Advertenties


Radio / Navigatie updaten

Gestart door remie, 16 november 2018, 13:21:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remie

Hoi,

Ik rijd nu sinds een klein jaar een Megane 3 Bose editie. (2012)
De auto bevalt uitstekend echter hinder ik mijzelf aan de tomtom/radio combinatie. (Volgens mij is dit de carminat??)
Deze herstart soms kort na het wegrijden waarbij het geluid van de radio ook wegvalt.
Laatst bleef het juridische disclaimer scherm hangen (houd je aan de verkeersregeld e.d.) en de enige manier om dit op te lossen was de auto uit te schakelen en de deur open en dicht doen voor het stoplicht.

Nu lijkt mij dit een typisch softwareprobleem van de radio/tomtom combinatie.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de radio/tomtom een firmware update kan geven? https://www.renault-multimedia.com geeft daar geen antwoord op.
De tomtom SD kaart heb ik al wel een update gegeven maar dit helpt niet.

Alvast bedankt,

Remie

Rhumboy

Zelfde probleem hier. Betreft een Megane 3 Grandtour Limited(2015). Al dikwijls gehad dat ik alles terug moest instellen alsook de radiozenders terug zoeken. Denk dat het te maken heeft met de bluetooth. Wat ik nu doe is iedere keer als ik auto uitschakel, radio uitschakelen. Bij starten auto, minimum 1 minuutje wachten en dan radio en gps opstarten. Bij deze methode gebeurt het niet veel meer.

Groeten Rhumboy

remie

Hoi,

Omdat ik al lange tijd geen antwoord/oplossing heb schop ik dit draadje toch maar omhoog.

Graag zou ik weten waar ik de software kan krijgen om dit radiosysteem naar de laatste versie te updaten.
Hiervoor heb ik al met Renault klantenservice en mijn dealer gebeld maar die wijzen allemaal naar TomTom omdat deze de support zou doen.
Op hun beurt roept TomTom dat zij enkel het TomTom gedeeltde ondersteunen. (De schermen met de witte achtergrond)

Op dit moment heb ik Versie "First_2.2.0.14 Premium" op mijn radio staan en ik zie meer recentere versies genoemd op het internet maar geen update bestand.
Volgens de originele handleiding van de radio is het updaten zelf te doen dmv een USB stick en een installatie bestand.

Kan iemand hier op dit forum wat uitsluitsel hierover bieden?

Alvast bedankt

Rhumboy

Ik heb toch het gevoel dat dit te maken heeft met de mobiele connectie. Bij mij gebeurd het iedere keer als hij aan het connecteren is met de smartphone. Dus het ligt wel degelijk aan de Renault en niet aan Tomtom.

i2paq

#4
Er is geen update voor de radio is mij verteld door de dealer.

Alleen de TomTom kun je updaten en via MP heb ik een SD gehad waarmee niet alleen de kaarten maar ook de Navi zelf werd ge-update.


Edit: Ik zie nu dat het om een Bose handelt, ik heb een "gewone" radio.

EXCUSES!
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

remie

Ah dat is jammer dat het niet mogelijk is om dit te updaten.
Vind het dan wel vreemd dat in de handleiding van de auto zelf dit wel staat, en dat dit kan door een USB stick te gebruiken.
Ook heb ik andere topics op dit forum mensen al met een hoger versienummer voorbij zien komen.

Maar wat niet kan dat kan niet.

Megane94

Dit is wel te updaten met een USB stick bij de dealer, ik heb zelf nu versie 3.1.0.27 premium en hij werkt weer perfect

MarcN

De update is te vinden op een Frans Renault forum:
https://www.planeterenault.com/forum/bose-preselections-radio-t39612-18.html#p1024207

Eventueel even Google Translate gebruiken. Eerst updaten naar 3.0.0.28 en dan 3.1.0.27.

svdk62

Hoi Megane94:

Ben jij hier nog verder mee gekomen?

yourics

Brengt het updaten ook nog nieuwe functionaliteiten met zich mee? Of is verder alles hetzelfde gebleven?

Igoranty

Citaat van: yourics op 13 augustus 2019, 16:56:51
Brengt het updaten ook nog nieuwe functionaliteiten met zich mee? Of is verder alles hetzelfde gebleven?

Ben ik ook benieuwd naar :q !-!.
Nieuwe trots *** Renault Megane III 2.0-16v TCe 180 Privilege ***

Oud, maar goud: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=18628.0

FB pagina: https://www.facebook.com/igor.antypov.3?ref=tn_tnmn

MarcN

De updates zullen er vooral op gericht zijn om alles stabieler te maken. Ik heb de update een tijdje geleden uitgevoerd en tot nu toe geen merkbare verschillen, maar ik had sowieso geen problemen.

Het zou onder andere de spontane reboots kunnen oplossen volgens een Frans Renault forum.

Let op dat je radio terug naar fabrieksinstellingen gaat na de update, dus onder andere je favoriete zenders en gekoppelde telefoons moeten opnieuw ingesteld worden.

Rhumboy

#12
Heb eens gekeken naar mijn versie. Ik heb First 3.1.0.6 Classic. Dus als ik goed lees op da Franse forum zou ik de eerste stap mogen overslaan? Ben net terug van weekje vakantie en de auto heeft de hele week stil gestaan en moest vandaag terug de horloge instellen. Moet de Tom Tom SD-kaart dan verwijderd worden voor de start van de installatie? Hopelijk zijn die problemen dan opgelost.

remie

#13
Citaat van: MarcN op  6 augustus 2019, 22:30:39
De update is te vinden op een Frans Renault forum:
https://www.planeterenault.com/forum/bose-preselections-radio-t39612-18.html#p1024207

Eventueel even Google Translate gebruiken. Eerst updaten naar 3.0.0.28 en dan 3.1.0.27.

Hoi Marc,

Allereerst hartelijk bedankt voor de firmware.
Helaas lukt het mij niet in een keer om de firmware te updaten.
Nadat de radio helemaal is opgestart (Ik zie de navi) stop ik de USB stick er in, helaas krijg ik dan meteen de melding USB-FOUT.

Ik heb 2 sticks, eentje met de eerste versie en eentje met de 2e versie erop.
Beide sticks zijn geformateerd in FAT (Dus niet FAT32, exFAT of NTFS)
Op de 1e stick staan 3 folders SWLD, SWLDv2 en SWLDv3
Op de 2e stick staan 2 folders SWLDv2 & SWLDv3

Heb jij enig idee wat er mis kan zijn?


Het is gelukt! Dankjewel voor de firmware. In het franse topic vertelden ze dat je ALTIJD FAT nodig hebt in plaats van de andere formaten zoals NTFS en exFAT maar dat blijkt geen probleem. Zojuist heb ik de update succesvol afgerond met een FAT32 stick. Wat wél van belang is dat de stick een MBR partitietabel heeft in plaats van GPT (in mijn geval had ik GPT). Het verschil tussen deze 2 is niet merkbaar in alledaags gebruik behalve bij sommige systemen zoals de BOSE radio.

Om een GPT partitietabel om te zetten naar een MBR tabel kan je de volgende link gebruiken: https://neosmart.net/wiki/convert-gpt-to-mbr/
Mijn advies is om het kopje "Convert GPT to MBR using Command Prompt" te gebruiken omdat een windows installatie medium gebruiken te omslachtig is en in mijn geval de optie omzetten naar MBR niet beschikbaar was in Disk Management.

Om het command prompt te openen in Windows 10 open je het start menu en type je CMD, het icoontje dat dan verschijnt klik je dan met de rechtermuisknop op en kies je voor "Run as Administrator" (of de nederlandse vertaling hiervan)

MarcN

@Rhumboy De versie First 3.1.0.6 Classic komt mij niet bekend voor. Na wat Googlen zie ik deze versie vooral in de Scenic voorbij komen. In een eerdere post lees ik dat je Megane van 2015 is. Misschien dat hier toch een verschil in zit qua systeem? Of is het misschien geen Bose editie?

@remie Ik had je oorspronkelijke post gisterenavond nog gelezen en was al aan het nadenken wat het probleem eventueel kon zijn. Ik dacht in eerste instantie in de richting van de opslagcapaciteit want ik had gewoon wat oude 4GB sticks gebruikt destijds. Net nog even in mijn USB bak gezocht en de sticks met de firmware gevonden. Maar toen zag ik dat je inmiddels een update in je post geplaatst had ;)

Mooie vondst! En zo te zien ook een wat meer ervaren gebruiker !-! Als Mac en Linux gebruiker heb ik ook veel met GPT te maken maar ik heb ook nog een oude Windows laptop liggen voor de 'Windows only' tooltjes zoals mijn OBDII software :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev