wel te spreken over mijn F4R. Loopt mooi.

Dat betekent dus dat er een andere bak onder moet. Dan kan ik ook direct maar beter de koppeling meenemen als de boel toch los ligt. Langzaamaan maar eens over sparren met mijn Méganevrienden, denk mee zou ik zeggen.  :maf:

Yorick

Goed. Andere bak dus. De afgelopen weken er toch maar achteraan gegaan, de weken ervoor gebruikte ik de auto niet vanwege een knieblessure. Meniscus is gescheurd, kruisband wellicht afgescheurd. Kan nog een flinke nasleep worden dus. Afijn.

Via onderdelenlijn vond ik een revisiebak bij Bongers in Noord-Brabant. Een koppelingsset van Luk aangeschaft, een geleidehuls via de garage. Olie erbij en richting Mark, die me uit de brand zou helpen! Aan de slag.



Een boel aan de kant, jeumig. Reservoirs, accu, de stuurbekrachtigingolie lekte nog even leeg terwijl we het niet door hadden, wat een gedoe. Maar, Mark weet hoe het moet met het subframe en daar was de versnellingsbak!





Bak eronder weg, daar istie! En dus de koppeling ook zichtbaar.





Even eten, met een briljante oplossing om knakworsten op te warmen. Dat heeft Mark vaker gedaan :D



Toen de nieuwe koppelingsset erin, en de Powerflex Dogbone er weer onder:





Maargoed, toen dus de nieuwe versnellingsbak eronder. Hij ziet er goed uit, dat moet ik zeggen:



Maar er kwam er een probleem. Er zat een oliekeerring om de priemas heen die er uit moest, zo leek het. Anders paste de geleidehuls niet. Na wat wippen kregen we de keerring eruit, maar hij ging een beetje kapot. Toen we de originele keerring er in wilden zetten, paste dit niet. Mark keek wat beter en zag dat er een bus om het gat was geperst, waardoor de originele keerring niet meer past...



We zaten dus in de piepzak, hebben het eea geprobeerd maar niets werkte. Een uur bellen, googlen en proberen werkte ook niet. We hebben de schuur maar opgeruimd, alle onderdelen naar binnen verplaatst en de schuur dicht gedaan. Op zoek naar de keerring om zo toch een oplossing te vinden. De geleidehuls moet dan ietsjes worden aangepast, maar dat lukt dan wel.

Nu, een dag verder, ben ik erachter gekomen dat er in de revisiebak een lager van een Laguna II is geperst. Ik kwam erachter via een Poolse site via de maten van keerring en weet dat nu vrij zeker. De keerring heeft een maat van 24.50x37.93x6. Zodoende spoorde ik op dat het onderdeel wat er nu in zit, een OEM heeft met 8200142677. Hopelijk kan ik maandag of via de dealer, of via een aandrijftechniekbedrijf in Almelo er 100% zeker achterkomen dat dit er in zit, zodat we die keerring kunnen gebruiken zodat Mark de klus kan klaren. Laten we het hopen...



Daarnaast was ik zelf bezig met het interieur, wat wel een beurt kon gebruiken. We hebben ook geprobeerd om de antenne te vervangne, maar deze zit echt m o e r vast. Allemachtig  8)7

Het wordt dus vervolgd.

Oja, ik heb een mooie bumper op de kop getikt en gemonteerd. Eindelijk af van die lelijke barst!


Yorick

Nice, het speuren heeft z'n werk gedaan. Het is inderdaad het lager wat we dachten. Er is dus een lager van een JH5 of JR5 bak in mijn gereviseerde bak geperst, zonder dat we daar iets vanaf wisten. Ja, we hadden het eerder kunnen detecteren maar anderzijds, wie verwacht dit. Afijn, het lager met de juiste keerring is binnen:



Nu met Mark afstemmen hoe en wat verder. Ik ben zelf nog even achter de onkosten aangegaan (toch 1/6e bovenop de aanschaf van de bak) maar daar krijg ik nog bericht over. Meneer vond het eigenlijk wel gek dat we de keerring eruit hebben gehaald. Ik denk daar anders over. Zullen zien  ;)

Yorick

Wederom nieuws. Het is Mark met wat omwegen gelukt om de keerring te plaatsen, de geleidehuls aan te passen en zodoende alles weer terug te plaatsen. Hierbij wat foto's daarvan.

Geleidehuls lassen en weer monteren:







Toen zat de bak weer op de plek.



Ik ben met het OV naar Mark toe gereisd en zodoende mijn auto weer opgehaald. Mark had echter slecht nieuws... Ondanks de revisiebak is het geratel niet verdwenen. Pfff.. Dayum. Het met snelheid een linkerbocht is nog net zo als het was. Niet best. Mark verdenkt alsnog het wiellager, ondanks dat die echt wel is gecheckt. Ik ben vandaag ff bij de garage geweest waar het differentieel werd verdacht. Nog steeds niet vrijruit rijden.. Meh.

Wel heb ik de veerpootbrug die ik van Mark heb overgenomen, gemonteerd.


Yorick

Ik vond Nervasports altijd al een mooie velg onder Mégane 1 en was daar dus voorzichtig al wel wat naar op zoek. Laatst kwam ik ineens een set tegen, wat ik met een andere deal niet kon laten schieten. In Amersfoort kon ik de wielen ophalen, maar ondertussen had ik ook contact met Rai (die zijn cabrio hier op het forum zette). Rai had het beste met me voor, met hier het resultaat..!

Een toertocht naar Aalsmeer en terug via Amersfoort. De auto mooi vol  :q







Bij Rai heb ik ook nog een tellerbak meegenomen. Hij had 197xxx op de teller, ik moet nog even maar dan zit ik op 297. Omdat mijn display het maar half doet en de tellerstand toch al onlogisch is, zet ik de nieuwe tellerbak er over 3k in. Dan loop ik een ton achter, maar wel met bewijs in plaats van dat er mee gerotzooid is. Dat is er toch al mee -.-

Ik heb vandaag beide sets gewassen. De 5-spaaks is ook echt wel een mooi setje  !-!









Eén band van de 5-spaaks velg heeft wel een tik gehad, waarbij ook de band een knauw heeft. Rai is er echter mee door de APK gekomen dus ik verwacht weinig problemen. Zonde is het uiteraard wel.





De 5-spaaks velg heeft HP Sports Meteor 205/40/17 banden met zo goed als vol profiel erom liggen. Deze zou ik kunnen gebruiken om de Nervasports, waarvan de banden op één na af zijn. Wellicht doe ik de 5spaaks dan in de verkoop, maar dat weet ik nog niet. Ik denk wel dat ik voor de Nervasports ga onder de F4R. Die moet ik echter eerst opknappen, dus misschien ga ik eerst wel met deze set rijden. Wat jullie? ;)

Yorick

Ben vandaag weer bij de garage geweest om verder te sparren. Hij is er nu voor 99% zeker achter gekomen dat het toch het rechterwiellager is die kapot is. Met de normale wiellagercheck kom je er niet achter, onderweg en met wat beter speurwerk wel. 3 juli wordt het probleem dan toch ein-de-lijk verholpen, tevens wordt de airco gecheckt  !-!

Het wordt wel wat.

Yorick

Update..

Het probleem van het geratel is nog steeds niet verholpen. De garage heeft beide wiellagers vervangen, daar is het ook wel wat beter van geworden, maar het ratelen als ik met wat snelheid een linkerbocht door ga, blijft. De garage snapt er niets meer van en heeft nogmaals een check gedaan. Hierbij is volgens hen naar voren gekomen dat de rechteraandrijfas (de VKJC 1240) te lang is. Ze hebben nog een VKJC 1269 besteld (de opvolger van de 1240 begreep ik), maar deze is even lang en maakt dus geen verschil.

Ik snap er werkelijk waar niets meer van. Ze gaan nu alsnog bekijken of de VKJC 1242, die volgens vrijwel elke site moet passen, erin kan. Deze ziet er weliswaar anders uit dan de 1240, maar dat had wellicht te maken met een steunlager..? Ik weet het allemaal niet meer.  :x

De airco is (wat ik wel verwacht) helaas zo lek als een mandje. Mocht het haalbaar zijn om dit zelf weer werkend te krijgen, is dat wellicht een mooi project.

Yorick

Inmiddels ben ik bij een schadeherstelbedrijf geweest, maar zij konden niet al teveel met de vraag of de auto krom is en zodoende de klachten veroorzaakt. Ik heb de keuze gemaakt om.bij een andere garage mijn verhaal neer te leggen en daar zijn ze er zeker van dat het aan de linker aandrijving ligt. Ze verdenken de kom van de bak, waar de as in valt. 17 sept gaan ze ermee bezig. Hopen op t beste...

Afijn. Inmiddels heeft André de Nervasports opgeknapt voor me en zijn die eronder gezet bij Mark. Ik ben er echt heel erg tevreden mee. Dik, maar wel Renault origineel. Prachtig!







Doar stiet'e weh  Y

Yorick

Zo, daar zijn we weer een keer. Als eerste kreeg ik bericht van de 'tweede' garage, die ook heeft gekeken naar de auto. Ze wisten het ook niet goed, de assen waren eronder uit gehaald maar het verhaal bleef vaag. Ze vertrouwden de bak niet en gooiden het daarop. De auto is toen dus weer dicht gebouwd en ik zat nog steeds met vraagtekens. What to do, what to do...  l-

Ondertussen heb ik wel gewoon met de auto gereden (ik rijd niet veel), maar dan met mate tijdens het sturen. Het zoeken naar een andere bak is ook niet makkelijk en krijg je dan wel de juiste bak. Dat was de vraag die constant speelde. Tot er ineens op Marktplaats (en later op het forum) een exact gelijke F4R werd aangeboden voor loop/sloop. Ik heb toen de knoop doorgehakt en heb die blauwe coupé opgehaald met m'n schoonpa. Karretje mee, en met Mark overlegd dat de coupé daar mocht staan en dat Mark dan verder ging kijken om het probleem dan toch eindelijk op te lossen. Ondertussen had mijn eigen auto een verse APK gekregen, alleen twee knipperlampjes!



Mark heeft direct het complete fusee met as onder de blauwe weggehaald, en ging dat eerst checken zodra de mijne er ook stond. Ja, die deukjes in het zijscherm wil ik nog even laten fixen  o-)





Mark ging aan de slag, het ging er echt even om spannen hoeveel werk en moeite het ging kosten... Maar het viel mee! De complete fusee werd gewisseld en daarmee was het probleem opgelost! Het leek alsnog, aan het wiellager te zien, aan de SKF as te liggen. Die lijkt toch net te lang geweest te zijn, al kan het ook in het fusee zelf hebben gezeten. Maar de problemen zijn dan hopelijk eindelijk WEG! Finally. Wel kwam Mark erachter de wielen wel iets aanlopen bij maximaal insturen (17'' Nervasports). Maar ff twee spacers fixen.





Mark is nu bezig met nog wat andere kleine dingen, binnenkort haal ik m weer op en dan moet ik maar eens gaan bedenken wat ik met de blauwe coupe wil doen. Hij rijdt, alleen is de uitlaat afgeknapt voor de kat, dus dat is allemaal niet top. Ook moet de auto een dikke beurt hebben als ik hem wel klaar maak. Maar ik kan m wel ergens heen krijgen voor nood. Nog maar eens over nadenken. De andere aangepakte dingen:

- Stuurkogel gewisseld (was niet best wat eronder zat, aldus Mark)
- Nieuwe tellerbak erin gezet, plus plasmaplaten. De kilometerstand loop nu 99400 (huidige kmstand is 297030) achter. Daar moet ik het mee doen. Dit is beter dan de half leesbare tellerbak die erin zat. Ik heb bewijs, dus tja.
- Massaprobleempje subwoofer
- Palletje bijrijdersdeur vervangen (licht bleef aan ondanks dat de deur dicht zit)







Binnenkort dus nog een volgende post als ik hem heb opgehaald en Mark heb gesproken, maar dat komt wel.

Hopelijk nu ein-de-lijk gewoon eens lekker genieten van een rappe coupé, zonder grote issues en met een lekker geluidje waar ik mooi van kan genieten als ik erin rijd. Dat is de bedoeling!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev