Advertenties


trekhaak verlichting probleem ##opgelost##

Gestart door ejdb, 7 november 2018, 16:39:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ejdb

Ik heb net een aanhanger achter mijn auto gehangen en toen bleek dat de verlichting aan de linkerkant op de aanhanger niets deed.
Voor de zekerheid even mijn fietsendrager gemonteerd en daar ook geen licht aan de linkerkant!

verlichting van auto zelf werkt wel ok, alleen als ik de richtingaanwijzer links test dan knippert hij soms normaal en soms heel snel. in beide gevallen geen licht op aanhanger of fietsdrager. zonder aanhanger of drager werkt verlichting van auto prima,

Het is een 13 polige stekker en ik heb twee verschillende verloopstukken geprobeerd.

Even snel gekeken of ik achterin zekeringen kon vinden en daar zaten er inderdaad twee aan 2 rode draden. beide zekeringen zijn nog goed.

onder het stuur in het zekeringkastje zit ook een 20amp zekering die iets met caravanaansluiting te maken heeft en die is ook nog goed

Is de eerste verdachte nu dan de aansluitdoos? of zitten er nog meer zekeringen onder de motorkap mbt de trekhaak die ik kan checken?

zapp

Heeft hij het ooit wel goed gedaan?   8)7

ejdb

Haha ja dat wel. Ik ga morgen de stekkerdoos maar eens los halen en checken voor corrosie etc

zapp

Goed plan. Gebruik dan ook contactspray om de contacten corrosievrij te maken.

mark29

Die 2 zekeringen die je achterin hebt gevonden zijn dan van de contante en de geschakelde plus.
En voorin een zekering zal dan van het zwarte kastje zijn, dit is een module voor de multiplex netwerk, die gaat anders over de zeik.

Waarschijnlijk zit het in de de stekkerdoos zelf, meestal aan de binnenzijde, dus de niet zichtbare deel, waar de draden in gaan, hier blijft vaak water in staan, wat voor ellende geeft.
Niet gaan schoonmaken, proberen, tobben etc, koop een nieuw stekkerdoosje voor 10 a 20 euro, en zet het er meteen allemaal nieuw op.

Even opletten dat je de goede stekkerdoos koopt uiteraard, er zijn verschilende, multicom, jaeger, west etc.
Meest gebruikt is jaeger en multicom.
Haal je hem eraf, pak een pen en papier, nummers 1 tm 13 opschrijven, draad voor draad los halen, goed de kleur of kleuren bekijken op de draad, en opschrijven, en de dikte van de draad, sommige kleuren heb je dubbel maar dan in een dikke en een dunne draad, snapte?
Dan kom je daarna niet in de problemen, dat je niet meer weet waar alles zat, voor montage, de eindje van de draden even opschuren of wat inkorten dat je verse contacten hebt, als het niet vertind is, even vertinnen met soldeertin geeft ook een goed contact.

ejdb

Ik schaam me kapot!!!!.....
Ik had n nieuwe stekkerdoos gehaald en vlak voordat ik hem wilde gaan demonteren/ monteren dacht ik voor de zekerheid toch nog even de stekker van de fietsendrager te checken....................... je voelt hem al...... daar hingen 2 draadjes los.......... toen de stekker van de aanhanger gecheckt........ook draadjes rot!!!!!   Toevallig dat ze beide exact dezelfde symptomen gaven......

Anyway..... alles gereinigd de stekkers gereinigd en opnieuw gemonteerd en alles werkt weer perfect..... scheelt weer prutsen onder de auto haha


duckie1098

Als ie goed werkt, volspuiten met siliconenkit.Weet je zeker dat er geen water inkomt.

Ben

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev